Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Sigrid .
Studentereksamen - stx
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Skriftlighed og læring
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.

Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Falkos sproglige studieretning
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Elevtrivselsundersøgelsen 2013 Gl. Hellerup Gymnasium Svarprocent: 99% (965 besvarelser ud af 978 mulige)
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
MA A – FY A/Fy B – KE A/Ke B Matematik Fysik Kemi - studieretninger.
Skriftlighed i biologi
Gymnasiet (Stx)
Sunds skole Evaluering
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011.
Celle.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Engelsk i Fagenes Samspil Velkommen. Programmet for i eftermiddag Kl Velkomst Kl Oplæg om sproglige udfordringer med engelsk som koncernsprog.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Dynamisk system teori - model
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Projektet Projektets titel: ”Profil, faglig identitet og anvendelsesorientering” Projektets primære formål: Øge elevernes aktivitet og autonomi Projektsdeltagere.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Skriveperiode (synopsis)
Det frie Gymnasium.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
SSO - Større skriftlig opgave
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Præsentationens transcript:

Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)

Vi kom med i 3. forsøgsrunde Skrivemoduler i 1.g og 2.g på 2 studieretninger på hver årgang Skrivemodul som en skemaposition hver uge, som alle fag med skriftlig dimension bød ind på i løbet af skoleåret Halve og hele blokdage: DHO, ekskursioner Teamet mødtes 3 – 4 gange i løbet af skoleåret og koordinerede skrivemodulerne Planlægning i foråret 2014 af en mindre lærergruppe

Fokuspunkter Øget indlæring gennem anvendelse af skriftlighed Lette muligheden for at lave tværfaglige produkter Mindske skriftligt fravær og øge elevernes motivation til tilstedeværelse på skolen Mindske problemer med snyd i skriftlige opgaver bl. a. gennem stilladsering

Resultater Faglig løft: Bedre skrivekompetencer til eleverne. Elevernes skriftlige arbejde er mere selvstændigt og særligt i forbindelse med feed-back er eleverne i de deltagende studieretninger i højere grad vænnet til at arbejde med at kommentere og reflektere over de andre elevers arbejde.

Resultater fortsat Faglige resultater: I de deltagende 2.g studieretninger ligger studieretningernes samlede skriftlige årskarakterer over det forventede og normale for de studieretninger. Trivsel: Eleverne har ved evalueringer udtrykt stor tilfredshed ved skrivemodulerne. Med hensyn til elevtrivsel har særligt en enkelt 1.g studieretning givet udtryk for meget stor trivsel Tilstedeværelse og fravær: Både tilstedeværelse og fravær har haft størst positiv effekt på de deltagende 1.g studieretninger. Særligt i den ene studieretning er den samlede fraværsprocent både fysisk og skriftligt meget lav.

Hvad sagde eleverne egentlig?

Overvejende positive prosasvar – men forskellige opfattelser Fra til Jeg elsker skrivemoduler! Det gør det nemmere at arbejde med opgaven og få snakket med sin lærer eller muligvis allerede få feedback på det man har lavet. Skrivemodul giver ikke som sådan færre færre opgaver, men et bedre overskud og forståelse for opgaverne (mindre lektielæsning og mere tid til afleveringer) Flere skrivemoduler tak! :) Jeg ville hellere have fri i de moduler og så kunne sidde derhjemme og arbejde på opgaverne

Case 1: Elevdifferentiering, Julie Debois Indsatsområde Studietid med elevdifferentiering Forhåndskendskab  målrettet vejledning Tryg læringskultur Resultater

Undervisningsforløb udarbejdet af fysiklærer Steffen Samsøe og engelsklærer Helen Springall. Teksten er fra Scientific American, indeholder den ingen formler, og sværhedsgraden er lidt over Illustreret Videnskab

Problemstillinger elever kunne vælge Siger teorien noget om hvordan eksplosionen startede eller hvad der var før? Er det en eksplosion i et allerede eksisterende rum? Udvider atomer og solsystemet sig også? Kan galakser bevæge sig hurtige end lysets fart og kan vi så se dem?

Det lyder bedre på engelsk - og den engelske tekst er mere præcis Original tekst What is expansion, Anyway? Ubiquitous Cosmic Traffic Jam Receding Faster Than Light Stretcting and cooling A Wearying Hypothesis Dansk oversættelse Hvad er forresten ekspansion? Allestedsnærværende trafikprop Tilbagevigen hurtigere end lyset Strækning og afkøling En trættende hypotese

Fysik-faglighed ”Eleverne skal kunne læse og forstå tekster af forskellig slags og være i stand til at formidle en naturvidenskabelig problemstilling” I fysik gennemgik vi tekstens faglige argumentation, hvor elevere kunne vælge at bruge den danske oversættelse, hvis de var mere trygge ved det Nogle elever vælge først at skrive argumenterne ned på dansk og derefter oversætte, for til sidst at fokusere på udtalen Eleverne valgte så to af disse misforståelser til brug i deres podcast (bred opfattelse af tekstbegrebet)

Engelsk-faglighed ”Analysere og fortolke ikke litterære tekster om fx naturvidenskabelige emner” Der blev arbejdet sprogligt med teksten - grammatik og opbygning, ordvalg osv., samt en diskussion af tekstens indhold Formålet var, at fremme deres erkendelse af naturvidenskabelige ord på engelsk, samt deres evne til at formidle

Forsøget implementeret I skoleåret 2015/16 omlægges elevtid i alle studieretninger på alle årgange – I 1.g omlægges 30% af elevtiden – I 2.g omlægges 20% af elevtiden – I 3.g omlægges 15% af elevtiden Lærernes årsnorm er hævet og lærerne fastsætter selv hvilke moduler der bruges til omlagt elevtid