Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den 14.1.2016 Mette Hermann.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
UNI-spansk - forårssemestret 2011
Eksamen og eksamensbilag :
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Almen sTudieforberedelse - AT
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Eksamen.
Skriftlighed i biologi
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Folkeskolens afgangsprøve
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
SRO SKRIV!.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Skriveperiode (synopsis)
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Udkast til justering af KS
Bedømmelse og karakterer
Fagdidaktisk kursus i biologi
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Skriftlige prøver i biologi og bioteknologi, 2017
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Den nye mundtlige eksamensform
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Om prøveformen Filosofi C.
AT-eksamen 2019.
Større Skriftlig Opgave
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann

Nuværende eksamensopgave Indhold Der prøves i oversættelse fra dansk til tysk eller i tysk resumé af en dansksproget tekst og i fri skriftlig udtryksfærdighed på tysk med udgangspunkt i et nutidigt tysksproget tekstmateriale suppleret med billedmateriale. Varigheden af den skriftlige prøve er fem timer. (Læreplanen tysk A, § 4.2) Mette Hermann

Nuværende eksamensopgave Bedømmelseskriterier Ved både den skriftlige og den mundtlige prøve bedømmes det, i hvilket omfang eksaminandens præstation lever op til de faglige mål, som de er angivet i pkt Ved den skriftlige prøvelægges der vægt på, at eksaminanden kan uddrage det væsentlige af det udleverede tekstmateriale, udtrykke sig skriftligt på tysk, disponere og fremstille et indhold, samt på, at eksaminanderne viser sikkerhed i morfologi og syntaks og behersker et nuanceret ordforråd samt idiomatik. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering. (Læreplanen tysk A, § 4.2) Mette Hermann

Faglige mål i forhold til skriftlig eksamen læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster give en klar og nuanceret redegørelse på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner og forholde sig analyserende og perspektiverende til dem med anvendelse af et varieret og nuanceret ordforråd og med sikkerhed i morfologi og syntaks udtrykke sig skriftligt på tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i morfologi og syntaks samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og korrekt tysk på tysk redegøre for og reflektere over tysksprogede litterære tekster og andre kunstneriske udtryksformer samt analysere og fortolke disse (Læreplanen tysk A, § 2.1) Mette Hermann

Ny eksamensopgave Form 5 timer til at løse 5 opgaver Oversættelse og resume erstattes af sproglige opgaver Det udvidede tekstbegreb (tekst, billede, podcasts, vodcasts) Adgang til hjælpemidler, herunder internettet under hele prøven Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt under prøven Elektronisk distribution og aflevering af opgaven Mette Hermann

Ny eksamensopgave Overordnede overvejelser Den nuværende læreplan danner rammen for den nye eksamensopgave Opgaven skal udformes, så den giver en sikkert bedømmelsesgrundlag Opgaven skal teste elevernes evne til at læse/forstå tekst elevernes evne til at skrive sammenhængende og struktureret tekst elevernes sproglige kunnen og viden Mette Hermann

Ny eksamensopgave Mette Hermann

Gennemgang af opgaven Mette Hermann

Vejledning til opgavesættet Mette Hermann

Henvisninger til tekst, video- og lydklip Mette Hermann

Toolbox Mette Hermann

Materiale Tekst Mette Hermann Lydklip + transkription

Opgave Tager udgangspunkt i tekstmaterialet fra opgave 5. Der anvendes både danske og latinske begreber. Instruktionerne er på dansk. Der testes: -Tekstforståelse -Ordstilling -Verbernes bøjning -Relative pronominer -Verbets tider Mette Hermann

Opgave 1 Mette Hermann

Opgave 2 Mette Hermann

Opgave 3 Mette Hermann

Opgave 4 Mette Hermann

Opgave 5 Mette Hermann

Opgave 5.1 Mette Hermann

Opgave 5.2 Mette Hermann