Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
MED-REPRÆSENTANT I EFFEKTIVISERINGSTIDER SPILLET OM VELFÆRDEN.
Advertisements

Workshop almene boligdage
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Vi gennemførte en række interview ifm
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Analyse- og udviklingsmodel
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Stress og ledelse.
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
individuel lønforhandling
Konsensusprocessen.
Hvordan sætter vi gang i talentudvikling
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
HR Løn og Personale Jørn Mørup
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
… og hvad hvis krisen medfører opsigelser? HR kommunikation i.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Det Sociale Kapitel
Støttetiltag til politifolk ved voldsomme hændelser - præsenteret af personalechef Preben Henriksen, Odense Politi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
En entreprenørs oplevelser og erfaringer ved Kim R. Jensen.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
HR Løn og Personale Niels Jørgen Andersen.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN FAGPROFESSIONELLE PÅVIRKES AF NEDSKÆRINGER.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Lønhemmelighed – hvorfor er det et problem?
Efterskoleforeningen
Funktioner og arbejdsdeling
Pårørende samtale Er du tæt på en stressramt som ægtefælde, kæreste, barn, forældre, ven, veninde, kollega eller chef? Og har du svært ved at forstå, hvad.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Implementering af PALS
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Mere MOST - mindre fravær
3-timersmødet 2017.
Hvordan får jeg indflydelse?
Tag snakken – bryd vanerne
Metoden fælles beslutningstagning
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
X OK15 resultatet.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvorfor individuel lønforhandling?

Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og kan derfor forhandle løn direkte med nærmeste leder. Tillidsrepræsentanten har stadig aftaleretten og skal godkende resultatet. Individuel lønforhandling kræver en iværksættelsesaftale med tillidsrepræsentanten.

Hvad betyder det for forhandlingsprocessen? Medarbejder og leder bliver direkte parter i processen. Forhandlingen foregår mellem dem, der har noget på spil.

Hvilke effekter kan individuel lønforhandling give vores arbejdsplads? Lønforhandlinger kobles direkte til den øvrige personaleledelse. Det sikrer medarbejderne feedback og giver løn, man kan forstå. Det styrker gennemsigtigheden, og giver en vedkommende proces. Det styrker ejerskab til forhandlingsresultatet. Det mindsker myter om løn.

Fordele og ulemper - for medarbejderne Fordele Man får selv lejlighed til at argumentere for sine opgaver og sin konkrete arbejdsindsats. Man får begrundelser direkte og fra relevant part – løn afspejler hverdagen bedre. Man får en relevant dialog med og feedback fra sin chef. Ulemper Man skal have lyst til at tage dialogen med sin chef – ellers kan man bruge sin tillidsrepræsentant. Nogle chefer har svært ved at forhandle med medarbejderne. Det kræver forberedelse.

Fordele og ulemper- for cheferne Fordele Mulighed for direkte at påvirke hvordan medarbejderne honoreres – så det ikke er andre, der vurderer og undervurderer ens medarbejdere. Chefen får tænkt sit kontor igennem og formuleret hvilke kompetencer, talenter og resultater han/hun lægger vægt på – udstikker retning. Det giver en god og relevant dialog med medarbejderen. Ulemper Tidsperspektivet – det kræver håndtering af proces og at HR klæder på med fakta. Risiko for at demotivere nogle medarbejdere, når chefen selv skal tage ansvaret for fordeling af lønmidler.

Fordele og ulemper- for tillidsrepræsentanterne Fordele Medarbejdere tager selv primært ansvar for deres løn – tillidsrepræsentanten fungerer som rådgiver og bagstopper for ubalancer. Man skal ikke selv give et dækkende billede af alle medarbejderes kompetencer, resultater og arbejdsindsats. Det kan være ubehageligt at skulle vurdere tætte kolleger – det undgås her. Ulemper Det kan være svært at ’overrule’ et forhandlingsresultat. Tillidsrepræsentanten mister en del af sin ’kontrol’ med, hvordan pengene bliver fordelt.

Erfaringer fra institutioner, der har anvendt individuel lønforhandling Det handler om kvalitet i forhandlingsprocessen frem for resultater – lønkronerne er de samme. Forvent, at medarbejdere og ledere skal øve sig lidt på situationen – det er en ny samtale. Sørg for at sikre, at der er rum til bevægelse i forhandlingen. Individuel lønforhandling giver hurtige og direkte begrundelser - koblet til egen situation. De arbejdspladser, der har prøvet det, ønsker ikke at gå tilbage til den traditionelle model.

Hvad mener medarbejderne? 60 pct. af medarbejderne i staten ønsker selv at forhandle deres løn. Kun 13 pct. ønsker ikke at drøfte løn med deres chef. 62 pct. af unge under uddannelse (18-30 år) finder det særligt vigtigt, at de selv kan forhandle løn i deres fremtidige job. Kun 8 pct. lægger ikke vægt på selv at kunne forhandle løn. Kilde: Statens Personale Forum, Gallup 2006 og Motivationsundersøgelsen 2006

Dialog om løn har effekt på forhandlingsresultatets legitimitet Pct. Kilde: Motivationsundersøgelsen Omfatter kun ansatte på nye lønsystemer Andel, der er helt enige eller enige i at …