PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE - Orientering til pædagogisk personale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Advertisements

1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvor kommer ideen om læringsplatform fra? Regeringen og KL har indgået en aftale om en fælles brugerportal. Læringsplatformen er en del af den fremtidige.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
10. klasse og 10. klassecentre resultater fra forskningen
Skema og vikardækning.
Forslag fra arbejdsgrupperne
AULA.
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Tænketankens vision i en skolekontekst
Læring der ses Temadag for didaktiske vejvisere og projektansvarlige ledere / Julie Aarø-Hansen D. 6. april 2017.
OSO opgaven på Midtjysk
Skolernes kvalitetsrapport
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Tirsdag d.5.september 2017 Roskilde Kongrescenter
Folkeskolereform Frederikssund
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Tro på dig selv - det gør vi
Skolernes kvalitetsrapport skoleåret 2016/2017
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Handlingsplan for øget gennemførelse
It i undervisning og læring
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
SUMO - analyse.
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Tendenser i forældresamarbejdet
Skoleudvikling i Praksis 1
Fastholdelseskaravanen
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolebestyrelsesmøde
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Alle rettigheder forbeholdes
2. Kontaktperson, patientforløbsvejleder, guide, mentor, nøgleperson
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Præsentationens transcript:

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE - Orientering til pædagogisk personale

Haderslev Kommune er på skoleområdet blevet en del af A.P. Møller projektet ”Program for Læringsledelse.” A.P. Møller Projekt tildelt 21 millioner (Medfinanciering kr) Projektejer: COK ( Center for Offtentlig Kompetenceudvikling) LSP (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis – Aalborg Universitet – Lars Qvortrup) Varighed: 4 år Indledende fase forår 2015 Deltagere: 13 Kommuner – samarbejder gennem forløbet Billund, Fredericia, Frederikssund, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Vesthimmerland, Thisted og Haderslev PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE - Kort status på Skole Danmark… På skoleområdet står vi med skolereform og de nationale mål med mange nye forhold der skal implementeres. Den nationale målsætning - et fagligt løft giver anledning til, at vi på skoleområdet skal arbejde med en højere grad af systematik i forhold til målstyret læring. Trivslen skal øges og læringsunderstøttende forhold er i fokus på en ny måde. Læring har over de seneste år fået et større fokus. Skolen som organisation indgår denne tid i mange læringsprocesser. Forandringer for både pædagogisk personale, lærere og ledere. Vi skal indarbejde nye måder at arbejde på – væk fra ”den privatpraktiserende lærer” mod evidensbaserede – forskningsdokumenterede metoder. Kulturforandring.

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Som stillads for skoleudvikling… Overføres Vygotski’s læringsbegreb ”Zone for nærmeste udvikling” til den aktuelle situation i skoleverden, ser vi ”Program for læringledelse” - dets indhold og struktur som et godt og understøttende stillads i forhold til de nye opgaver og metoder vi i arbejdet med at skabe et fagligt løft skal finde greb til. Type Navn

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Indhold – tre hovedelementer Type Navn Kortlægning Indsatser på baggrund af resultater Kompetenceudvikling

Program for læringsledelse – Tid – omfang DeltagerKompetenceudviklingØvrigt Teamdeltager (lærere/pædagoger) Forår 2016 Grundforløb med 3 e-læringsmoduler START PÅ HARMONIEN Teamkoordinator (pr.6-8 læ/pæd) Fokus på struktur og indhold. Efterår seminarer samt et e-læringsmodul TOVHOLDER PÅ PROCES, INGEN STRIBER! Der tages tidsmæssigt hensyn til rollen Kommunale koordinatorer Sparring for ledelse – Kulturbærer – vidensressource for team og proces Efterår seminarer og 2 e- læringsmoduler SKOLENS VEJLEDERE ER MED – pt… F.eks. Læse, Mat, trivsel Ledere3-4 seminarer årligt samt e- læringsforløb Evt. Tilkøb af konferencer Robinson, Hattie, Mitchel Type Navn

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Kortlægning… her zoomes ind på læring 3 x kortlægning: T1: Uge ,2015 T2: Uge 38-41,2017 T3: Uge 38-41,2019 Spørgeskemaer – kvantitativt, men mere kvalitativt indhold – omkring læringen. Omgivet af anonymitet ift. personfølsomme oplysninger. Programmet centrerer omkring læringen og de pædagogiske, didaktiske og relationelle forhold, der udspiller sig omkring den. Disse data synkroniseres med data vedr. faglighed (De nationale test) Elever Læring, trivsel, oplevelse af inklusion,adfærd, relationer (lærer–elev og elev-elev), oplevelse af undervisning etc. Klasselærer Den enkelte elevs læring og trivsel, sociale kompetencer, motivation, arbejdsindsats, testresultater, vurdering af skolekultur, egen undervisning, specialundervisning, understøttende undervisning og fravær. (Pædagogisk personale - Lærere – Ledere – Forældre) Spørgsmål relaterer til skolereformen – Nye forenklede fælles mål Herefter databehandling – resultater tilgængelige for skolen fra november. Type Navn Kortlægning

Program for læringsledelse - Målstyret læring Resultater vises ved gennemsnit eller i en 500- pointskala – Her på en klasse. Kortlægnings resultater

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Målstyret læring… Adgang til kortlægningens resultater fra November 2015 Analyse og behandling af resultater – afsluttes februar 2016 Dialogisk evaluering - præsenteres for ledelsen (COK og LSP) Big data – Datagrundlag kan nedbrydes og sammenholde forskellige delperspektiver. Eks: 3.kl drengegruppe – Hvordan ses sammenhæng mellem læring og trivsel ? På baggrund af kortlægningens resultater peges indsatser ud – Profiler for skole og klasser Type Navn Målstyret læring Indsatser på baggrund af resultater

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Kompetenceudvikling… Kompetenceudvikling på baggrund af kortlægningens resultater – kontekst- og praksisnær. Hele organisationen kompetenceudvikles: Alle lærere og pædagogisk personale (på baggrund af resultater/ udvalgte indsatser) Teamkoordinatorer – (tovholderfunktion – lede og holde fokus på teamets udvikling som professionelt læringsfællesskab) Kommunale ressourcepersoner og konsulenter (Konsulenter, pædagogisk/ fagkonsulenter) Skolens ledelse (målstyret læring- læringsledelse) Programmet lægger stor vægt på forskningsbaseret kompetenceudvikling. (Ny og forskningsbaseret viden på skoleområdet, bl.a. Hattie, Robinson, Mitchel og Fullan) Type Navn Kompetenceudvikling

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Kompetenceudvikling Principper for kompetenceudvikling Forskningsbaseret, baseret på eksisterende forskningsviden om forholdet mellem pædagogiske indsatser og elevernes læring og trivsel. Kompetenceudvikling skal være evidensinformeret, dvs. informeret af datagrundlag. Kompetenceudvikling skal være kollektiv og teambaseret Kompetenceudvikling skal være praksisnær Kompetenceudvikling skal forankres i lærernes, pædagogernes og ledelsens organisatoriske kultur Type Navn Kompetenceudvikling

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Kompetenceudvikling – lærere og pædagogisk personale Setup - kompetenceudvikling En kombination af seminarer og e-læringsprogrammer i teams. Eks:Et team har fokus på klasserumsledelse. E-læringen kan være en videooplæg, hvortil der hører fagligt oplæg som teamet arbejder med. Der tilknyttes eksterne vejledere til teamets forløb. Første forløb - Forår 2016 Grundlæggende forløb der omhandler lærerne og det pædagogiske personales arbejde med lærings- og kompetencemål i forhold til: Den enkelte elevs læring og trivsel Forberedelse og udvikling af undervisningen Brug af data og forskningsviden og elevens læring og trivsel Det faste teamsamarbejde De tre øvrige forløb Rammesættes og fastlægges ml. ressourcepersoner, ledelse og team. Type Navn Kompetenceudvikling

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Fordele i en Haderslev kontekst... Type Navn UBF Serviceområdet Ledelse Lærere Pæd. ELEV Med deltagelse i programmet ser vi: Fordele ved at samle os i et fælleskommunalt projekt der understøtter de igangværende tanker og tiltag (Fx.Læring i Universer, Haderslevreformens tværfaglige sigte) Organisations kulturændring, hvor vi udvikler os sammen – i alle led. Mulighed for at finder greb på nye arbejdsmåder(anvendelse af resultater, systematik på resultater) En høj grad af relevans – der arbejdes kontekst- og praksisnært Mulighed for at blive dygtigere og skabe et fagligt løft Gennem den forsknings- og evidensbaserede tilgang ses en mulighed for at styrke tilliden til professionel viden og praksis En mulighed for at styrke oplevelsen af sammenhængende kæder (jf. illustration)

Pointer for Lagoniskolen MULIGHEDEN FOR AT RETTE FOKUS IND – RYDE OP I UDVIKLINGSPROJEKTER PROJEKTET ER SÅ VIGTIGT AT DET BLIVER EN PARAPLY FOR DET VI GØR! Type Navn LÆRINGS LEDELSE C B A VI VÆLGER AT BRUGE 99% AF VORES RESSOURCER HER! I LÆRINGSLEDELSE OG DE RELATEREDE PROJEKTER UNDER PARAPLYEN. TID PENGE VIDEN

Pointer for Lagoniskolen Elementerne i læringsledelse? Kerneopgaven? Den lærende organisation – Praksisforskning.. Type Navn De 4 vigtige elementer? Klasse ledelse Inklusion Relations kompetence Målstyret læring KERNEOPGAVEN FOR ALLE? At skabe inkluderende læringsmiljøer for eleven - Med rum til at styrke børns trivsel og livsduelighed.. Hvilket FÆLLES redskabskur? Hvilke teorier, redskaber, og metoder skal vi putte derind? Give hinanden gaver!

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Hvis du vil vide mere… På nedenstående link kan du finde nærmere info om programmet Tak for din opmærksomhed! Vi ser frem til at deltage i programmet sammen ! Type Navn