Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016."— Præsentationens transcript:

1 FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016

2 AGENDA: SYGEHUS LILLEBÆLTS FOKUS FORBEDRINGSLEDELSE - KOMMUNIKATION VIGTIGE ELEMENTER I AT SKABE FORBEDRINGER FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION

3 VORES FOKUS

4 FORBEDRINGELEDELSE - SYGEHUS LILLEBÆLT MINDSET METODE LEDELSE

5 KOMMUNIKATION ER ET VIGTIGT ELEMENT I FORBEDRINGSLEDELSE Det handler om at: Sætte patientsikkerheden øverst på dagsorden Skabe åbenhed om patientsikkerhedsdata og historier for at opbygge vilje til forandring i organisationen Være åben omkring patientsikkerhedsproblemer og data over for patienter, pårørende og offentligheden for at vise, at forbedringsarbejdet tages alvorligt Lytte til patienterne, borgerne og de pårørende Lytte til medarbejderne Fortælle offentligt om organisationens ambitiøse målsætninger, og dermed skabe et forventningspres udefra Sørge for at succeshistorier fra organisationen formidles til interne og eksterne medier.

6 Dansk Selskab for Patientsikkerhed 2015

7 FORBEDRINGSLEDELSE - KOMMUNIKATION Forskellige initiativer: Ugentlige data (status) Tydeliggørelse af resultater på afdelingen Ledelsesrunder Tavlemøder med afdelingsledelser Fejring af successer Kommunikation om resultater

8 #1 MED UDGANGSPUNKT I DATA Ugentlige data

9 #1 MED UDGANGSPUNKT I DATA

10

11

12

13 #2 RESULTATERNE ER TYDELIGE PÅ AFDELINGEN

14 ”Det kan godt virke skræmmende i starten, at der skal hænge en tavle i afdelingen, hvor der står, at kun halvdelen af patienterne har fået medicinafstemning” ”Men det handler om, at vi godt tør være åbne - at vi gør noget, vi følger op og sætter nogle processer i gang for at gøre det mere sikkert”

15 #3 PATIENTEN OG BORGEREN SPØRGES

16 # 4 – SYNLIGHED OG OPFØLGNING ER VIGTIGE ELEMENTER Eksempler på synlighed og opfølgning: LEDELSESRUNDER – kontinuerlige drøftelser om muligheder og udfordringer i alle afdelinger UTH – opfølgning på alle utilsigtede alvorlige og dødelige hændelser TAVLEMØDER MED DE KLINISKE AFDELINGSLEDELSER – hver uge

17 #5 SUCCESERNE FEJRES!

18 #6 RESULTATERNE KOMMUNIKERES

19 #1 MED UDGANGSPUNKT I DATA #2 RESULTATERNE ER TYDELIGE PÅ AFDELINGEN – OGSÅ FOR PATIENTERNE/BORGERNE #3 PATIENTERNE/BORGERNE SPØRGES #4 DER FØLGES PÅ #5 SUCCESSERNE FEJRES! #6 RESULTATERNE KOMMUNIKERES VIGTIGE ELEMENTER I AT SKABE FORBEDRINGER


Download ppt "FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google