Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Lærerprofessionen.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Måltidet – lyst og fællesskab
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Social færdighedstræning i Gruppe
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Skolen og den sociale arv
AKT på Dybbøl Skolen.
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvordan kan vi se det? - Recovery-screening af behandlingstilbud Vingstedseminar – 6. maj 2015 Vingstedcentret – 6. maj 2015.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Målrettet kommunikation
…………Skal blive så dygtige som de kan
Forebyggelse og rehabilitering
At motivere til forandring
CLARA Projektbeskrivelse
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Kommunikation Modul A.
Hypotese1( Fagmål 5) Vi antager at Betina har socialfobi samt tvangsforestillinger pga. hun ikke har taget sin medicin regelmæssigt. (fagmål 5, sundhedspædagogik.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Værdsættelse og motivation
Livsførelse – handleplan - pædagogik
Den pædagogiske læreplan
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Strategiske pejlemærker
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5

Socialpædagogik i Retspsykiatri Introduktion Faglighed/erfaring At se mennesket! Tværfaglige teams Når Pædagogikken virker!

At se mennesket bag facaden! Skabe Relation ”udfordringen”

Hverdag på P5 – 12 timer Følger Patient gennem hele dagen/aftenen Skabe RELATION! Struktur og aftaler Dialog og samarbejde

Teori og metoder Teori ADL: Almindelig Daglig Levevis Anerkende ZFNU: zone for nærmeste udvikling Narrative metode/fortælling Inklusion/social færdigheds- træning Metode Støtte og guide Patienten I samspillet søge at motivere og udvikle patienten (rehab) Reflektere Lytte, samtale, indsigt og forståelse Støtte patienten i at mærke sig selv og egne værdier, at føle sig som en del af noget, at føle sig betydningsfuld og værdsat.

Prioritere sin tid  * Opgaver  * Aftaler  * Position  * Samarbejde  * Kollegaer/teams  * Patienten

Relation og Intervention Lytte til Patienten Patientens ønsker, behov interesser Indsigt og forståelse for patientens patologiske og historiske baggrund Positiv orienteret Kompetencer og færdigheder Motivere Ægte Anerkende Observere Dynamisk sikkerhed

Rehabilitering/recovery Socialpædagogisk skal vi bidrage til rehabilitering Dvs. at patienten tilegner sig tabte færdigheder/genetablere nye med henblik på at mestre hverdagens basale opgaver såsom handel, tøjvask, madlavning, socialt samvær, kunne strukturere sin dag mm. Støtte Patientens egen indsats/recovery proces

Socialpædagogen lytter, samler historier, viden, observationer og faglig sparring Pædagogisk handler det bl.a. om at ……

To kulturelle og sproglige udfordringer Biblioteket, film, oversættelser, nonverbal kommunikation, billeder, spil mm.

Patientens historie… Patientens historik og sygdom

Anerkender og motiverer patienten i hverdagen…gennem aktiviteter og samvær Troen på at Patienten har potentiale og færdigheder til at ”flytte” sig.

Tilbage på livets rette vej !!! Håb for fremtiden!!

Samspil skaber forandring!! Modvirke: Misbrug, tilbagefald, rømning (Dynamisk sikkerhed) Bevirke: Lysten til livet udenfor!!