Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelse efter hvorfor… på Strandparkskolen …

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelse efter hvorfor… på Strandparkskolen …"— Præsentationens transcript:

1 Ledelse efter hvorfor… på Strandparkskolen …
Hvem er vi? 90 børn 90 voksne 27 lærere 35 pædagoger 20 pædagogmedhjælpere 10 specialister, tapper og ledelse. Et sammenlagt hus med en stor MONO faglig selvbevidsthed, men meget begrænset tværfagligt sprog Et helhedstilbud i et vigende bevillingsmiljø. Strandparkskolen understøtter barnets potentiale for mest mulig positiv indflydelse på eget liv

2 Mest om hvorfor men også om hvordan Mest om hvordan men ud fra hvorfor
Workshoppens tre elementer Mest om hvorfor men også om hvordan Mest om hvordan men ud fra hvorfor 3. Mest om hvad, ud fra hvordan men helst uden at glemme hvorfor.

3 Det startede med at alle var forpustede...
Alle parter i MED var klar over at vi ikke ville klare en tur til i ringen. Det havde ganske enkelt alt for store omkostninger for eleverne.

4 Vi fik besøg af Karsten Så hvordan kan vi holde øje på bolden når stormen raser. Det er at blive enige om boldens art og egenskaber og regler om omgang med bolden Før fløjten lyder !

5 - MED gik i kødet på kerneopgaven
En bagvendt erkendelse…. - MED gik i kødet på kerneopgaven - MED fik alle til at gå i kødet på kerneopgaven - Kerneopgaven blev vores arbejdsfællesskab

6 Kerneopgaven blev vores hvorfor

7 …Strandparkskolen understøtter barnets potentiale for mest mulig positiv indflydelse på eget liv
4 dages arbejde i MED 2 timer i personalegruppen

8 Hvad Hvordan Hvorfor Det Simon Sinek har gjort i bogen Start With Why er at kortlægge og illustrere inspirerende lederes måde at tænke, handle og kommunikere på. Og det Simon Sinek gør så fantastisk er, at han illustrerer det hele på en meget simpel måde. Han kalder det for “The golden circle”. The Golden Circle The Golden Circle forklarer, hvorfor nogle mennesker og virksomheder inspirerer os – og hvorfor andre slet ikke gør. Hvad? Hver evig eneste institution, fællesskab af mennesker her på planeten ved, hvad de gør. Alle. Hvordan? Mange af de instititioner ved også godt, hvordan de gør det. De har beskrevet pejlemærker, fælles mål, kommunens fokusområder, måske endda deres egne… noget med idræt, noget med udeliv osv. WHY? Men kun de færreste mennesker eller institutioner ved, hvorfor de gør det, som de gør. Ikke en begrundelse for det. Når vi spørger til, hvorfor vi gør, som vi gør, så spørger vi faktisk til: Hvad er vores formål? Hvad er vores kald? Hvad tror vi på? Altså helt grundlæggende: hvorfor står vi op om morgenen og hvorfor skulle nogen interessere sig for det? Problemet er at vi arbejder for meget fra ydersiden af cirklen og ind og ikke den anden vej Et ocean af hvad og hvordan spørgsmål Fordi alle kender deres hvad?, de fleste har styr på deres hvordan? og kun meget få kender deres hvorfor?, så arbejder vi altid udefra cirklen yderkant og indad. Og det er det der fylder mit bord, min indbakke, mine triomøder, mine lærermøder, mine mus samtaler osv osv osv Vi arbejder os fra det, der står helt klart for os til det mere luftige. Og det er i virkeligheden den største fejl i verden! Inspirerende mennesker, ledere og virksomheder tænker fuldstændig omvendt. De starter med at spørge sig selv: hvorfor?

9 Men hvordan? Deltagelse i børnefælles-skaber
…Strandparkskolen understøtter barnets potentiale for mest mulig positiv indflydelse på eget liv Deltagelse i børnefælles-skaber Omsorg 1:1 Lærings-processer Brobygning til familielivet En velorganiseret og tværfaglig hverdag Mål, dokumentation og opfølgning

10 Trivsel Produktivitet Kvalitet
Forbedring = Vi bliver bedre til at løse kerneopgaven som arbejdsfællesskab s Trivsel Produktivitet Kvalitet Arbejdspladsens sociale tilstand: Forhold mellem faggrupper Faglig stolthed, anerkendelse og identitet Arbejdspres / opgavemængde Frustrationer Sygefravær Evne til at skabe værdi: Borgerens oplevede værdi Faglige standarder Kerneopgaven Analysen er ”neutral” forstået som at den rummer både fordele og ulemper. Evt skrive med rød og sort pen, hvor rød pen er negative forandringer Evne til at løse en mængde opgaver for et antal personer: Antal ydelser til borgerne Tid til at løse opgaver relateret til kerneopgaven Antal borgere man betjener

11 Hvordan vil bidrag påvirke kvaliteten
Indflydelse på eget liv Deltagelse i børnefælles-skaber Omsorg 1:1 Lærings-processer Brobygning til familielivet En velorganiseret, tværf. hverdag Mål der dokumenteres og følges op på Hvordan vil bidrag påvirke kvaliteten Hvordan vil bidrag påvirke trivsel konkret tiltag Problemstilling Hvordan vil bidrag påvirke produktiviteten

12 Børnene er trætte om eftermiddagen, kan vi forkorte skoledagen?
Et forslag kommer ind i skole trio! Børnene er trætte om eftermiddagen, kan vi forkorte skoledagen?

13 Fælles drøftelse af tiltag for en styrket kerneopgave
Opgave: omdefinér! Fælles drøftelse af tiltag for en styrket kerneopgave

14 Indflydelse på eget liv
Deltagelse i børnefælles-skaber Omsorg 1:1 Lærings-processer Brobygning til familielivet En tværfaglig og velorganiseret hverdag Mål der dokumenteres og følges op på Hvordan vil bidrag påvirke kvaliteten (i det pågældende rum): Er defineret som teamets kvalitet i de 6 rum (cirkler) Hvilke rum bliver påvirket og i hvilken retning? Hvordan vil bidrag påvirke trivsel (i det pågældende rum): Er defineret som teamets trivsel, som kan handle om faglig stolthed og identitet, at arbejdspresset er acceptabelt og at man fx undgår sygefravær Hvilket rum ændres? Tiltag for en styrket kerneopgave At forkorte skoledagen og omlægge undervisning fra understøttende uv til faglig uv. Den konkrete forandring vil ændre teamets adfærd i et eller flere rum – og det er vigtigt, at vi er opmærksomme på, hvilke rum der bliver forandret gennem tiltaget. Fælles udfordring At kvaliteten af undervisningen i skoletiden er påvirket af de relativt færre lærerressourcer Hvordan vil bidrag påvirke produktiviteten (i det pågældende rum): Er defineret som den mængde opgaver teamet kan løse med en given mængde ressourcer. Måles ofte på forbrug af tid

15 Mere tolærertid rummer mulighed for kvalitetsløft
Indflydelse på eget liv Deltagelse i børnefælles-skaber Omsorg 1:1 Lærings-processer Brobygning til familielivet En tværfaglig og velorganiseret hverdag Mål der dokumenteres og følges op på Kvalitet: Trivsel Mere tolærertid rummer mulighed for kvalitetsløft Hvilket rum ændres? Tiltag for en styrket kerneopgave At forkorte skoledagen og omlægge undervisning fra understøttende uv til faglig uv. At Fælles udfordring At kvaliteten af undervisningen i skoletiden er påvirket af de relativt færre lærerkræfter. Produktivitet:

16 Processen var lang…...men klar
Procesoverblik: Skole Trio: Forlag stilles Ledelsen arbejder med forslaget KKFO Trio: Forslag Præsenteres Fælles Trio: Drøftelser begyndes 3 X monofaglige drøftelser Fælles drøftelse med udgangspunkt i teams, plenumopsamlng. MED - aftale eller ledelses beslutning Skolebestyrelsen høres Hvis forslaget besluttes så igangsættes forankringsproces.

17 Fælles drøftelse af tiltag for en styrket kerneopgave
Strandparkskolen …..lige i skabet!!! Jeg havde besøg af nogle japanere De spurgte mig om hvorfor vores børn ikke lærte at ryddé op Besøg fra Japan nogle gange kan nye øjne se nye ting Hvad er det vi snyder børn for i et livsperspektiv? Fokus på at rydde op eller til samvær med kvalitet. En Pædagogisk opgave som vi er forbandet forpligtet til at påtage os når vi insisterer på at tage vores kerneopgave seriøst. Den første opgave lader jeg trygt Jer håndtere. I ved bedst hvad og hvordan I kan lære eleverne af rydde op efter sig selv. Den anden opgave vedrører arbejdsfællesskabet og vedrører både kvalitet, produktivitet og trivsel. Det er en opgave som MED påtager sig at arbejde med men i dag starter vi tyvstarter vi lidt.

18 Hvilket rum ændres? Hvordan vil bidrag påvirke kvaliteten
Indflydelse på eget liv Deltagelse i børnefælles-skaber Omsorg 1:1 Lærings-processer Brobygning til familielivet En tværfaglig og velorganiseret hverdag Mål der dokumenteres og følges op på Hvordan vil bidrag påvirke kvaliteten Hvordan vil bidrag påvirke trivsel Hvilket rum ændres? Tiltag for en styrket kerneopgave Adfærdsdesign Barriereanalyse Nudging Løftet pegefinger Hurtige regler konkurrence Fælles udfordring At STP udadtil og indadtil fremstår rodet. At ingen kan finde noget eller ved hvor ting skal være. At vi bruger MEGET tid på at finde/lede/ spørge/ ærgres/irriteres. Hvordan vil bidrag påvirke produktiviteten


Download ppt "Ledelse efter hvorfor… på Strandparkskolen …"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google