Portfolio hhx 4. September 2006. Portfolio hhx 4. september 20062 Disposition HHx-reformen Studieområdet del 1 eksempel på forløb Matematik – portfoliomodeller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Den gode prøve i faget dansk
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Portfolioprojekt i 1b, NAG
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Portfolio IT B.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Nyt fra ministeriet Billeddias
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Portfolio hhx 4. September 2006

Portfolio hhx 4. september Disposition HHx-reformen Studieområdet del 1 eksempel på forløb Matematik – portfoliomodeller og emneopgaver

Portfolio hhx 4. september Kvalifikationer eller kompetencer? Implementeringen af reformen: Den danske uddannelsesverden befinder sig i en tilstand af forvirring, der næsten minder om skizofreni: På den ene side kræves, at basale kvalifikationer styrkes, på den anden side tilskyndes til udvikling af "kompetencemiljøer" Lars Qvortrup

Portfolio hhx 4. september Tendens i reform: FørNu VidenformerKvalifikationerKompetencer FærdighedsformerFaktuel videnRefleksivitet EvalueringSummativFormativ SkoleaktivitetUndervisningStimulering Fejlfortolkning: Hvis kompetence er vigtigere end kvalifikationer, så behøver man ikke længere at lære noget.

Portfolio hhx 4. september Hvorfor portfolio? Vi skal anvende portfolio, da der stilles krav om anvendelse heraf i hhx- bekendtgørelsen

Portfolio hhx 4. september Reform – Studieområdet del 1 Studieområdet del 1 (gl. grundforløb) 3.2 Arbejdsformer Eleverne samler deres dokumentationer i en arbejdsportfolio, der viser progressionen i udviklingen af deres faglige og studiemæssige kompetencer gennem studieområdet..

Portfolio hhx 4. september Portfolioprøven Eksaminanden udvælger materiale til sin præsentationsportfolio, … og udarbejder en skriftlig begrundelse for sit valg....skal dokumentere faglige og overordnede kompetencer, arbejdsprocessen i et skriftligt forløb samt refleksioner over anvendte faglige metoder, arbejdsformer og arbejdsprocesser. Eksaminationen tager udgangspunkt i eksaminandens præsentation og fremlæggelse af sin præsentationsportfolio suppleret med efterfølgende samtale.

Portfolio hhx 4. september Portfoliostruktur Gruppe-Arbejdsportfolio til hvert hovedområde Fælles for gruppen – alt materiale lægges her (Produkter, referater, evalueringer, mindmaps, arbejdsaftaler m.v.) Individuel- arbejdsportfolio (opsamlingsmappe) Her placeres udvalgt materiale fra det enkelte hovedområde, sammen med en indholdsfortegnelse og argumentation for det materiale, der er udvalgt. Denne mappe indeholder også den enkeltes egne refleksionsskrivninger. Præsentationsportfolio – sammenknytter alle hovedområderne Hvert gruppemedlem har sin personlige portfolio, hvor han/hun samler det endelige udvalg af dokumenter fra alle tre studieområder (kan være omskrevne)

Portfolio hhx 4. september Portfoliostruktur Studieområdet Samfundsøk. område Udvalgt arbejde Kulturelle Område Udvalgt arbejde Præsentations- portfolio Erhvervsøk. område Udvalgt arbejde Niveauer 1.Gruppe- arbejdsportfolio (kan ses af gruppe og lærer) 2.Privat – arbejdsportfolio (kan ses af elev) 3.Præsentations- portfolio (kan ses af elev og lærer)

Portfolio hhx 4. september Årsag til strukturen Portfolioelementer: collect select reflect connect

Portfolio hhx 4. september Skrivninger - progression Indhold portfolio : Samf.øk. område -> Kulturelle område -> Erhvervs.øk. område Imellem projektforløbene klædes eleverne på til de forskellige skrivninger, der skal arbejdes med indenfor de tre områder. I hvert nyt forløb tilføjes nogle nye refleksionsskrivninger, så der er tale om en progression. Skrivninger med fokus mod præsentationsportfolien, så man sikrer sig, at eleverne har det materiale, der skal indgå.

Portfolio hhx 4. september Eksempel på progression 1., 2. og 3. hovedområde: Arbejdsplan for projektugen Gruppekontrakt Dagbogsskrivning (gruppedagbog) Gruppeevaluering af projektforløbet/gruppearbejdet Individuel evaluering af projektforløbet Argumentationsskrivning 2. og 3. hovedområde tilføjes: Tænkeskrivning/hurtigskrivning Mindmap Arbejdsproces for et dokument 3. hovedområde tilføjes: Kammeratrespons

Portfolio hhx 4. september Udvalgt arbejde Fra hvert hovedområde udvælges i første omgang materiale til en individuelle arbejdsportfolio Indhold i mappen: Ca. 6 sider fra hver af de tre hovedområder. Eleven vælger det ud, som han/hun synes er særlig interessant. (Det kan være tekst, tabeller, evalueringer, mindmaps, PowerPoints m.m.) En indholdsfortegnelse for det eleven har valgt indenfor hvert projekt Ca. ½ side med argumentation for det udvalgte

Portfolio hhx 4. september Præsentationsportfoilo Præsentationsportfolioen skal indeholde: (eksempel) En forside med navn, klasse, skole, afleveringsdato Indholdsfortegnelse over indholdet i portfolien Elementer fra de tre hovedområder (Eleven kan vælge noget fagligt, noget omkring gruppearbejde/arbejdsform, en processkrivning eller evt. noget omkring f.eks. kildeudvælgelse) Argumentation for valg af materiale Mindst en side med gruppedagbog, gruppeevaluering eller individuel evaluering En sides redegørelse for noget af det, eleven har lært i løbet af de tre projektperioder Præsentationsportfolioen skal være på ca normalsider (forside og indholdsfortegnelsen tæller ikke med).

Portfolio hhx 4. september Gruppesammensætning Der skal være progression på alle led – og så i arbejdsformerne. Lærerne skal gennemtænke såvel form som indhold 1. område: Nye elever – lærerne sammensatte grupperne 2. område: Eleverne kom med ønsker/forslag – med udgangspunkt heri sammensatte lærerne grupperne 3. område:Eleverne sammensatte selv grupperne

Portfolio hhx 4. september Lærerens rolle Indøve forskellige skriveteknikker Konsulentrolle Læse elevernes argumentationsskrivninger Sørge for respons Små skridt – vigtigt med opsamling/respons

Portfolio hhx 4. september Afsluttende portfolioprøve eller projektprøve? Danmarks evalueringsinstitut maj 2006: ”…ses et mønster hvor lærere såvel som elever, der har brugt portfolioprøven, er mere positive [overfor grundforløbet] end de der har brugt rapportprøven. Både lærere og elever vurderer, at portfolioprøven i højere grad understøtter de nye lærings- og kompetencemål” (EVA:34)

Portfolio hhx 4. september Afsluttende portfolioprøve Gode erfaringer (bedre end projektprøven) Eleverne bliver (mere) bevidste om, hvordan de lærer Eleverne bliver bedre til at reflektere Eleverne tilegner sig nogle kompetencer, de kan bruge i hele gymnasieforløbet Video: Mads

Portfolio hhx 4. september Reform – Studieområdet del 2 Studieområdet del Arbejdsformer I erhvervscase udarbejder eleverne i forbindelse med det enkelte case-baserede forløb en synopsis... Eleverne samler deres dokumentationer i en arbejdsportfolio, der viser progressionen i udviklingen af deres faglige og studiemæssige kompetencer gennem studieområdet del 2.

Portfolio hhx 4. september Portfolio i fag Portfolio kan anvendes i alle fag – og tværfaglige projekter Portfolio skal anvendes i Studieområdet del 1 (gl. grundforløb) Studieområdet del 2 - E-case Matematik (emneopgaver)

Portfolio hhx 4. september Reform - matematik Bilag 20, 21, og Arbejdsformer: I tilknytning til de enkelte hovedemner skal eleverne individuelt udarbejde en emneopgave, der sammenfatter de centrale dele af emnet og dokumenterer de faglige mål, der er opnået gennem arbejdet hermed. Emneopgaverne skal tilsammen bredt dække fagets indhold. Opgaverne rettes og kommenteres af læreren og indgår som prøvegrundlag for den mundtlige prøveform b).

Portfolio hhx 4. september Portfolioprøve i matematik 4.2. Prøveform Prøveform b) : Mundtlig prøve på grundlag af en af de af eksaminanden udarbejdede emneopgaver. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der gives ingen forberedelsestid. Eksaminationen tager udgangspunkt i eksaminandens præsentation af centrale dele af emneopgaven suppleret med uddybende spørgsmål fra eksaminator

Portfolio hhx 4. september Matematik – valg af eksamensform? Summativ evaluering i matematik Prøveform: Tester: 1-times prøve uden hjælpemidler Kvalifikationer 3-times prøve med hjælpemidler Overvejende kvalifikationer Mundtlig prøveform m. spørgsmål Overvejende kvalifikationer Mundtlig prøve med portfolio Kompetencer og kvalifikationer Hvis hhx- reformen skal tages seriøst, skal eksamensformen også ændres. Skriftlig eksamen: Centralt stillede oppaver Mundtlig eksamen:Bygge på den daglige undervisning?

Portfolio hhx 4. september Matematik - forudsætninger 1. Lærerens opgave at konstruere sin egen portfoliomodel (mappe, elektronisk (gruppe)portfolio) 2. Eleverne skal kunne håndtere IT- værktøjerne 3. Elektroniske noter 4. IT må ikke blive en barriere

Portfolio hhx 4. september Matematik – mål og evaluering Portfolio er knyttet til evaluering. Målet for et forløb skal være kendt. Statistik Modellere en diskret eller grupperet model ud fra et observationssæt Håndtere statistiske formler og fortolke resultaterne Beskrive statistiske data i tabel, grafik og verbal repræsentation Anvende lommeregner og regneark til løsning af en problemstilling

Portfolio hhx 4. september Matematik - arbejdsportfolio Arbejdsportfolio (oktober):

Portfolio hhx 4. september Matematik Arbejdsportfolio (april):

Portfolio hhx 4. september Matematik - selvevaluering Kan oplær e andre Er usikker Er på vej Rimelig sikker Er på bar bund Sikker. Kan oplære/inspirere andre Skema til selvevaluering Marianne Elbrønd

Portfolio hhx 4. september Gruppe - samarbejde Jeg har et æg, du har et æg. Vi bytter Resultat: jeg har et æg, du har et æg Jeg har en idé, du har en idé. Vi bytter. Resultat: Jeg har to ideer, du har to ideer. Kinesisk ordsprog

Portfolio hhx 4. september Matematik – emneopgave Indlæ g 2 Indlæ g 1 Indlæ g 3 Respons Opga- ver Nota- ter Note r Emneopgave Andres indlæg Respons

Portfolio hhx 4. september Matematik - elevevalueringer Elevrespons Skriftlige evalueringer

Portfolio hhx 4. september Emneopgave - Vejledningen Emneopgaverne - uddrag Bearbejdningen …kan med fordel foregå i grupper. Emneopgaver udarbejdes i en løbende proces, Det kan endvidere anbefales, at processen strækkes ud over det samlede forløb i faget Der skal foretages en fornuftig udvælgelse Underviseren må agere vejleder og medvirke til, at eleverne bliver klar over, hvad, de ønsker, skal indgå i opgaven og i hvilket omfang, det skal indgå Eksempel

Portfolio hhx 4. september Kammeratrespons – præcise krav Skrive mindst én ting, der er positivt Du må kun give konstruktiv kritik. Det betyder, du skal komme med gode råd og ændringsforslag, som de andre kan bruge til at komme videre i arbejdet. Hvis du kommer med en seriøs og velovervejet tilbagemelding, så vil du også kunne forvente og forlange det samme fra andre. Du skal give livstegn. Overhold aftaler om: o Hvornår du giver tilbagemeldinger o Hvornår du lægger noget frem til de andre o Hvor tit du er ”på”?

Portfolio hhx 4. september Den gode præsentationsportfolio Lad evt. eleverne selv være med til at opstille de kriterier, deres præsentation skal vurderes i forhold til. Eksempel

Portfolio hhx 4. september Elektronisk portfolio – eller? Portfolio er ikke bundet til en bestemt teknologi. Det kan være hensigtsmæssigt at indrette elektroniske portfolier, fordi det forenkler: ajourføring fildeling opbevaring af materiale mulighederne for at gøre portfolier tilgængelige for forskellige læsere responsgivning planlægning af arbejdet (asynkront)

Portfolio hhx 4. september Struktur til respons Hvis responsen er elektronisk skal platformen integreres i arbejdet. Der skal oprettes en mappestruktur og disciplin i tilbagemeldingsform Eksempel SHUP

Portfolio hhx 4. september Emneopgaver elektronisk eller? Elevkommentarer:..det er fint at skrive elektronisk i faget, dog tager det ekstra tid, når jeg ikke er ”øvet” …Men med tiden tror jeg, at jeg vil være rigtig glad for, at jeg har brugt pc´en til faget. Det er lettere og så kan man sende dem via mail og evt. rette i dem uden problemer. Det er også en meget enkelt løsning, at have alle opgaverne til at ligge på computeren i stedet for på skrift i en skuffe. Det gør det rigtig nemt at lave opgaver, når man kan hente begrundelser og billeder fra gamle opgaver.

Portfolio hhx 4. september Eleverfaring elektronisk gruppeportfolio Udtalelse fra Mathias: Jeg synes da også, det er lækkert, endelig at komme på en skole, hvor man bruger computeren til noget. For jeg gik i 10. klasse sidste år, og der måtte man slet ikke bruge computeren til matematik, og det var det var ikke særlig fedt, fordi jeg hader at skrive på papir, for jeg synes, det går så langsomt. Og så kommer man ned på en skole her, og så foregår det hele bare på computeren, og det er bare superlækkert for det går så meget hurtigere, og det er så meget nemmere at hjælpe hinanden og specielt ved SHUP'en også… (Udskrift af fokusgruppeinterview fredag d. 13. januar 2006)

Portfolio hhx 4. september Matematik – erfaringer fra eksamen To eksamensformer i mdl. matematik Der er vindere og tabere ved begge prøveformer! Portfolioprøven redder ikke de allersvageste – og uengagerede - elever. Mundtlig eksamen uden forberedelsestid på baggrund af emneopgaver, kræver emneopgaverne er velstrukturerede – og eleverne er forberedte.

Portfolio hhx 4. september Matematik – erfaringer fra eksamen Traditionel mundtlig eksamen med ½ times forberedelse (kvalifikationer) Mundtlig eksamen uden forberedelsestid på baggrund af emneopgaver, forberedt gennem årets løb (kompetencer) Men…

Portfolio hhx 4. september Konklusion Vi har ikke de vise sten Man bør udvikle sin egen portfoliomodel Portfolio er et middel – ikke et mål Portfolio bør komme ”nede fra” Teamsamarbejde