Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikation."— Præsentationens transcript:

1 Kommunikation

2 At kode og afkode hinandens kort over verden…
Der er psykologi i… Fakta er, at vi opfatter forskelligt – fordi vi er forskellige!!! Kommunikation handler om at kode og afkode hinandens kort over verden… Vores kort over verden er forskellige!! Vi opfatter ting / budskaber / hvad vi se + hører forskelligt!! Effektiv kommunikation = værktøj til at forstå hinandens kort over verden… Fælles sprog.

3 Effektiv kommunikation i projektet
Målrettet kommunikation gennem hele projektet Kommuni- kation, der understøtter forandring Projektets ”Brand” Effektiv kommunikation i projektet Vigtigt at gøre sig overvejelser omkring dette ved projektstart (vis evt. Chr. Chr. eksempler fra Crisplant) Et væsentligt værktøj er interessent analysen (vis fig fra PM BOK) Mange elementer her dækkes også i PMV og PSO Kommunikationsplanen er en del af den overordnede projektplan kilde:Lindegaard og Olsson, 2005

4 Planlægning af kommunikationen
Kommunikationsbehov Internt og eksternt Kommunikationsteknologi møder, intranet, databaser, individuelle samtaler? Restriktioner og forudsætninger Plan til styring af kommunikation Arkiveringstruktur (hvor?) Formidlingsstruktur (hvem skal have hvad?) Beskrivelse (hvordan udformes kommunikation/dokumentation) Tidsplan for kommunikation Metode til opdatering af planen Vigtigt at gøre sig overvejelser omkring dette ved projektstart (vis evt. Chr. Chr. eksempler fra Crisplant) Et væsentligt værktøj er interessent analysen (vis fig fra PM BOK) Mange elementer her dækkes også i PMV og PSO Kommunikationsplanen er en del af den overordnede projektplan

5 Kommunikationsplanen
Talsmænd og personer med indflydelse Nøglebudskaber Modtagerorienteret Brug af forskellige kommunikationsmidler, tilrettelagt Velvalgte tidspunkter og med passende hyppighed Målbare resultater: Nåede budskaberne helt ud til modtagerne (antal deltagere eller læsere osv.) ? I hvor høj grad bemærker, husker og forstår modtagerne budskaberne ? Har kommunikationen haft effekt og ændret indstillingen og holdningen til forandringerne ? Hvem Siger hvad Til hvem Hvorledes Hvornår Med hvilken effekt Kommunikationsplanen kilde.

6 1. Den brændende platform
Branding af projektet 2. Visionen Giv projektet et godt navn Fortæl den gode historie: ”storytelling” 3. Vejen derhen 4. Hvad betyder det for mig? 1. Den brændende platform

7 Forandringskommunikation....
Husk at give plads til meningsforskelle! Arbejd bevidst og systematisk med usikkerheder og uenigheder! Hold konflikter og uenigheder op imod projektets mål og behov Benyt værktøjer: Gule og røde kort Det dobbelte bogholderi Opnå/undgå Negativ brainstorm Konsensusafstemning Ved – Kan – Vil - Gør Idag Når projektet er gennemført Fordele Ulemper Fordele Ulemper

8 2.2-3: Eksempel på kommunikationsplan
Projekt Udfyldt af Dato Hvem Hvilken interessent er målgruppe for kommunikationen Hvad Hvad er budskabet? Hvordan Hvilke kommuni- kationsmidler anvendes Hvilken effekt Hvad skal opnås,at inter- essenten gør som følge af komm. Hvornår Specificer ift. projektets milepæle og tidsplan Ansvar Hvem har ansvar for, at det sker? Interessent 1 Interessent 2 Interessent 3 Interessent 4 Interessent 5

9 Gruppeopgave Hvor i figuren oplever i at jeres projektgrupper befinder sig (internt og eksternt) ? Kom med 3 konkrete løsningsforslag til, hvordan man kan styrke samarbejdet i et projekt ? Type A: velfungerende team Høj opgaveeffektivitet God psykisk trivsel Lang levetid Type B: Hyggeligt team Lav opgaveeffektivitet Gennemsnitlig psykisk trivsel Kort levetid Type D: Koldt, effektivt team Gennemsnitlig eller dårlig psykisk trivsel Type C: Dysfunktionelt team Dårlig psykisk trivsel Meget kort levetid


Download ppt "Kommunikation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google