Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Advertisements

Inklusion med læring Hvilke navne??.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Hjemløses ny velfærd Housing first new welfare  Ansvar for egen bolig  Træning af Kompetencer  Selvværd i opgaveløsning  Nærvær i Netværk  Halvering.
Møde i forældrebestyrelsen den 9. maj 2016 Bu Grindsted Vest.
Livsførelse – handleplan - pædagogik Handleplan (kan) understøtte livsførelsen Livsverden - systemverden (kunne færdes i begge) Kontekstuelle sammenhænge.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
At styrke barnets selvstændighed
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Relationer på arbejdet.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Pædagogisk praksis Østerhåbskolen
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Anerkendende pædagogik
Team 1a Thyra, Charlotte, Poul
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Gør det umulige – samarbejd på tværs
Inklusion i Folkeskolen
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Tendenser i forældresamarbejdet
Hvad lærte vi af projektet?
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolebestyrelsesmøde
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
1. Relationel kommunikation
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Velkommen.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Interne survey som ledelsesværktøj
Ledelse efter hvorfor… på Strandparkskolen …
Velkommen til forældremøde
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Velkommen til forældremøde
Præsentationens transcript:

Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,

Overgange De 3 forskellige områder ” - Skole - Fritter - Hjem Forskellige krav, forskellige børn forskellige ansvar

Behov for at opleve mening Hurtig behovstilfredsstillelse Autoritet = have betydning Relationer – at kende og involvere personen Styrkesiderne – det sjove Info-samfund – usikre normer Medindflydelse – selvmarkering? ”Hvad kan du give mig?” ”Du skal ikke bestemme over mig!”

Behov for afklaring af Værdier Forventninger o Roller Spilleregler for samvær o Indsatsområder

Anerkendelse Ressourcesyn Helhedssyn

Anerkendelse Anerkendende pædagogik Et menneskesyn – snarere end teori og metode Alle har deres gode grunde Alle rummer forandringsmuligheder Fokus på det positive – det der virker

Anerkendelse - værdsættende kommunikation Anerkendelsens dobbeltperspektiv Fokus på det positive – det der virker Bliv ved problemet!

Løfte svage områder – via styrkesider

Læreplaner, udv. planer - fælles sprog?

Overgang børnehave - skole Fælles fodslag?

LP-modellen - Systemanalyse

Problemforståelse Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-metoden – Thomas Nordahl Læring og adfærd i systemteoretisk perspektiv 1. Formulering af problemstilling og mål 2. Indhentning af information- hvad mangler vi? 3. Analyse af opretholdende faktorer Udvikling af strategier og tiltag 5. Gennemførelse af valgte tiltag 6. Evaluering Jakob Freil

Overgange i praksis Hjem – institution/skole Dagpleje – daginstitution, vuggestue - børnehave Børnehave - skole Skole – fritter Indskoling, mellemtrin, overbygning Udskoling – ungdomsuddannelse/arbejde Forvaltning – forvaltning – Understøtter afdelingsopdelinger opgaven? ???

Arbejdsfællesskaber Teamudvikling Effektive teams Fælles mål Individuelle mål ind i fælles mål Klar rollefordeling An-er-kende roller – bruge forskellighed ”Spidskompetencer” - fyrtårne Kommunikation Rammer, strukturer, planlægning Møder som koordinationsforum Jakob Freil, psykolog, Jakob Freil, psykolog, teknisk coach Bakken Bears

Fyrtårne Delmål - institutionsniveau Hvad er vores delmål og berettigelse ind i helheden? – Hvilken opgave løser vi? Hvem og hvad er vi især gode til – ”spidskompetencer”? Hvem bør vi samarbejde mere målrettet med for at opnå helhed og fælles mål?

Inklusion - integration

Inklusion, helhedssyn, overgange - Hjem, institution, skole, fritter, uddannelse, arbejde… Ægte fællesskaber – delagtighed Definere værdier og ”god opførsel” Fælles ansvar – holdning/handling Samarbejde – rød tråd – kommunikation Systematik – opfølgning – helhed – fælles sprog Fleksible læringsmiljøer – bruge forskellighed Anerkendelse – ressourcer og problemer Nytænkning – nye behov?

Inklusive læringsmiljøer David Mitchel, review 2008 Relationer –”relationsships” Omfang af støtte – have tid, være her sammen (vs. psykodyn.) Hjælp i klassen – hvor meget accept og støtte børn – børn Prof. vs. privat domæne Personlig udvikling og vækst Hvordan støtte op? Læringsledelse – justere ind I forhold til børnene generelt og den enkelte Fokusere på behov for ændringer - læringsperspektivet Inspireret af Susan Tetler

Inklusion Identitet = arbejde (Fritids)arbejde Arbejdspraktik Udskoling

Jakob Freil