Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Krav til informationsformidling
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Alexander V. Breum, Emil Rotzler og Christian Peter Berg.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Meritvejen til faglært status Det almene modul Hvilke fag kan indgå: • Dansk • Naturfag • Fremmedsprog • Informationsteknologi, dele af faget indgår naturligt.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
MUNDTLIG FREMSTILLING
Budget og regnskab Stenmagle skole
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Sunds skole Evaluering
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Ny Fælles Naturfagsprøve
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Mundtlig matematik eksamen
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
EKSAMEN OG PRØVER.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Censormøde
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslev Seminarium 2004 Euklids Geometri geometri uden tal.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Infomøde om synteseopgaven
MUNDTLIG FREMSTILLING
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Prøven i Natur/teknologi
AT-eksamen 2019.
Præsentationens transcript:

Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium står der bl.a.:  Projektopgaver og andet skriftligt arbejde:  I løbet af studiet udarbejder den studerende 4 projektopgaver med refleksioner over et matematisk (evt. flere) emne både fagligt og didaktisk. Et af de tre første projekter kan præsenteres mundtligt.  Det fjerde projekt danner baggrund for den didaktiske del af den mundtlige eksamen.

Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen  Projektrapporterne kan udarbejdes individuelt eller af grupper på højst tre. - BEMÆRK  De tre første projektopgaver godkendes af underviserne. Eksamensprojektets emne/problemformulering godkendes af læreren senest 1. marts i eksamensåret og afleveres på den af Seminariet fastsatte dato omkring 1. maj.  Det fastslås at projektarbejderne skal indeholde både matematisk teori og matematikundervisning med tilhørende overvejelser over hvad, hvorfor og hvordan. Matematik og fagdidaktik skal således indeholdes i rapporterne samtidig med at hele folkeskoleforløbet dækkes.

Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen Projektopgaverne skal tilsammen indeholde eksempler på : brug af informations- og kommunikationsteknologi brug af informations- og kommunikationsteknologi undervisningsmaterialer udarbejdet af den studerende selv materiale til differentiering af undervisning og evaluering elementer af tværfaglig undervisning mundtlighed i matematikundervisningen planlægning, materialer og evaluering af et gennemført undervisningsforløb

Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Matematikprojekt ~ indhold Helt centralt skal der arbejdes med folkeskolerelevant matematik. Det kan være et undervisningsforløb, gennemgang af et emne i løbet af skoletiden, undersøgelser af lærebøger etc. Et undervisningsforløbet kan være et rent matematikforløb, men det kan også være et tværfagligt forløb/projekt, men matematik skal indgå med stor vægt. indgå med stor vægt. Forløbet kan være detaljeret udarbejdet til nogle få timer eller mere oversigtspræget til et længere forløb. Undervisningsmaterialet til forløbet kan være direkte hentet fra lærebøger eller selvstændigt udarbejdet materiale eller et sted der i mellem. I alle tilfælde skal overvejelser over hvorfor netop dette mellem. I alle tilfælde skal overvejelser over hvorfor netop dette materiale er valgt være indeholdt i rapporten. Dette uv-materiale (undersøgelse) er at opfatte som et bilag til selve rapporten.

Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Matematikprojekt ~ indhold  Dernæst er det vigtigt at rapporten indeholder relevante didaktiske overvejelser over det valgte forløb.  Undervisningens og materialets egnethed til at opfylde de fastlagte mål for undervisningen og opfyldelse af målene i faghæftet for matematik ”Fælles Mål” skal således behandles.

Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Matematikprojekt ~ indhold Endelig skal den anvendte eller behandlede matematik sættes ind i en seminariefaglig sammenhæng. Folkeskoleemnerne skal relateres til de emner, der behandles i seminariets matematikundervisning. Du/I skal kunne sætte rapportens matematiske indhold ind i en seminariefaglig sammenhæng, vise overblik og demonstrere dybere kendskab til matematiske de hovedområder, der fremgår af studieordningen.

Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Matematikprojekt ~ Rapporten Rapporten skal indeholde en beskrivelse af forløbet og de overvejelser, der ligger bag undervisningsmaterialet.  Den skal indledes med den problemformulering/emnebegrundelse, der udarbejdes og godkendes på et tidligt tidspunkt.  Dernæst skal der være en beskrivelse af, hvordan forløbet passer ind i fagbeskrivelsen for matematik - hvilke punkter bliver behandlet.  Endvidere skal den indeholde overvejelser over i hvilken sammenhæng forløbet tænkes placeret og hvad formålet med forløbet er.  Husk at påføre titel, hvem der har udarbejdet rapporten og vejleder på forsiden af rapporten.  Husk litteraturliste. Husk at anvende henvisninger i rapporten.  Om der er en problemformulering eller en emnebegrundelse eller evt. begge i rapporten afhænger af den skriftlige udformning. Det er ikke alle overvejelser over matematikundervisning, der kan have egentlig problemkarakter.

Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Matematikprojekt ~ Rapporten Derudover skal der indgå overvejelser over nogle af følgende spørgsmål :  formålet med forløbet i relation til folkeskolens formål?  hvorfor er det pågældende emne med i folkeskolens matematikundervisning?  er forløbet anvendeligt i et tværfagligt samarbejde?  er der gode muligheder for at lave differentieret undervisning? (giv evt. forslag til hvordan der kan differentieres)  kan IT inddrages? Hvordan?  er forløbet velegnet til evaluering? Hvorfor? Hvordan?  er der praktiske anvendelser?