Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Overgange De 3 forskellige områder ” - Skole - Fritter - Hjem Forskellige krav, forskellige børn forskellige ansvar
Behov for at opleve mening Hurtig behovstilfredsstillelse Autoritet = have betydning Relationer – at kende og involvere personen Styrkesiderne – det sjove Info-samfund – usikre normer Medindflydelse – selvmarkering? ”Hvad kan du give mig?” ”Du skal ikke bestemme over mig!”
Behov for afklaring af Værdier Forventninger o Roller Spilleregler for samvær o Indsatsområder
Anerkendelse Ressourcesyn Helhedssyn
Anerkendelse Anerkendende pædagogik Et menneskesyn – snarere end teori og metode Alle har deres gode grunde Alle rummer forandringsmuligheder Fokus på det positive – det der virker
Anerkendelse - værdsættende kommunikation Anerkendelsens dobbeltperspektiv Fokus på det positive – det der virker Bliv ved problemet!
Løfte svage områder – via styrkesider
Læreplaner, udv. planer - fælles sprog?
Overgang børnehave - skole Fælles fodslag?
LP-modellen - Systemanalyse
Problemforståelse Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-metoden – Thomas Nordahl Læring og adfærd i systemteoretisk perspektiv 1. Formulering af problemstilling og mål 2. Indhentning af information- hvad mangler vi? 3. Analyse af opretholdende faktorer Udvikling af strategier og tiltag 5. Gennemførelse af valgte tiltag 6. Evaluering Jakob Freil
Overgange i praksis Hjem – institution/skole Dagpleje – daginstitution, vuggestue - børnehave Børnehave - skole Skole – fritter Indskoling, mellemtrin, overbygning Udskoling – ungdomsuddannelse/arbejde Forvaltning – forvaltning – Understøtter afdelingsopdelinger opgaven? ???
Arbejdsfællesskaber Teamudvikling Effektive teams Fælles mål Individuelle mål ind i fælles mål Klar rollefordeling An-er-kende roller – bruge forskellighed ”Spidskompetencer” - fyrtårne Kommunikation Rammer, strukturer, planlægning Møder som koordinationsforum Jakob Freil, psykolog, Jakob Freil, psykolog, teknisk coach Bakken Bears
Fyrtårne Delmål - institutionsniveau Hvad er vores delmål og berettigelse ind i helheden? – Hvilken opgave løser vi? Hvem og hvad er vi især gode til – ”spidskompetencer”? Hvem bør vi samarbejde mere målrettet med for at opnå helhed og fælles mål?
Inklusion - integration
Inklusion, helhedssyn, overgange - Hjem, institution, skole, fritter, uddannelse, arbejde… Ægte fællesskaber – delagtighed Definere værdier og ”god opførsel” Fælles ansvar – holdning/handling Samarbejde – rød tråd – kommunikation Systematik – opfølgning – helhed – fælles sprog Fleksible læringsmiljøer – bruge forskellighed Anerkendelse – ressourcer og problemer Nytænkning – nye behov?
Inklusive læringsmiljøer David Mitchel, review 2008 Relationer –”relationsships” Omfang af støtte – have tid, være her sammen (vs. psykodyn.) Hjælp i klassen – hvor meget accept og støtte børn – børn Prof. vs. privat domæne Personlig udvikling og vækst Hvordan støtte op? Læringsledelse – justere ind I forhold til børnene generelt og den enkelte Fokusere på behov for ændringer - læringsperspektivet Inspireret af Susan Tetler
Inklusion Identitet = arbejde (Fritids)arbejde Arbejdspraktik Udskoling
Jakob Freil