Teori-praksis i læreruddannelsen Om udvikling af lærerfaglig dømmekraft og andre ting der ikke er ting Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Disposition 1 Lærerfaglig dømmekraft og andre ting der ikke er ting (ppt 1) teoretisk rammesætning eksempler på teori – praksis forbindelser succeskriterier for lærerfaglig dømmekraft? 2 Om brug af cases (ppt 2) (…) Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Lærerfaglig dømmekraft og relevansstrukturer Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Teori Et fortolknings – og forklaringstilbud Et generaliseret bud på virkeligheden, analysebegreber og modeller Skolastisk læreproces Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Praksis … Et mulighedsfelt Handlingsverden: Aktørers samspil med hinanden og med redskaber de anvender til at gennemføre noget med forskellige begrundelser, under skiftende betingelser og med tilsigtede og utilsigtede konsekvenser Praksislæring
”Begreber uden anskuelse er tomme … anskuelser uden begreber er blinde” Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Tynget af praksis eller teoretisk dødvægt?
Perceptuelle og konceptuelle horisont ekspert praksislæring skolastisk læring novice
Læreridentitet på vej … Teori-praksis Underviser - studerende Studerende - studerende Studerende – praktikskole - underviser Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Indikatorer? INDSATS PROCES PRÆSTATIONER RESULTAT Teori – praksis forbindelse Underviser/ Studerende Studerende/ Praktikskole/ Underviser Fag-faglige Fagdidaktiske Almen didaktiske Organisatoriske Lærerfaglig dømmekraft Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
INDIKATORER KOGNITIVT Sprog og begreber Forestillinger og billeder Kropslige fornemmelser Operationaliseret AFFEKTIVT Følelser Holdninger KONATIVT Vilje Stræben handletendenser Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Tændstikøvelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Symbolsk Symbolsk Sproglig Billedlig Billedlig Kropslig Kropslig Multimodalitet er et samspil mellem repræsentationsformer og måder at bearbejde et indhold på Symbolsk Symbolsk Sproglig Billedlig Diagram-matisk Konkret abstrakt Konkret Abstrakt Billedlig Kropslig Genstands-mæssig Kropslig
Tændstikøvelsen … opmuntrer til at undersøge forankrer begreber i en tekst udfolder multimodalitet som differentieringsbegreb åbner for progression giver idéer til praktisk afprøvning (...) Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Narrativ øvelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Seks aspekter af læring, inspireret af Jesper E. Larsens artikel tænkning Sansning og imitation vane Konstruk-tion fortælling æstetisk afgørelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Den narrative øvelse … opmuntrer til at dele forestillinger og værdier lægger op til narrativ teori er et supplement til tekstens øvrige begreber har multimodale elementer har æstetiske aspekter Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Billedøvelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Billedøvelsen … åbner for didaktiske grundbegreber åbner for anvendelse i fag åbner for diskussion af faglighed og grader af faglighed (…) Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Teori-praksis forbindelse i de tre øvelser? eksemplerne er praksisrelaterede eksemplerne lægger op til inddragelse af fagdidaktisk, pædagogisk og almendidaktisk teori eksemplerne lægger op til praktisk afprøvning Udvalgt fordybelse: Oplevelse, hvad er det? Forforståelse – hvordan kan man aktivere den? Explorativ kommunikation – hvordan vægter man det?
bevæge Oplevelsen kan ... forandre Udfordre Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Formidlingen Øvelsen Projektet Håndværket Æstetikken Dialogen Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Forforståelse, spørge ind … Anderledes forståelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
FORFORSTÅELSE Episodiske aspekter Situationer og handlinger KOGNITIVT Sprog og begreber Forestillinger og billeder Kropslige fornemmelser AFFEKTIVT Følelser Holdninger KONATIVT Vilje Stræben handletendenser Episodiske aspekter Situationer og handlinger Aktør-handler-mål- miljø-midler Soldater i skyttegrave Semantiske aspekter Begreber og betydninger Følelser og holdninger Handletendenser Gas - hjemlængsel kampvilje Koblinger Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Forforståelse, fire måder at aktivere … Faglig indføring Dialogisk refleksion Praktisk afprøvning Æstetisk oplevelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Aktiv brug af forforståelse Hvorfor har træer blade? - Som mad eller læsted for dyr - For at fange regnen - Så vi ved hvornår det er efterår - For at lave vind - For at det skal se pænt ud - Som camouflage - Som dekoration (efter fem min. brainstorm i 1. klasse) a) Vis hvor forforståelsen glipper Giv eksempler på hvor forforståelsen ikke slår til b) Hold forbindelsen til forforståelsen Sjældent er forforståelsen fuldstændig forkert Træk tråde c) Oversæt til dagligsprog Fagsprog - hverdagssprog
Mercer: Exploratary talk , Alle lytter aktivt Deltagerne stiller spørgsmål, deltagerne deler relevant information Idéer kan blive udfordret, og idéer begrundes , bidrag bygger videre på idéer Alle bliver opmuntret til at deltage, idéer og holdninger bliver behandlet med respekt Der er en atmosfære af tillid, der er en fornemmelse af at dele hensigter, gruppen søger forståelse efter fælles beslutninger
Scott’s kommunikationsmodel (2004) , kan være både Interaktiv Ikke interaktiv
Kommunikationsmodel (Scott, 2004) Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Kommunikation kan også være
Kommunikationsmodel (Scott, 2004) Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Interaktiv Ikke interaktiv Autoritativ interaktiv Autoritativ Ikke-interaktiv Dialogisk interaktiv Dialogisk ikke- interaktiv
Kommunikationsmodel (Scott, 2004) , Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Interaktiv Ikke interaktiv Præsentere spørge og svare I-R-F Præsentere formidle og instruere sagsfremstilling Undersøge Sammenligne Udvikle Støtte I-D-R-F Bedømme sammenligne vurdere Kommunikationsmodel (Scott, 2004) ,
Læreren præsenterer og instruerer AI A -I DI D -I 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Læreren præsenterer og instruerer Fælles dialog undersøgende, opklarende Læreren opsummerer bedømmer, sammenligner, vurderer
Læreren præsenterer og instruerer AI A -I DI D -I 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Læreren præsenterer og instruerer Fælles dialog undersøgende, opklarende Læreren opsummerer bedømmer, sammenligner, vurderer
Hvor findes pædagogikken og didaktikken? Fremtrædelsesformer handlinger forestillinger Common sense teori teori Praksisteori Videnskabelig teori empiri Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Lærerfaglig dømmekraft Faglig kvalitet Didaktisk kvalitet Organisatorisk kvalitet Undervisnings- faglig kvalitet Dannelse kvalificering
Lærerfaglig dømmekraft Faglig kvalitet Succes: Fortrolighed Didaktisk kvalitet Succes: Væsentlighed Organisatorisk Kvalitet Succes: Kommunikativ styring Undervisnings- faglig kvalitet Succes: Effektivitet Dannelse kvalificering Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015
Brodersen, Hansen og Ziehe (2015): Oplevelse, fordybelse og virkelyst, noter til æstetik i undervisningen, Reitzel (in progress). Dale (1998): Lærerprofessionalisme, KLIM. Eriksen (1999): Paul Ricoeur – tiden og fortællingen. Fra ”Pædagogiske Grundfortællinger”, red. Reinsholm et al, KVAN. Funch: (2012): Kunst og emotioner, Psyke og Logos nr. 2 Hansen (2011): Udtryk og medier. Fra Graf et al. Læremidler i didaktikken. Klim Jantzen, Vetner og Bouchet (2011): Oplevelsesdesign, Samfundslitteratur. Larsen (2005): Det lærende menneske. Fra Holm-Larsen: Undervisning og læring, Krogh. Mercer (2008), ppt https://thinkingtogether.educ.cam.ac.uk/resources/5_examples_of_talk_in_groups.pdf Mortimer, & Scott, P. H. (2003). Meaning Making in Secondary Science Classrooms Buckingham, UK: Open University Press. Schutz, (2005): Hverdagslivets sociologi, Reitzel. Scott (2004) , ppt http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.educ.cam.ac.uk%2Fresearch%2Fprojects%2Fapecs%2FScott2004.ppt&ei=TLjQVOyJC8v6UMqQhMAG&usg=AFQjCNFfPTLp4lEgqatAharOQPaoDWX4yQ Wacherhausen: Professionsidentitet, sædvane og akademiske dyder, fra Gleerup, Jørgen: Videnteori, professionsuddannelse og akademiske dyder, Odense Universitetsforlag, 2004.