‘Klasseledelse’ Færøerne 2016 Dag 1 Pædagogisk konsulent Mette Stange, Fredericia

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Modul 2.
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Læring der ses Temadag for didaktiske vejvisere og projektansvarlige ledere / Julie Aarø-Hansen D. 6. april 2017.
Studieretningsprojektet
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Anerkendende pædagogik
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
FÆLLES målstyring i matematik
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Inklusion i Folkeskolen
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
SUMO - analyse.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Skoleudvikling i Praksis 1
Hvad lærte vi af projektet?
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Innovation i humanistiske fag
Innovation i praktisk-musiske fag
Formålet med kommunikationsstrategien
Innovation i praktisk-musiske fag
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
professionsideal for lærere
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

‘Klasseledelse’ Færøerne 2016 Dag 1 Pædagogisk konsulent Mette Stange, Fredericia

Mål  Efter endt undervisning:  Bliver deltagerne præsenteret for aktuel forskning på klasseledelsesområdet  Kan deltagerne bruge centrale elementer fra kurset til at skabe motivation og læring hos eleverne  Har de fået redskaber til at sætte struktur på undervisningen  Kan de udvælge fokuspunkter til forandring i egen undervisning  og omsætte disse i praksis

Program  Klasseledelse - hvad er det overhovedet?  Undervisningsledelse - hvad gør læreren?  Læringsledelse - hvad virker på eleven?  Opsamling – hvad kan I bruge alt det her til?

Strømninger Hvorfor har vi i skoleverdenen særlig fokus på klasseledelse? - Tidens strømninger - Forskningen - Børnekulturen

Den vigtigste faktor……er læreren Klasseledelse i praksis, Andresen og Paarup, Dansk Psykologisk forlag

Kend din virkning!  Hvad ved vi om den gode undervisning og læring?  John Hattie  Hilbert Meyer  Dansk Clearinghouse  Eva  Dansk Skolekultur

 Relationer  Ledelse  Didaktik Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning

”Klasseledelse defineres som lærerens kompetence til at skabe en positiv, samarbejdende og inkluderende klassekultur, motivere til deltagelse og til at skabe arbejdsro.” Elsebeth Jensen Definition

”Det, man skal lære i skolen, er svært, derfor skal det være let at gå i skole”

 Den vertikale, maskuline, opdragelse/oplæring går ud på at løfte fra et niveau til et højere niveau. Og det er lærerens ansvar. Læreren går ikke ned på elevens niveau, han løfter eleven op mod sit niveau, og når eleven er dér, så hæver han snoren.  Den horisontale, kvindelige pædagogik giver trøst og opmuntring, men markerer ikke nødvendigvis nogen udvikling. Det er ikke fra et sted til et højere, men fra et sted til et andet. Det er horisontalt, vandret. Peter Bastian – om opdragelse/oplæring fra bogen ”Mesterlære – en livsfortælling”

LæringTrivsel

Klasseledelse Relationer Tydelig ledelse Kommunikation

Undervisningsledelse -Hvordan leder vi undervisningen? Timens opbygning, variation i undervisningen, metodemangfoldighed, f.eks. læringsstile og CL

Undervisningsledelse Hvordan leder vi undervisningen? - strategier Timens opbygning – start, midte, afslutning Tydelighed i rammesætning, mål, begrundelse for indhold, instruktion til arbejdsopgaver Variation i indhold og arbejdsformer / i aktiviteter Tydelig instruktion af arbejdsopgaver Metodemangfoldighed ”Undervisning om undervisning” – gøre eleverne bevidste om strategierne Mulighed for valg og medbestemmelse indenfor tydelige rammer Anknytning til egne erfaringer og / eller tidligere undervisning, tilknytning til forforståelse Give mulighed for elevernes aktivitet og deltagelse Samarbejde med andre elever i mange forskellige konstellationer

Lærerens opgave ”At sørge for at tilrettelægge det faglige, så det hele tiden skaber klangbund for elevens egen tilegnelse af viden og fortolkning af verden og sig selv.” Mads Hermansen

Hvordan gøres det i praksis? Målsætning Udvælgelse af stof Overvejelser over elevforudsætninger ”Tegn” på erkendelser hos eleverne Stofområde have sammenhæng med det eleverne ellers har arbejdet med Metodevalg/processer (feedback, -forward og refleksion)

1. Klar strukturering af undervisningen 2. En betydelig mængde ægte læretid 3. Læringsfremmende arbejdsklima 4. Indholdsmæssig klarhed 5. Meningsdannende kommunikation 6. Metodemangfoldighed 7. Individuelle hensyn 8. Intelligent træning 9. Transparente præstationsforventninger 10. Stimulerende læringsmiljø 17 Kilde: Hilbert Meyer: Hvad er god undervisning? Hilbert Meyer – 10 kendetegn ved den gode undervisning

Markér de 3 kendetegn, som du synes er vigtigst for dig i din undervisning Hvad er vigtigst for dig?

 Hvordan så én af dine timer ud…  Beskriv for en kollega, der tegner/skitserer din time.  Har du fokus på det vigtige? En time i sidste uge…

Refleksion…..  Hvad tog du udgangspunkt i, da du planlagde undervisningen?  Hvorfor? Hvad? Hvordan? Hvad nu hvis?  Kan du med fordel gøre noget andet, så du får endnu flere elever med?

Variation Lytte Par Gruppe Alene Læse Bevæge sig Se Fælles Tale

Differentiering  ”…sætter elevernes læring i centrum”  ”Een lærer til én elev er ikke idealet”  (Nordahl 2010, i Undervisningsdifferentiering som bærende pædagogisk princip, EVA 2011)  ”…ikke… når det er muligt og der er ekstra tid – det er en grundlæggende adfærd, kultur eller måde at være i klasserummet på”  …det der sker i undervisningen, kan byde på flest mulige ahaoplevelser for flest mulige elever”  (Tomlinson 2001, i Undervisningsdifferentiering som bærende pædagogisk princip, EVA 2011)

5 kriterier for en differentieret undervisning: 1. Forholder sig proaktivt til en heterogen gruppe 2. Er centreret om den lærendes læring 3. Er funderet i analyse og vurdering 4. Indebærer forskelligartede og varierede tilgange til læring 5. Kræver en helhedsorienteret tilgang til læring Kilde: Undervisningsdifferentiering som bærende pædagogisk princip, EVA 2011

Ad 4. Indebærer forskelligartede og varierede tilgange til læring  Indhold  Metoder  Organisation  Materialer  Tid

Tid til at tænke…… Tid til at spørge…… Tid til at svare…… Har vi tid til det? Hvor lang tid? Stop jer selv!

Start og slut

Så går vi til bords…og menuen består af: En let og lækker forret: - Læreren er i klassen til tiden - Tydelig plan - Faste rutiner - Klare instruktioner - Indholdet knytter an til elevernes forforståelse

Man lærer… 5 % af det, man hører 10 % af det, man læser eller ser 20 % af det, man hører og ser 30 % af det, man ser demonstreret 50 % af det, man taler med andre om 75 % af det, man selv aktivt anvender 90 % af det, man forklarer eller lærer en anden Kilde: Kooperatives Lernen in der Grundschule: Kirchmann/Bochmann

Frokost

Læring >< Undervisning Læring Undervisning

Hvad er ‘læring’?

Fokusskifte fra ‘undervisning’ til ‘læring’ Faget i centrumElevens læring Lærerens ansvarElevens medansvar Eleven som modtagerEleven som aktiv Lærer og fag sætterDagsordenen er en dagsordeneninteraktion mellem fag, lærer og elev Tilrettelæggelse af undervisninglæreprocesser

Undervisning >< Læring Hvordan arbejder I med forholdet mellem undervisning og læring? - Hvordan sikrer I jer, at eleverne ved, hvad de skal lære? - Hvordan inddrager I eleverne i dette arbejde? - Hvordan holder I øje med om eleverne lærer det, der er målet?

Didaktisk rammesætning  Eleverne er nødt til at kende præmisserne for at kunne deltage og tage ansvar.  Vi er nødt til at bryde med den traditionelle didaktiske praksis, hvor det alene er læreren, som planlægger, tilrettelægger, gennemfører og evaluerer undervisningen.

Tydelige kriterier Tegn et menneske

Giv hinanden karakter  Hat1 point  3 knapper5 point  Bukser5 point  Farver10 point  Noget i hånden - 8 point

Vurderingspraksis Hvor skal jeg hen? Hvor er jeg nu? Hvad er næste skridt?

Høje forventninger skaber høje resultater

Hvorfor målstyret undervisning? ”…Vi bliver nysgerrige, når vi kan se både (a) en videnskløft, der er relevant for os, og (b) de midler, der skal til for at lukke den. At have en forudgående viden vækker paradoksalt nok et ønske om at erhverve mere viden. Denne effekt er stærk, hvis den nye viden kan erhverves på kort sigt med relativt få omkostninger.” Hattie og Yates

”Når læringsmålene er klare og tydelige for eleverne, inviterer det eleverne ind i medbestemmelse om, hvordan målene bedst kan nås og i vurderingen af, om målene er nået. Dermed bliver eleverne aktivt engageret i deres egen læreproces”. ”Læringsmålstyret undervisning i folkeskolen – en vejledning” ffm.emu.dk

Opstilling af mål med undervisningen og evalueringen Planlægning af undervisning Dialog med eleverne Gennemførelse og samtidig dataindsamling Analyse Refleksion Feedback

Elevvenlige læringsmål  Evaluerbare læringsmål – kan de observeres hos eleven?  Elevvenlige læringsmål – kan eleverne forstå, hvad de skal?  Realistiske elevmål efter elevforudsætninger – kan de nås?  Prioriterede læringsmål – vælg ud – er der for mange?  Fremadrettede læringsmål – er der fokus på det nye?

Feedback Indhold Tidspunkt Roller

Feedback (‘Feedback i skolen af Hartberg, m.fl. – Dafolo)

Du får nu 10 min til at reflektere over følgende punkter:  Hvad er den vigtigste læring, du har med dig efter i dag?  Hvad vil du have fokus på i din egen undervisning fremover ift. klasseledelse?  Hvilke nye vaner kan du implementere?  Hvilken betydning får de nye vaner?  Hvem kan hjælpe dig?  Hvornår går du i gang?  Hvad vil du tale med dit team om? ”Hvad er mit første skridt?”

Opgave til næste gang  Vælg fokuspunkter i jeres egen undervisning, som I gerne vil ændre på.  Tænk gerne i ‘bevare’ – ‘afvikle’ – ‘udvikle’  Hvad er individuelle indsatser og hvad skal I gøre i fællesskab? 

Fælles afslutning