KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Eksamen og eksamensbilag :
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP 2014.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
SRP 2014.
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Synopsis.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
KNÆK KODEN Erhvervsøkonomisk område Opgave 3. Erhvervsøkonomiske område opgave 3 Virksomheden Økologisk Børnelegetøj sælger bl.a. puslespil. Læs opgaveteksten.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRO SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
Studieretningsprojektet!
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN Opgave 1

Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte virksomhed. Du skal løse følgende opgaver: – Giv en karakteristik af virksomheden – Udarbejd en virksomhedsøkonomisk analyse. Du kan her inddrage indekstal i din analyse. – Udarbejd en afsætningsøkonomisk analyse. Vælg et af følgende emneområder: Målgruppevalg og købsadfærd Omverdensforhold og konkurrencesituationen – Med udgangspunkt i din karakteristik og analyser bedes du vurdere, hvordan din virksomheds parametermix kunne være. – Forestil dig, at virksomheden skal låne kr. i banken (til et nyt projekt). Med en afviklingstid på 5 år og en rente på 8 % p.a. skal du vise hvordan lånet vil blive afviklet. Kan din virksomhed klare en sådan låneafvikling? Læs opgaveteksten godt igennem!!

Taksonomiske niveauer

Faglige elementer Giv en karakteristik af virksomheden. – Afsætning Parametermix (pris, produkt, promotion place) Markedet Etc. – Virksomhedsøkonomi Regnskabstal (omsætning, overskud etc.) Strategi Etc.

Faglige elementer Udarbejd en virksomhedsøkonomisk analyse – Regnskabsanalyse/rentabilitetsanalyse – Indextal Udarbejd en afsætningsøkonomisk analyse – Målgruppevalg og købsadfærd – Omverdensforhold og konkurrencesituationen

Faglige elementer Vurdér, hvordan virksomhedens parametermix kunne være. – Afsætning Parametermix konsekvenser for – Pris – Promotion – Place – Produkt – Låneafvikling

Litteratur: Brug dine lærerbøger i Matematik Afsætning Virksomhedsøkonomi De er tilstrækkelige

Vægtning i opgaven 10% på virksomhedskarakterstik 40% på analyse 40% på vurdering 10% på låneafvikling

Hvordan kommer du videre? Få læst relevant litteratur igennem - matematik - afsætning - virksomhedsøkonomi Aftal evt. med nogle fra klassen at gå ”pensum” igennem!!

Hvordan kommer du videre? 25 maj (6.-8. lektion) Kursus i synopsis, metoder, refleksioner (1 lektion) samt vejledning efter træffetider Vær forberedt til samtalen med din vejleder!!! maj Udarbejdelse af synopsis, aftal evt. træffetid med vejledere Opgaven afleveres på Lectio under SO1 intern prøve og i 2 eksemplarer i lokale 9 d. 27/5 mellem kl. 12 og 14. Aflys andet arbejde disse 2 dage – du er til eksamen!!!!

Spørgsmål til opgaven????

Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag, international økonomi, matematik Samfundsfaglig område Afsætning, virksomhedsøkonomi, matematik Erhvervsøkonomisk område INTERN PRØVE I STUDIEOMRÅDET DEL 1 (SO1) SYNOPSISKURSUS

SYNOPSIS + MUNDTLIG FREMLÆGGELSE = EKSAMENSGRUNDLAG EKSAMEN PÅ BAGGRUND AF SYNOPSIS SKRIFTLIG DELMUNDTLIG DEL SYNOPSIS (SKRIFTLIGT OPLÆG) MUNDTLIG FREMSTILLING UDDYBER OG SUPPLERER DET SKRIFTLIGE OPLÆG DIALOG/ DISKUSSION (EKSAMINATION)

SYNOPSIS + MUNDTLIG FREMLÆGGELSE = EKSAMENSGRUNDLAG DEN SKRIFTLIGE OG DEN MUNDTLIGE DEL SUPPLERER HINANDEN OG SKAL TILSAMMEN UDGØRE EN HELHED. I DEN MUNDTLIGE FREMSTILLING SKAL DU TRÆKKE TRÅDE TILBAGE TIL SYNOPSEN OG LÆGGE OP TIL EFTERFØLGENDE DIALOG/DISKUSSION

FORSKELLE MELLEM RAPPORT OG SYNOPSIS RAPPORTSYNOPSIS B ASERER SIG ALENE PÅ SKRIFTLIG KOMMUNIKATION ALLE ’MELLEMREGNINGER’ OG DELRESULTATER ER BESKREVET FOR LÆSEREN EKSEMPEL: SRP KORT SKRIFTLIGT OPLÆG TIL MUNDTLIG FREMLÆGGELSE OG DISKUSSION IKKE ET FÆRDIGT PRODUKT! INDEHOLDER OVERSIGT SOM SÆTTER LÆSEREN IND I UNDERSØGELSENS INDHOLD OG LÆGGER OP TIL UDDYBNING VED DEN MUNDTLIGE FREMLÆGGELSE

VIGTIGT!

INDHOLDSKRAV TIL SYNOPSIS Forside Indholdsfortegnelse Opgaveformulering Metode og kildekritik Koncentrat af behandlingen af faglige problemstillinger (analyse, undersøgelse) Konklusion Kildefortegnelse Evt. bilag

OPGAVEFORMULERING HER SKRIVER DU BLOT DEN OPGAVEFORMULERING, DU HAR FÅET UDLEVERET

INDHOLDSKRAV TIL SYNOPSIS Forside Indholdsfortegnelse Opgaveformulering Metode og kildekritik Koncentrat af behandlingen af faglige problemstillinger (analyse, undersøgelse) Konklusion Kildefortegnelse Evt. bilag

KILDEKRITIK KRITISK REFLEKSION OVER UDVÆLGELSE OG ANVENDELSE AF METODER OG KILDER – Hvorfor har du valgt de kilder og metoder, du anvender? – Hvorfor har du fravalgt andre kilder og metoder? – Hvilke overvejelser havde du, da du valgte kilder og metoder? – Hvilke eventuelle vanskeligheder havde du med at skaffe kilder?

INDHOLDSKRAV TIL SYNOPSIS Forside Indholdsfortegnelse Opgaveformulering Kildekritik Koncentrat af behandlingen af faglige problemstillinger (analyse, undersøgelse) Konklusion Kildefortegnelse Evt. bilag

KONCENTRAT AF BEHANDLINGEN AF FAGLIGE PROBLEMSTILLINGER Kun de allervigtigste resultater præsenteres Alle elementer i opgaveformuleres behandles Læg op til videre undersøgelse/diskussion ved den mundtlige prøve

INDHOLDSKRAV TIL SYNOPSIS Forside Indholdsfortegnelse Opgaveformulering Kildekritik Koncentrat af behandlingen af faglige problemstillinger (analyse, undersøgelse) Konklusion Kildefortegnelse Evt. bilag

KONKLUSION

BEDØMMELSESKRITERIER VED MUNDTLIG EVALUERING I HVILKET OMFANG KAN ELEVEN: 1:FREMLÆGGE OG DISKUTERE ARBEJDET MED EN PROBLEMSTILLING 2:REDEGØRE FOR METODEANVENDELSE PÅ ELEMENTÆRT NIVEAU 3:REFLEKTERE OVER EGEN FAGLIG UDVIKLING 4:FORMIDLE OG STRUKTURERE SIT ARBEJDE

BEDØMMELSESKRITERIER VED MUNDTLIG EVALUERING BRUG DE 4 BEDØMMELSESKRITERIER SOM CHECKLISTE!