Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Ollerup Efterskole Fagligt dygtige elever Mange vælger STX pga musikken Nogle har en musiker i maven Sociale udfordringer Personlige udfordringer Skolens.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Respekt for Grænser Fakta
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Alle rettigheder forbeholdes
Dagens program Du skal have kendskab til:
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Børnebakkens Indsatser
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Det gode møde i folkeskolen
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Stinne Aaløkke Ballegaard Seniorprojektleder, antropolog
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Dagens program Du skal have kendskab til:
En god start på lægelivet
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Grønlandske unge på efterskole i Danmark
SUMO - analyse.
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Ansøgning for dummies.
Nyt fra ministeriet Billeddias
Anders Lundby – STIL Bjarne Frandsen, Efterskoleforeningen
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Hvor kan jeg hente hjælp?
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
SPS på ungdomsuddannelser
Alle rettigheder forbeholdes
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Ældre Sagens Distriktsdag, den
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst muligt, når deres styrker og potentialer skal tilgodeses? Når information om deres udfordringer skal gives videre? Og hvordan kan vi sammentænke/sammenkoble inklusion og vejledning?

Planen er: 1.Ind på Tommerup Efterskole - Samarbejde ml. ledelsen, den inklusionsansvarlige og vejlederne 2. Undervejs… - Integreret vejledning 3.Videre i ungdomsuddannelserne - Belyst ved interviews med to vejledere på ungdomsuddannelser på Fyn

Den inklusions-ansvarlige Overordnet ansvar og opgave: At holde alle trådene omkring INKLUSION, som kan gælde eksempelvis elever der......har væsentlige faglige udfordringer …har væsentlige sociale udfordringer …er af anden etnisk herkomst end dansk...kommer fra Grønland eller Færøerne

I praksis betyder dette inden skolestart Den inklusions-ansvarlige er med til optagelses-samtaler, hvor det skønnes hensigtsmæssigt Dilemma: Ny start eller ”Svesken på disken”? Vi spørger direkte ind til udfordringerne. To signaler: En anerkendelse af at udfordringer er en del af livet, og vi tør godt tale om det svære, samt at vi kan og vil vurdere, om vi er kompetente til opgaven. Vi be’r om PPR-udtalelser og andet relevant materiale. Men det står aldrig alene. Vi ser mennesket bag udtalelserne og udfordringerne. Vigtigt med information inden! Gør forældrene opmærksomme på, at det er hensigtsmæssigt at videregive information om dysleksi, særlige behov m.m. som kan hjælpe deres barn. At undlade det for at give barnet en frisk, ny start giver oftest bagslag.

Under opholdet er det den inklusions- ansvarliges opgave I samarbejde med pædagogisk afdelingsleder at tilrettelægge de praktiske foranstaltninger omkring inklusionen Løbende komme med anbefalinger, indstillinger, forslag til fremgangsmåder omkring den enkelte elev, herunder være sparringspartner for kontaktlærer, faglærere, støttelærer m.fl Vurdere, søge ekstern viden (hos vejleder, psykolog, sagsbehandler) indkalde og administrere ekstern hjælp Søge midler de rette steder, tage og holde kontakt til alle involverede parter, herunder netværksmøder Udfærdige den skriftlige handleplan for hver enkelt elev og få underskrift af forstander og forældre Skriftligt sørge for evaluering på hvert enkelt handleplan

Eksempel på handleplan

Under opholdet: – integreret vejledning Efterskoleforeningens vejledningssyn Vejledning indgår som en integreret dimension i efterskolens arbejde med at danne og uddanne unge til at tage ansvar for eget liv i fællesskab med andre og understøtter den enkelte skoles værdigrundlag. Vejledning i efterskolen tager udgangspunkt i individet og er en proces, der har til formål at gøre alle unge livsduelige, uddannelsesparate og i stand til at træffe kompetente valg for fremtiden.

Årsplan for integreret vejledning på Tommerup Efterskole Målet for integreret vejledning på Tommerup Efterskole er, at elever, kontaktlærere, faglærere og ledelse oplever større sammenhæng mellem elevernes nuværende faglige evner og ønsker og deres fremtidige uddannelsesønske, og at denne sammenhæng kommer til at skinne igennem deres ophold på Tommerup Efterskole fagligt og socialt. Integreret vejledning evalueres ved skoleårets afslutning af elever, lærere og ledelse.

Årsplan for integreret vejledning på TE Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

En tilfældig logbog

Årsplan for integreret vejledning på TE Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

Årsplan for integreret vejledning på TE Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

Årsplan for integreret vejledning på TE Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

Årsplan for integreret vejledning på TE Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

Spørgsmål til to vejledere på to ungdomsuddannelser på Fyn Hvor meget vil de gerne vide om eleverne på forhånd? De bemærkninger som efterskole-vejlederen skriver i fx optagelse.dk. Hvem ser dem? Kun vejlederen eller alle relevante lærere på ungdomsuddannelsen? Hvilke tiltag har de i forhold til dysleksi (ordblindhed), sociale forhold, diagnoser? Udannelsesparathedens tre parametre. Hvad tæller mest? Hvordan hjælper vi på efterskolen eleverne bedst videre i ungdomsuddannelserne?

SoSu-uddannelsen Fyn Susanne Thomsen Uddannelsesvejleder Inden eleven starter på GF1 Som vejledere skal vi gøre meget ud af, at eleven selv skriver om sine udfordringer i sit felt på optagelse.dk. Eleven forventes også selv at sige til deres kontaktlærer på SoSu, hvis de har udfordringer. Det giver et bedre udgangspunkt, når de selv forholder sig til det. Ser det hele på optagelse.dk og det føres ind i deres interne registreringsark - Ordblindhed er de rigtig gode til med læsevejleder m.m. - ADHD er en stor kasse. Her går apparatet ikke i gang dag 1. De vil se eleven først Fra dag 1 ved de enkelte lærere dog, hvis eleven har udfordringer

Glad for kravet om karakteren 02 i matematik og dansk Som vejledere være bedre til at være opmærksomme på de to andre parametre, især de sociale forudsætninger såsom samarbejde, respekt og forståelse for andre. De vægtes højt på SoSu, fordi de skal ud og have med de svageste borgere at gøre. De mangler ofte uddannelsesplaner fra efterskolerne. Påfaldende ved optag august ‘15: Flere elever med karaktererne 7, 10 og 12 vælger SoSu. Hele SoSu-klasser fx på sygeplejerskeskolen uden frafald

Vestfyn Gymnasium – Nicolai Bruun, vejleder Kun ledelsen (kontoret) læser elevens ansøgning på optagelse.dk Generelt en holdning om, at eleven skal have lov til at være et ubeskrevet blad Hvis en elev har dysleksi, bør forældrene henvende sig direkte til kontoret eller vente på den interne screening, som eleverne laver efter en uge og får resultatet af efter 3 uger med en opfordring om selv at opsøge hjælp hos læsevejledere.

Spørgeskema om faglige, sociale eller sygdomsmæssige udfordringer, udfyldes inden første samtale med vejlederen, som finder sted inden efterårsferien. Efterfølgende er der samtaler på 2. årgang med mål-sætning STX er generelt ikke interesseret i et krav om karakteren 7. STX er ikke kun med henblik på universitetet. Det vigtigste er motivation.

Beslut, hvordan overgangen ind og ud af din efterskole skal være både i forhold til inklusion og vejledning Gør forældrene opmærksomme på, at det er hensigtsmæssigt at videregive information om dysleksi, særlige behov m.m. som kan hjælpe deres barn (at undlade det for at give barnet en frisk, ny start giver oftest bagslag) Rigtige mange sagsbehandlere vil gerne komme til møde (også kaldet netværksmøde) på efterskolen – og det er godt givet ud, evt. i samarbejde med kontaktlærere og/eller den inklusions- ansvarlige og vejlederen Fem gode råd

Vær opmærksom på, at flere uddannelsessteder har mentorer eller andre, som måske ikke er listet på deres hjemmeside. En opringning kan gøre en forskel Vær opmærksom på, at det du giver videre via optagelse.dk eller på anden måde, skal forældrene være orienteret om og indforstået med

Be proud!! Vi har med det fineste at gøre hver eneste dag: Unge mennesker – det er et privilegie Vi er dygtige som vejledere og som lærere!!