En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
STX Uddannelse.
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Fordybelse i et projekt
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Tænketankens vision i en skolekontekst
Alle rettigheder forbeholdes
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Robusthed på Lillebæltskolen
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Skolebestyrelsesmøde
Skolebestyrelsens årsberetning
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Hvorfor tidlig indsats?
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til Risskov Skole
Alle rettigheder forbeholdes
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Skole-hjemsamarbejde
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde En indsats for indskolingselever kl.

Hvorfor tidlig indsats? Michael Rosholm, leder af Trygfondens Børneforskningscenter ”At vokse op i Danmark”

Selfefficacy Gode og selvstændige arbejdsvaner Flow Motivation En indsats for indskolingselever kl.

Hvad kan kendetegne børn, som udvikler læse/skrivevanskeligheder? Kan have svært ved at rime, huske sange og remser Kan have svært ved at lære alfabetet, tal, ugedage, farver, former, navne Kan have svært ved at følge instruktioner med mange led Kan have svært ved at fortælle en historie i rigtig rækkefølge Viser ingen interesse for bogstaver Bryder sig ikke om at lege med ord En indsats for indskolingselever kl.

Arbejdsgang i forhold til indstilling Forældrenes overlevering Test af klassen/individuel test Eleven på specialcentermøde med deltagelse af læsekonsulenten Udfyld og send en indstilling med testmateriale ( ) PPR står for visiteringen og man modtager brev Elever kan indstilles løbende En indsats for indskolingselever kl.

Hvorfor it? Sikre deltagelse i alderssvarende undervisning Udvikle sine skriftsprogskompetencer Inklusion  Selfefficacy Gode og selvstændige arbejdsvaner Flow Motivation Mestring En indsats for indskolingselever kl.

Hvordan kan et forløb se ud? Tilbuddet tager udgangspunkt i læringsmiljøet Opstartsmøde med forældre, lærere og ressourceperson hvor der opstilles mål Sparringmøde med lærerne Deltagelse i undervisningen til implementering eller opstart af noget nyt Kurser for de voksne Statusmøder med løbende evaluering Evt. elevsamtale Afslutning efter 1½ år med en handleplan En indsats for indskolingselever kl.

Eksempel på dagsorden til 1. møde 1.Præsentation og forventninger til mødet 2.Hvad er Kompetencecenter for Læsning? 3.Beskrivelse af klassen ved klasselæreren 4.Evt. beskrivelse af eleven ved læsekonsulenten 5.Elevens situation 6.Hvad ønsker vi for eleven? 7.Formulering af mål 8.Hvilke informationer mangler vi for det videre arbejde? 9.Forslag til nye møder 10.Evaluering af mødet En indsats for indskolingselever kl.

Hvad kan vores tiltag være? Pc CD-Ord Dictus Lydfiler Elektronisk materiale Andre devices (mobil, tablet, C-pen) Skabeloner Tydelige mål og kriterier Portfolio Piktogrammer Elevsamtale Høj grad af samarbejde mellem alle parter Aftale ressourcecenterets rolle Inddragelse af hele klassen Alt hvad der kan inddrage eleven i et lærende fællesskab En indsats for indskolingselever kl.

Forældresamarbejdet Jeg sender info til lærere, pædagog og forældre Vi aftaler deres rolle på møderne Jeg tilbyder at komme hjem og hjælpe med hjemme-pc eller viser god lektielæsning Vi tilbyder kurser i bl.a. CD-Ord Udsagn fra forældre En indsats for indskolingselever kl.

Forældreudsagn Jeg manglede en strategi og nogle klare mål for hendes skolegang. Derudover havde jeg også selv brug for vejledning til at målerettet min egen indsats, så lektierne ikke blev en uoverkommelig opgave Det vigtigste jeg har lært, er at give slip, og opfordre hende til at bruge computeren til det hun kan, jeg læser ikke op fra læsebogen mere, hun læser selv på computeren og så taler vi om det hun har læst efterfølgende. Jeg kan mærke, at det er en kæmpe sejr for hende at hun selv kan læse lektier nu. Jeg glæder mig meget til det fremtidige arbejde Opsummeret 1. Tydelig og differentieret læsestrategi 2. Tænker i at møde barnet. 3. Handler hurtigt på og holder aftaler 4. Læsevejledning handler også om at skabe relation Har fortalt de andre børn lidt om, hvad de laver, tror vi er vigtigt i forhold til, at han skal føle sig mindst muligt udenfor i klassen. Han er ikke i samme grad flov over sit ”handicap”, som før det var blevet i tale sat. Kort efter at forløbet var startet op, var der 2 aftenmøder på KCL – begge meget relevante. Super at møde andre i ”samme båd”. Man når hele vejen rundt ved både at sørge for, at vi forældre samt lærerne bliver klædt på til at støtte eleven, samtidig med, at han skal lære at bruge disse hjælpemidler. Vi mærker, at konsulenten har overblikket og er tovholder på forløbet. Han har fx fået mere lyst til at lære, og går ivrigt i gang med at lære hvordan han skal bruge computeren. En indsats for indskolingselever kl.

Aftaler fra et møde Nye aftaler og tiltag Dansklærer kontakter engelsklærer i forhold til brug af pc i timen. Kontakt Jeanette med det samme, hvis pc begynder at drille igen. Engelsklærer skal kontakte pædagogisk itvejleder i forhold til skanning af kopimateriale, ellers kontakt Jeanette: Pædagogisk itvejleder er tilbage i uge 6 og dansklærer spørger ind til skanning og mail. Dansklærer taler med elev om, hvad han skal have fokus på at læse for at følge med i klassen, eller at læse for at udvikle sin øjenlæsning. Elev skal vide, at det har værdi at komme med idéer i et gruppearbejde og ikke kun har værdi, at være god til at læse med øjnene. En snak om hvad dansklærer forventer af ham, så han ikke er på overarbejde. Aftalen er, at hvis pc driller, så må man have en plan B og det kan være i bogen og med en makker. Elev vil gerne være hurtigt færdig og skal udfordres på, hvornår en opgave er færdig. Opstil kriterier, så han ikke kommer og spørger hele tiden. Elev må gerne bruge Dictus i undervisningen, hvis muligt. Han skal dog stoppe, hvis det ikke virker efter 2 gange, så hele timen ikke bliver brugt på det. Elev skal lave historien om vinterferie efter ferien og ikke i ferien. Der kommer vikar på for dansklærer de første dage. 120 ord på papir og lave sætninger på pc (10 sætninger om ord) Monsterjagten, vil elev gerne læse. Jeanette finder den. Dansklærer undersøger E17. I fordybelse kan elev vælge følgende: 120 ord, 10finger, Dictus Mor undersøger, hvilke fagbøger elev gerne vil læse og melder tilbage til ressourcelærer. Dansklærer fortæller teamet, hvordan elev gemmer og at man i en periode skal være omkring ham. En indsats for indskolingselever kl.

Tydelige mål og kriterier Målet: Jeg kan skrive sætninger på min pc Kriterier: Jeg skal skrive 3 sætninger Hver sætning skal være på mindst 5 ord. Mine sætninger skal begynde med forskellige ord Jeg skal bruge ordforslagene i CD-ord Jeg skal læse sætningerne igennem med CD-ord, når jeg synes, jeg er færdig. En indsats for indskolingselever kl.

Skabelon En indsats for indskolingselever kl.