Maslows behovsteori Maslows behovspyramideEksempler på behov Eksempler på varer, der dækker det enkelte behov Selvrealisering Egobehovet Sociale behov Tryghedsbehov Fysiske behov
Købemotiver på konsumentmarkedet KøbemotiverForklaringEksempler Rationelle Sociale: -Bandwagon -Snob -Veblen -Thrifty
Købstyper på konsumentmarkedet KøbstyperForklaringEksempler Vanekøb Impulskøb Overvejelseskøb
Købsroller på konsumentmarkedet KøbsrollerForklaringEksempler Konsument Disponent Influent
Købsbeslutningsprocessen på konsumentmarkedet FaserForklaringEksempler Problemerkendelse Informationssøgning Vurdering af alternativer Købsbeslutning Efterkøbsadfærd
Salgstrappen Trin 1-6ForklaringEksempler 1. Forberedende 2. Åbne 3. Analyse 4. Demonstration 5. Indvending 6. Afslutning
Virksomhedens omverden - Nærmiljø ForklaringEksempler Kunder Konkurrenter Leverandører
Virksomhedens omverden - Fjernmiljø ForklaringEksempler Demografi Økonomi Lovgivning
Virksomhedens omverden – Fjernmiljø (fortsat) ForklaringEksempler Kultur Teknologi Tidsmæssige svingninger
Strategisk planlægning Planlægnings- niveau Tids- horisontEksempler på opgaverAnsvarlige Strategisk niveau Taktisk niveau Operativt niveau
Strategisk planlægning ForklaringEksempel Idé Mål
SWOT-analyse Interne forhold Stærke sider (S)Svage sider (W) Eksterne forhold Muligheder (O)Trusler (T)
SWOT-analyse Interne forhold Stærke sider (S)Svage sider (W)
SWOT-analyse Eksterne forhold Muligheder (M)Trusler (T)
Strategisk planlægning PolitikkerForklaringEksempler Kvalitets- Politik Personale- Politik Indkøbs- Politik Reklamations- Politik
Eksempler på konsumentenheder Produkt/ Brand KonsumentenhedForklaring
Eksempler på målgrupper Produkt/ Brand MålgruppeForklaring
Skydeskivemodellen NiveauForklaringEksempler Samme produkt til samme målgruppe Samme produktkategori Samme basale behov dækkes Alle produkter
Konkurrentanalyse TrinElementerForklaring
Konkurrencemæssige positioner PositionForklaringEksempler Markedsleder Markedsudfordrer Markedsfølger Markedsnichér
Inddeling af det potentielle marked Det potentielle marked = ____% Virksomhedens markedsandel = ____% Konkurrenternes markedsandel = ____%Latent marked = ____ % Det effektive marked = ____ % Beregning af virksomhedens markedsandel = ____ %
Markedsanalyse OpgaverForklaringEksempler Valg af informationskilder Valg af respondenter Valg af interviewmetode
Markedsanalyse (fortsat) OpgaverForklaringEksempler Valg af spørgsmålstyper Opbygning af spørgeskema
Markedsanalyse (fortsat) OpgaverForklaringEksempler Test af spørgeskema Bearbejdning af indsamlede data
De 4 P’er - parametermix ParameterForklaringEksempler Produkt Pris Place (distribution) Promotion
Vurdering af et produkts kvalitet Funktionel kvalitetSmagsmæssige kvalitetTillægsydelse
Vurdering af en emballages funktioner FunktionForklaringEksempler Beskytte under transport Sælge produktet og have displayfunktion Være nem at opbevare Leve op til gældende lovgivning Være miljøvenlig
Serviceydelsers særlige kendetegn KendetegnForklaringEksempler Produkterne er ikke-håndgribelige Produkternes kvalitet opleves forskelligt Kunden deltager i fremstillingen Produkterne kan ikke lægges på lager
Serviceleverancesystemet ElementerForklaringEksempler Backup systemet Front systemet Promotion Kunden
Fordelingskalkulation for et nyt produkt OpstillingBeregningerResultat i kr. Indkøbspris + Hjemtagelsesomkostninger = Kostpris + Driftsomkostninger = Egenpris + Nettofortjeneste = Salgspris eksklusiv moms + Moms = Salgspris inklusiv moms
Dispositionskalkulation for et nyt produkt OpstillingBeregningerResultat i kr. Salgspris inklusiv moms - Moms = Salgspris eksklusiv moms - Nettofortjeneste = Egenpris - Driftsomkostninger = Kostpris - Hjemtagelsesomkostninger = Højeste indkøbspris Kontrol:
Distribution ForklaringEksempler Indirekte distribution Direkte distribution
Eksempler på kædetyper KædeForklaringEksempler Kapital- kæder Frivillige kæder Franchise- kæder
Valg af beliggenhed BeliggenhedForklaringEksempler på butikker Bolig- orienteret City- orienteret Center- orienteret
Valg af beliggenhed (fortsat) BeliggenhedForklaringEksempler på butikker Trafik- orienteret Parkerings- orienteret Andre muligheder?
AIDA- modellen FaserForklaringEksempler Attention Interest Desire Action
Promotionaktiviteter – 1. AktivitetForklaring Reklame Online markedsføring Sales promotion
Promotionaktiviteter – 1. (fortsat) AktivitetForklaring PR (Public relations) Personligt salg Butiksindretning
Promotionaktiviteter – 2. AktivitetEksempler Reklame Online markedsføring Sales promotion
Promotionaktiviteter – 2. (fortsat) AktivitetEksempler PR (Public relations) Personligt salg Butiksindretning
Virksomheders digitale strategier – 1. AktivitetForklaring Trin 1 Simpel brug af internettet Trin 2 Online markedsføring Trin 3 e-handel
Virksomheders digitale strategier – 2. AktivitetEksempler Trin 1 Simpel brug af internettet Trin 2 Online markedsføring Trin 3 e-handel
Trafikskabere til en virksomheds websider Online-trafikskabereOffline-trafikskabere
Varer købt på internettet i år 2014 Top 10ProduktProcent Søg efter de seneste oplysninger på
Tab og svind - Svindbegrebet BegrebForklaringEksempler Tab Svind Kriminelt Administrativt
Love om aftaler og handel LovForklaring
Markedsføringsloven Vigtigste reglerForklaring
SMUK-modellen FaktorerForklaring S tørrelse og vækst i segmentet M uligheder for at bearbejde segmentet U dgifter ved at bearbejde segmentet K onkurrencesituationen i segmentet
SMUK-modellen (fortsat) FaktorerEksempler S tørrelse og vækst i segmentet M uligheder for at bearbejde segmentet U dgifter ved at bearbejde segmentet K onkurrencesituationen i segmentet
Markedsføringsplanen – 1. Seks vigtige punkterForklaring 1. Fastlæggelse af målgruppe 2. Opstille mål for markedsføringen 3. Parametermix De 4 P’er
Markedsføringsplanen – 1. (fortsat) Seks vigtige punkterForklaring 4. Formulere budskab 5. Opstille budgetter 6. Kontrol og opfølgning
Markedsføringsplanen – 2. Seks vigtige punkterEksempler 1. Fastlæggelse af målgruppe 2. Opstille mål for markedsføringen 3. Parametermix De 4 P’er
Markedsføringsplanen – 2. (fortsat) Seks vigtige punkterEksempler 4. Formulere budskab 5. Opstille budgetter 6. Kontrol og opfølgning
B2B-markedet DelmarkederForklaringEksempler Industrielle marked Mellemhandler- marked Offentlige marked
B2B-markedet KøbstypeForklaringEksempler Nykøb Modificeret genkøb Rutinekøb
B2B-markedet KøbscenterForklaringEksempler Informations- vogter Influent Godkender Køber Bruger
Sammenligning af parametermix ParameterKonsumentmarkedetB2B-markedet Produkt Pris Distribution Promotion
B2B-markedet Beslutnings- processen ForklaringEksempler 1. Problem- erkendelse 2. Fastlæggelse af behov 3. Produkt- specifikation 4. Søgning efter mulige leverandører
B2B-markedet (fortsat) Beslutnings- processen ForklaringEksempler 5. Indhentning af tilbud 6. Vurdering, forhandling af tilbud og valg af leverandør 7. Ordrerutine 8. Levering og kontrol
Valgkriterier på B2B-markedet DelmarkederEksempler på valgkriterier Industrielle marked Mellemhandler- marked Offentlige marked