Maslows behovsteori Maslows behovspyramideEksempler på behov Eksempler på varer, der dækker det enkelte behov Selvrealisering Egobehovet Sociale behov.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10 Konkurrencesituation
Advertisements

8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Praktisk segmentering
Opgave 1: Navision - lagerstyring
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Konkurrenceforhold Kapitel 11
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Markedsvurdering.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
Købsadfærd Købstyper.
Salg og service Dag 1.
Markedskommunikation - del 1
Hotellets koncept.
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
Forretningsmodel.
Valg af parametre.
Attention Banner, farvesammensætning (store kontraster) ”Friskere, stoltere og gladere -kom i gang med træningen allerede i dag” Interest Tag vores Kom-i-gang-test!
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
Reklame & Markedsføring
Af. Skafte.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Af: Jonatan W & Line Stryander
Anvendt markedsanalyse Kapitel 22
Introduktion til afsætning
Lyngby storcenter LSC har de seneste par år set en negativ udvikling på markedet. Hvordan kan de formå, at ændre denne udvikling til noget positivt?       Hvem.
9 Købsadfærd på producentmarkedet
GRUPPE 6.
Konkurrenceforhold.
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Dansk Supermarked i korthed
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Koncepter og butikskæder
Parametermix - promotion
Målgrupper og segmentering
Købsadfærd afsætning.
markedsføringsplaner
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Supply Chain management SCM
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
12 Serviceydelser Oversigt
12 Serviceydelser Oversigt
PRÆSENTATION AF VIRKSOMHED
10 Konkurrencesituation
Kunder og kommunikation
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Hvad forstår man ved et producentmarked?
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

Maslows behovsteori Maslows behovspyramideEksempler på behov Eksempler på varer, der dækker det enkelte behov Selvrealisering Egobehovet Sociale behov Tryghedsbehov Fysiske behov

Købemotiver på konsumentmarkedet KøbemotiverForklaringEksempler Rationelle Sociale: -Bandwagon -Snob -Veblen -Thrifty

Købstyper på konsumentmarkedet KøbstyperForklaringEksempler Vanekøb Impulskøb Overvejelseskøb

Købsroller på konsumentmarkedet KøbsrollerForklaringEksempler Konsument Disponent Influent

Købsbeslutningsprocessen på konsumentmarkedet FaserForklaringEksempler Problemerkendelse Informationssøgning Vurdering af alternativer Købsbeslutning Efterkøbsadfærd

Salgstrappen Trin 1-6ForklaringEksempler 1. Forberedende 2. Åbne 3. Analyse 4. Demonstration 5. Indvending 6. Afslutning

Virksomhedens omverden - Nærmiljø ForklaringEksempler Kunder Konkurrenter Leverandører

Virksomhedens omverden - Fjernmiljø ForklaringEksempler Demografi Økonomi Lovgivning

Virksomhedens omverden – Fjernmiljø (fortsat) ForklaringEksempler Kultur Teknologi Tidsmæssige svingninger

Strategisk planlægning Planlægnings- niveau Tids- horisontEksempler på opgaverAnsvarlige Strategisk niveau Taktisk niveau Operativt niveau

Strategisk planlægning ForklaringEksempel Idé Mål

SWOT-analyse Interne forhold Stærke sider (S)Svage sider (W) Eksterne forhold Muligheder (O)Trusler (T)

SWOT-analyse Interne forhold Stærke sider (S)Svage sider (W)

SWOT-analyse Eksterne forhold Muligheder (M)Trusler (T)

Strategisk planlægning PolitikkerForklaringEksempler Kvalitets- Politik Personale- Politik Indkøbs- Politik Reklamations- Politik

Eksempler på konsumentenheder Produkt/ Brand KonsumentenhedForklaring

Eksempler på målgrupper Produkt/ Brand MålgruppeForklaring

Skydeskivemodellen NiveauForklaringEksempler Samme produkt til samme målgruppe Samme produktkategori Samme basale behov dækkes Alle produkter

Konkurrentanalyse TrinElementerForklaring

Konkurrencemæssige positioner PositionForklaringEksempler Markedsleder Markedsudfordrer Markedsfølger Markedsnichér

Inddeling af det potentielle marked Det potentielle marked = ____% Virksomhedens markedsandel = ____% Konkurrenternes markedsandel = ____%Latent marked = ____ % Det effektive marked = ____ % Beregning af virksomhedens markedsandel = ____ %

Markedsanalyse OpgaverForklaringEksempler Valg af informationskilder Valg af respondenter Valg af interviewmetode

Markedsanalyse (fortsat) OpgaverForklaringEksempler Valg af spørgsmålstyper Opbygning af spørgeskema

Markedsanalyse (fortsat) OpgaverForklaringEksempler Test af spørgeskema Bearbejdning af indsamlede data

De 4 P’er - parametermix ParameterForklaringEksempler Produkt Pris Place (distribution) Promotion

Vurdering af et produkts kvalitet Funktionel kvalitetSmagsmæssige kvalitetTillægsydelse

Vurdering af en emballages funktioner FunktionForklaringEksempler Beskytte under transport Sælge produktet og have displayfunktion Være nem at opbevare Leve op til gældende lovgivning Være miljøvenlig

Serviceydelsers særlige kendetegn KendetegnForklaringEksempler Produkterne er ikke-håndgribelige Produkternes kvalitet opleves forskelligt Kunden deltager i fremstillingen Produkterne kan ikke lægges på lager

Serviceleverancesystemet ElementerForklaringEksempler Backup systemet Front systemet Promotion Kunden

Fordelingskalkulation for et nyt produkt OpstillingBeregningerResultat i kr. Indkøbspris + Hjemtagelsesomkostninger = Kostpris + Driftsomkostninger = Egenpris + Nettofortjeneste = Salgspris eksklusiv moms + Moms = Salgspris inklusiv moms

Dispositionskalkulation for et nyt produkt OpstillingBeregningerResultat i kr. Salgspris inklusiv moms - Moms = Salgspris eksklusiv moms - Nettofortjeneste = Egenpris - Driftsomkostninger = Kostpris - Hjemtagelsesomkostninger = Højeste indkøbspris Kontrol:

Distribution ForklaringEksempler Indirekte distribution Direkte distribution

Eksempler på kædetyper KædeForklaringEksempler Kapital- kæder Frivillige kæder Franchise- kæder

Valg af beliggenhed BeliggenhedForklaringEksempler på butikker Bolig- orienteret City- orienteret Center- orienteret

Valg af beliggenhed (fortsat) BeliggenhedForklaringEksempler på butikker Trafik- orienteret Parkerings- orienteret Andre muligheder?

AIDA- modellen FaserForklaringEksempler Attention Interest Desire Action

Promotionaktiviteter – 1. AktivitetForklaring Reklame Online markedsføring Sales promotion

Promotionaktiviteter – 1. (fortsat) AktivitetForklaring PR (Public relations) Personligt salg Butiksindretning

Promotionaktiviteter – 2. AktivitetEksempler Reklame Online markedsføring Sales promotion

Promotionaktiviteter – 2. (fortsat) AktivitetEksempler PR (Public relations) Personligt salg Butiksindretning

Virksomheders digitale strategier – 1. AktivitetForklaring Trin 1 Simpel brug af internettet Trin 2 Online markedsføring Trin 3 e-handel

Virksomheders digitale strategier – 2. AktivitetEksempler Trin 1 Simpel brug af internettet Trin 2 Online markedsføring Trin 3 e-handel

Trafikskabere til en virksomheds websider Online-trafikskabereOffline-trafikskabere

Varer købt på internettet i år 2014 Top 10ProduktProcent Søg efter de seneste oplysninger på

Tab og svind - Svindbegrebet BegrebForklaringEksempler Tab Svind Kriminelt Administrativt

Love om aftaler og handel LovForklaring

Markedsføringsloven Vigtigste reglerForklaring

SMUK-modellen FaktorerForklaring S tørrelse og vækst i segmentet M uligheder for at bearbejde segmentet U dgifter ved at bearbejde segmentet K onkurrencesituationen i segmentet

SMUK-modellen (fortsat) FaktorerEksempler S tørrelse og vækst i segmentet M uligheder for at bearbejde segmentet U dgifter ved at bearbejde segmentet K onkurrencesituationen i segmentet

Markedsføringsplanen – 1. Seks vigtige punkterForklaring 1. Fastlæggelse af målgruppe 2. Opstille mål for markedsføringen 3. Parametermix De 4 P’er

Markedsføringsplanen – 1. (fortsat) Seks vigtige punkterForklaring 4. Formulere budskab 5. Opstille budgetter 6. Kontrol og opfølgning

Markedsføringsplanen – 2. Seks vigtige punkterEksempler 1. Fastlæggelse af målgruppe 2. Opstille mål for markedsføringen 3. Parametermix De 4 P’er

Markedsføringsplanen – 2. (fortsat) Seks vigtige punkterEksempler 4. Formulere budskab 5. Opstille budgetter 6. Kontrol og opfølgning

B2B-markedet DelmarkederForklaringEksempler Industrielle marked Mellemhandler- marked Offentlige marked

B2B-markedet KøbstypeForklaringEksempler Nykøb Modificeret genkøb Rutinekøb

B2B-markedet KøbscenterForklaringEksempler Informations- vogter Influent Godkender Køber Bruger

Sammenligning af parametermix ParameterKonsumentmarkedetB2B-markedet Produkt Pris Distribution Promotion

B2B-markedet Beslutnings- processen ForklaringEksempler 1. Problem- erkendelse 2. Fastlæggelse af behov 3. Produkt- specifikation 4. Søgning efter mulige leverandører

B2B-markedet (fortsat) Beslutnings- processen ForklaringEksempler 5. Indhentning af tilbud 6. Vurdering, forhandling af tilbud og valg af leverandør 7. Ordrerutine 8. Levering og kontrol

Valgkriterier på B2B-markedet DelmarkederEksempler på valgkriterier Industrielle marked Mellemhandler- marked Offentlige marked