Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Engelsk i Fagenes Samspil Velkommen. Programmet for i eftermiddag Kl. 13.00 Velkomst Kl. 13.15 Oplæg om sproglige udfordringer med engelsk som koncernsprog.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Engelsk i Fagenes Samspil Velkommen. Programmet for i eftermiddag Kl. 13.00 Velkomst Kl. 13.15 Oplæg om sproglige udfordringer med engelsk som koncernsprog."— Præsentationens transcript:

1 Engelsk i Fagenes Samspil Velkommen

2 Programmet for i eftermiddag Kl. 13.00 Velkomst Kl. 13.15 Oplæg om sproglige udfordringer med engelsk som koncernsprog ved udviklingsdirektør Jesper Damtoft fra Aalborg Portland Pause Kl. 14.30 Præsentation af gennemførte forløb (inkl. evalueringer) ved projektdeltagerne. – ”Morphine” (engelsk & kemi) ved Jeppe B. Jensen – ”Fotografiet” (engelsk & kemi) ved Rani Ellingsgaard – ”Light ’n Lasers” (engelsk & fysik) ved Pia Thomsen Kl. 15.15 Diskussionsgrupper: Hvordan kan det engelske sprog bidrage i de naturvidenskabelige fag? K. 16.00 Opsamling på gruppediskussionerne og fælles opsamling. Kl. 16.30-17.00 Evaluering.

3 Lidt baggrund ”Engelsk i fagenes samspil” – et FoU projekt

4 Lidt baggrund ”Engelsk i fagenes samspil” – et FoU projekt ”Har de naturvidenskabelige fag brug for engelsk?” – et pilotkursus

5 Lidt baggrund ”Engelsk i fagenes samspil” – et FoU projekt ”Har de naturvidenskabelige fag brug for engelsk?” – et pilotkursus …og har de naturvidenskabelige fag så brug for engelsk?

6 Forløbspræsentationer ”Morfin” ved Jeppe Byrialsen Jensen (EUC Nord) ”Fotografiet” ved Rani Ellingsgaard (AATG) ”Lys og Lasere”ved Pia Thomsen (AATG)

7 Engelsk i Fagenes Samspil Jeppe B. Jensen Teknisk Gymnasium Frederikshavn Morfin (Kemi B / Biologi C og Engelsk A)

8 Idéen Igennem arbejde med det kemiske stof morfin og dertilhørende eksperimenter var det vores håb at eleverne kunne tilegne sig engelsk og anvende sproget i en naturvidenskabelig sammenhæng. Sprogligt var der fokus på genren naturvidenskabelig artikel, herunder grammatik, morfologi og syntaks. Forskellige vinkler på det overordnede tema – Morphine used in medicine – Morphine used as murder weapon – Morphine in drug addiction – Morphine used in euthanasia

9 Forløbet Uge 36 – 38 Omfang – 8 lektioner i engelsk – 6 lektioner i kemi/biologi Produkter – Scientific article (minimum 2 side uden billeder, tabeller og grafer) og indeholdende et abstract på max 10 linjer

10 Hvad gjorde engelsk? Introduktion til tema Intro til den naturvidenskabelige artikel som genre Informationssøgning, læsning af tekster og lytning af podcast Selvstændigt arbejde med artiklen

11 Hvad gjorde kemi / biologi? Teoretisk gennemgang af stoffet morfin med fokus på kemisk struktur og funktionelle grupper Biologiske receptorer i kroppen Toksikologi og begrebet LD50 Tox assay med dafnier som organisme Eksperiment og databehandling

12 Evaluering ”Hvor stort har dit faglige udbytte af forløbet været i henholdsvis engelsk og kemi / biologi” – Generelt stor tilfredshed med udbyttet i begge fag, men specielt med hensyn til engelsk faget – Svært med meget tekniske tekster på engelsk (ukendte ord) – Det blev lettere efterhånden igennem kendskab til fagudtryk og vendinger (øget ordforråd)

13 Evaluering ”Hvordan har du oplevet samspillet mellem fagene engelsk og kemi i dette forløb? Har fagene formået at støtte op om hinanden?” – Generel god tilfredshed med fagenes samspil – Eleverne udtrykte problemer med at integrere eksperimentet i deres artikel

14 Egne refleksioner Mere grundlæggende teori i kemi og biologi Hjælp og hints til hvordan eksperimentet kunne integreres i elevernes artikler Opgaven (naturvidenskabelig artikel) var svær for nogle elever, men alle fik afleveret et fornuftigt resultat. – Der var krav om tidsplan men der kunne evt i endnu højere grad arbejde med milepæle igennem forløbet

15 Synergi Eleverne har erhvervet sig et betydelig større ordforråd i engelsk inden for kemi og biologi Forberedende studiekompetence til videregående naturvidenskabelige uddannelser Større interesse og engagement i opgaven

16 Engelsk i Fagenes Samspil Rani Ellingsgaard Aalborg Tekniske Gymnasium Fotografiet (Kemi B og Engelsk A)

17 Idéen At koble fotografiet som medie (f.eks. historik, styrker/svagheder) med et indgående kendskab til kemien i det analoge fotografi.

18 Forløbet August-september 2012 Omfang – Engelsk A (12 lektioner á 60 minutter) – Kemi B (6 lektioner á 60 minutter) Produkter – Minilex, storyboard (fremkaldelse af foto), fotojournalistiske artikler.

19 Hvad gjorde engelsk? Informationssøgning (forforståelse og refleksion) Historisk tilbageblik (fotokemi) Billedanalyse i teori og praksis – det udvidede tekstbegreb Analog vs. digital Løbende arbejde med produkter

20 Hvad gjorde kemi? Redoxreaktioner Historisk tilbageblik (fotokemi) Besøg på Universitarium (fremkaldelse i teori og praksis) Løbende arbejde med produkter

21 Elevevaluering ”Hvor stort har dit faglige udbytte af forløbet været i henholdsvis engelsk og kemi?” – Stor tilfredshed med udbyttet i begge fag – Fordel med samme emne i to fag med meget forskellige tilgange – Flere påpegede at de fremover vil have lettere ved at fordøje (svært) teknisk engelsk – Kraftigt forøget ordforråd og bedre forståelse for kemien ved også at beskæftige sig med den i engelsk

22 Elevevaluering ”Hvordan har du oplevet samspillet mellem fagene engelsk og kemi i dette forløb? Har fagene formået at støtte op om hinanden?” – Tydelig gevinst ved samspillet, f.eks. storyboard og minilex opgaverne – kemi på engelsk – Svært at få øje på samspillet i to så forskellige fag – For lidt kemi i den sidste aflevering (fotojournalistiske artikler)

23 Elevevaluering ”Hvordan mener du, at forløbet vil kunne forbedres fremadrettet og med hvilken begrundelse?” – Inddragelse af Kommunikation og IT – Bedre progression i engelskdelen (for svært i begyndelsen)

24 Egne refleksioner Væsentligt at tænke studieretning og elevtyper – udgangspunktet var fotointeresserede elever i studieretningen Kommunikation og Medie Udfordrende at sætte sig ind i andre fags stofområde Stor faglig gevinst – på trods af at fagenes roller blev lidt ”mudrede” til sidst Flere fag ville nok have været en fordel (f.eks. fysik og/eller kommunikation og IT)

25 Synergi? Engelsk ordforråd Forståelse for kemien Studiekompetence

26 Engelsk i Fagenes Samspil Pia Thomsen ”Lys og Lasere” SO forløb Engelsk og Fysik i 2.x

27 Motivation Tidsbesparelse – gensidig brug af fag til gennemgang af fagligt stof Elevmotivation – ved variation af undervisningen Materiale – kildesøgning og vurdering på engelsk

28 Forløb Lys og lasere FAG: – Engelsk: Lars Sanden – 12 timer – Fysik: Pia – 7 timer – Studieområdeforløb EMNE: – Laserens virkemåde – Anvendelsesområder – historisk perspektiv http://www.google.dk/imgres?num=10&hl=da&tbo=d&biw=1366&bih=651&tbm=isch&tbnid=uGnA2wuflALmLM:&imgrefurl=http://svendborgo.dk/nyheder/2010-9-14&docid=2ErmCqaqjWoUgM&imgurl=http://i2-images.tv2.dk/s/21/21069021- bbc83effcc9f861f234ba173e3ed61b2.jpeg&w=480&h=270&ei=zEqxUIDYK8qUswaEzICgCg&zoom=1&iact=hc&vpx=706&vpy=2&dur=178&hovh=168&hovw=300&tx=99&ty=99&sig=108107490398928970079&page=1&tbnh=140&tbnw=270&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:3,s:0,i:132

29 Forløb Lys og lasere INDHOLD: Lys og lasere i historisk perspektiv (partikel/bølge dualitet Teori og applets om lasere Læse og forstå teknisk engelske tekster og podcasts Producere en podcast, der uploades og kommenteres på Facebook. Udvælge og vurdere kilder http://phet.colorad o.edu/en/simulation /lasers

30 Elevernes podcast http://www.youtube.com/watch?v=TVj 6vlbPMyg&feature=youtu.be http://www.facebook.com/video/video.ph p?v=189214297880369&oid=19365916409 5233

31 SO kernestof Informationssøgning: – metoder – anvendelse af kilder Videnskab og vidensformer: – teknologiudvikling som lineær og interaktiv udvikling – videnskabelig dokumentation. Formidling og formidlingsteori: – sproglig bevidsthed – portfolio

32 Elevevalueringer - i hovedtræk… Engelsk er vigtigt og skal bruges i videregående uddannelser En fordel at kunne arbejde med et emne i to forskellige fag Er blevet bevidste om informationssøgning på engelsk om tekniske emner Ikke så ofte engelsk i andre fag end engelsk Spændende at diskutere måden der blev formidlet på sammen med det tekniske indhold Teknisk engelske ordforråd styrket Fordel, hvis der i højere grad bliver arbejdet med tekniske engelske tekster

33 Lærernes refleksioner Udnyttelse af fag. Tidsbesparelse for det enkelte fag ved gennemførelse af et projekt Meget tilfredse med udbyttet i forhold til elevernes udvikling inden for informationssøgning, kommunikation og forståelse tekniske evner Kernestof (materiale om teknologi) er obligatorisk, afvikles med relevans og faglig kvalitet ved samarbejde med naturvidenskabeligt fag Motivationen for aktiv deltagelse var øget ved brug af Facebook og podcast

34 Efter forløbet Engelsk: - Diskussion af elevernes podcasts i Facebook – på engelsk Fysik: - Forsøg med laserlys’ bølgelængde og rille- afstand for CD/DVD


Download ppt "Engelsk i Fagenes Samspil Velkommen. Programmet for i eftermiddag Kl. 13.00 Velkomst Kl. 13.15 Oplæg om sproglige udfordringer med engelsk som koncernsprog."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google