Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016."— Præsentationens transcript:

1 ”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016

2 Regeringens globaliseringsredegørelse: It-baserede prøveformer: Prøveformen skal afspejle den øgede brug af it i undervisningen. Undervisningsministeriets projektbeskrivelse: Den teknologiske udvikling giver mulighed for en styrkelse af det faglige niveau: ...større inddragelse af it giver mulighed for at stille mere komplekse og mere virkelighedsnære opgaver, der i højere grad kan fokusere på den faglige forståelse og på anvendelser af fagene.  Øget it-inddragelse vil kunne være hensigtsmæssig, hvor faglige hensyn gør en styrkelse af denne art ønskelig i undervisningen og ved prøven.  effektivisering i forbindelse med prøveafholdelsen. Det overordnede projekt – baggrund/idé

3 2008-2010: Særligt forsøg (ansøgning om deltagelse) November 2008: 2g prøve (1+2) April 2009: 2g prøve (1+2) November 2009: 3g prøve (2+3) Marts 2010: 3g terminsprøve (2+3) Maj 2010: Eksamen (2+3) International evaluering af Matematik A i stx og htx (2009) – indfører forberedelsesmateriale Prøvesæt 1, 2010 Prøvesæt 2, 2011 Maj 2011: Eksamen (2+3+Forberedelsesmateriale) Maj 2012: Standardforsøg (alle kan melde sig) 2019-2020: Indfases for alle… lidt ændret form! Historik

4 Forsøg med forskellige opgavetyper Aktiv brug af internet Eksperimenterende tilgang Dynamiske filer Skifter fokus… Internettet som et vilkår Værktøjerne inddrages uden bestemte krav – dog forventes eleven at kunne importere data ”At læse matematiske tekster” – evnen til at sætte sig ind i nyt matematisk stof (forberedelsesmaterialet) Udvikling i forsøget Teknik eller matematik…?!

5 Beskrivelse af forsøget Læreplan Formelsamling Vejledende sæt https://www.uvm.dk/Uddannelser/Gymnasiale-uddannelser/Fag-og-laereplaner/Forsoegsfag-i-de-gymnasiale-uddannelser/Matematik-A Stillede opgavesæt – se materiale platformen UVM-web  Forsøgsfag

6 Særlig læreplan Eleverne skal kunne (uddrag): anvende statistiske værktøjsprogrammer og simple statistiske modeller til udforskning af et givet datamateriale eller fænomener fra andre fagområder… opstille og udforske geometriske modeller og løse geometriske problemer både ved hjælp af et dynamisk geometriprogram og på grundlag af trekantsberegninger… anvende cas-værktøjer til udforskning af og til løsning af givne matematiske problemer. tilegne sig tekster og finde materialer om matematikkens udvikling i samspil med…

7 Pressen skrev i 2009…

8 2009…Udlandet interesserer sig for DK!

9 …en vis skepsis…!

10 2010…

11 2011…

12 2012…

13 2012... Sprogfag …gamle artikler vækkes til live!

14 2015…

15 Forsøget i dag Distribution: Materiale distribueres elektronisk (CD) og på papir Aflevering på papir eller elektronisk i pdf Prøvens opbygning: Delprøve 1: 2 timer med formelsamling (12 spørgsmål) Delprøve 2: 3 timer med alle hjælpemidler (13 spørgsmål) Forberedelsesmateriale: Teorioplæg (ca. 20 sider) 6 timers uddannelsestid afsættes til vejledning 3-5 spørgsmål i delprøve 2 OBS! De to delprøver vægtes ens! Eksamenssæt samlet i pdf

16 Forberedelsesmateriale – Emner 2011: Matricer 2012: Test og hypoteser i statistik (chi2- og t-test med data) 2013: Funktioner af to variable 2014: Differentialligninger 2015: Følger og rækker

17 2011: Matricer

18 2012: Test og hypoteser i statistik

19 2013: Funktioner af to variable

20 Differentialligning er

21 2015: Følger og rækker

22 Deltagende hold pr. år: 10-15 matematik stxA Hvorfor er der ikke flere med? Evaluering: Karakterfordeling og gennemsnit som de ordinære hold Omfang og resultater

23

24 Digitalisering af Skriftlig eksamen generelt 2016… 2017…2018…2019! 2016 Digital aflevering for udvalgte fag og skoler 2017 Digital ud-og aflevering for udvalgte fag og skoler 2018… alle fag … alle skoler! Matematik  Delprøve 1: Papir & blyant! 24 X

25 …og platformen ER i luften!

26 netproever.dk Distribution af opgaver til elever Aflevering fra elever Distribution af besvarelser til censorer Plagiatkontrol… hvad med matematik? Kommunikation mellem UVM og censorer Censorer: Læse og bedømme besvarelser Censormødet bibeholdes! Mulighed for kommunikation mellem censorer – om praktiske forhold! Censormødet bibeholdes! Afleveringsformat: PDF

27 Nye eksamensformer?? Problemfelter: Internet er et vilkår – mundtligt og skriftligt Tema/projekt fylder for lidt – skriftlige opgaver for meget To-delt mundtlig eksamen fungerer ikke ”Knap”- og typeopgaver får for stor vægt Forslag baseret på: Eksamen på højeste niveau (”differenspensum”) Sammenhæng mellem arbejdsform og eksamensform Progression i prøve formen C til A Skriftlig og mundtlig eksamens skal supplere hinanden

28 Skriftlig prøve: 2(3)-delt prøve Som ‘netforsøget’ – dog med opgaver fra forberedelsesmateriale i begge delprøver Mundtlig prøve: 2-delt prøve Som nu, men med bilag til grund for diskussion/dialog Nye eksamensformer: stxA

29 Skriftlig prøve: 2(3)-delt prøve Forberedelsesmateriale: 15-20 sider anvendelsesorienteret materiale. Udleveres ved skoleårets start det år, hvor prøven aflægges. Skal indgå i evt. mundtlig prøve. Der stilles 3-5 delspørgsmål ved prøven. Delprøve 1: 1½ time uden hjælpemidler, bortset fra formelsamling. Delprøve 2: 2½ time med alle hjælpemidler inkl. netadgang. Mundtlig prøve: 2-delt prøve Delprøve 1: 2 timers gruppeprøve, eleverne arbejder i par med en ukendt anvendelsesorienteret problemstilling Eksaminator og censor følger proces og går i dialog med grupper Delprøve 2: Individuel prøve med forberedelse (24/24), hvor eleven selvstændigt præsenterer et matematisk ræsonnement eller bevis på baggrund af kendt eksamensspørgsmål (som i dag) Nye eksamensformer stxB (hfB)

30 Skriftlig prøve: 2-delt prøve???? Delprøve 1: 1 time uden hjælpemidler, bortset fra formelsamling Delprøve 2: 2 timer med alle hjælpemidler inkl. netadgang Mundtlig prøve: 2-delt prøve – som på B eller kortere tid? Delprøve 1: 2 timers gruppeprøve, eleverne arbejder i par med en ukendt anvendelsesorienteret problemstilling Eksaminator og censor følger proces og går i dialog med grupper Delprøve 2: Individuel prøve med forberedelse (20/20), hvor eleven selvstændigt præsenterer et matematisk ræsonnement eller bevis på baggrund af kendt eksamensspørgsmål (som i dag) Nye eksamensformer stxC (hfC)

31 God vind med vores fælles projekt… …ØGE motivation og interesse for at lære MERE matematik! God vind med vores fælles projekt… …ØGE motivation og interesse for at lære MERE matematik! …at……at…


Download ppt "”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google