Teori-praksis i læreruddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
på seminariet Tankegange og indhold
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Progression i samfundsfag
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Analyse af kvalitative data
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Undervisningsplanlægning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Læreprocesser med filmfortællinger
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Hvad der er vigtigt for børns læring
Æstetiske læreprocesser
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Madkamp - DM i madkundskab
Lærerprofessionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Sprogbaseret læring i naturfag
Differentiering og motivation
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Skolepraktikinformation
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
&.
Præsentationens transcript:

Teori-praksis i læreruddannelsen Om udvikling af lærerfaglig dømmekraft og andre ting der ikke er ting Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Disposition 1 Lærerfaglig dømmekraft og andre ting der ikke er ting (ppt 1) teoretisk rammesætning eksempler på teori – praksis forbindelser succeskriterier for lærerfaglig dømmekraft? 2 Om brug af cases (ppt 2) (…) Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Lærerfaglig dømmekraft og relevansstrukturer Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Teori Et fortolknings – og forklaringstilbud Et generaliseret bud på virkeligheden, analysebegreber og modeller Skolastisk læreproces Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Praksis … Et mulighedsfelt Handlingsverden: Aktørers samspil med hinanden og med redskaber de anvender til at gennemføre noget med forskellige begrundelser, under skiftende betingelser og med tilsigtede og utilsigtede konsekvenser Praksislæring

”Begreber uden anskuelse er tomme … anskuelser uden begreber er blinde” Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Tynget af praksis eller teoretisk dødvægt?

Perceptuelle og konceptuelle horisont ekspert praksislæring skolastisk læring novice

Læreridentitet på vej … Teori-praksis Underviser - studerende Studerende - studerende Studerende – praktikskole - underviser Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Indikatorer? INDSATS PROCES PRÆSTATIONER RESULTAT Teori – praksis forbindelse Underviser/ Studerende Studerende/ Praktikskole/ Underviser Fag-faglige Fagdidaktiske Almen didaktiske Organisatoriske Lærerfaglig dømmekraft Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

INDIKATORER KOGNITIVT Sprog og begreber Forestillinger og billeder Kropslige fornemmelser Operationaliseret AFFEKTIVT Følelser Holdninger KONATIVT Vilje Stræben handletendenser Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Tændstikøvelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Symbolsk Symbolsk Sproglig Billedlig Billedlig Kropslig Kropslig Multimodalitet er et samspil mellem repræsentationsformer og måder at bearbejde et indhold på Symbolsk Symbolsk Sproglig Billedlig Diagram-matisk Konkret abstrakt Konkret Abstrakt Billedlig Kropslig Genstands-mæssig Kropslig

Tændstikøvelsen … opmuntrer til at undersøge forankrer begreber i en tekst udfolder multimodalitet som differentieringsbegreb åbner for progression giver idéer til praktisk afprøvning (...) Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Narrativ øvelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Seks aspekter af læring, inspireret af Jesper E. Larsens artikel tænkning Sansning og imitation vane Konstruk-tion fortælling æstetisk afgørelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Den narrative øvelse … opmuntrer til at dele forestillinger og værdier lægger op til narrativ teori er et supplement til tekstens øvrige begreber har multimodale elementer har æstetiske aspekter Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Billedøvelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Billedøvelsen … åbner for didaktiske grundbegreber åbner for anvendelse i fag åbner for diskussion af faglighed og grader af faglighed (…) Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Teori-praksis forbindelse i de tre øvelser? eksemplerne er praksisrelaterede eksemplerne lægger op til inddragelse af fagdidaktisk, pædagogisk og almendidaktisk teori eksemplerne lægger op til praktisk afprøvning Udvalgt fordybelse: Oplevelse, hvad er det? Forforståelse – hvordan kan man aktivere den? Explorativ kommunikation – hvordan vægter man det?

bevæge Oplevelsen kan ... forandre Udfordre Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Formidlingen Øvelsen Projektet Håndværket Æstetikken Dialogen Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Forforståelse, spørge ind … Anderledes forståelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

FORFORSTÅELSE Episodiske aspekter Situationer og handlinger KOGNITIVT Sprog og begreber Forestillinger og billeder Kropslige fornemmelser AFFEKTIVT Følelser Holdninger KONATIVT Vilje Stræben handletendenser Episodiske aspekter Situationer og handlinger Aktør-handler-mål- miljø-midler Soldater i skyttegrave Semantiske aspekter Begreber og betydninger Følelser og holdninger Handletendenser Gas - hjemlængsel kampvilje Koblinger Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Forforståelse, fire måder at aktivere … Faglig indføring Dialogisk refleksion Praktisk afprøvning Æstetisk oplevelse Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Aktiv brug af forforståelse Hvorfor har træer blade? - Som mad eller læsted for dyr - For at fange regnen - Så vi ved hvornår det er efterår - For at lave vind - For at det skal se pænt ud - Som camouflage - Som dekoration (efter fem min. brainstorm i 1. klasse) a) Vis hvor forforståelsen glipper Giv eksempler på hvor forforståelsen ikke slår til b) Hold forbindelsen til forforståelsen Sjældent er forforståelsen fuldstændig forkert Træk tråde c) Oversæt til dagligsprog Fagsprog - hverdagssprog

Mercer: Exploratary talk , Alle lytter aktivt Deltagerne stiller spørgsmål, deltagerne deler relevant information Idéer kan blive udfordret, og idéer begrundes , bidrag bygger videre på idéer Alle bliver opmuntret til at deltage, idéer og holdninger bliver behandlet med respekt Der er en atmosfære af tillid, der er en fornemmelse af at dele hensigter, gruppen søger forståelse efter fælles beslutninger

Scott’s kommunikationsmodel (2004) , kan være både Interaktiv Ikke interaktiv

Kommunikationsmodel (Scott, 2004) Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Kommunikation kan også være

Kommunikationsmodel (Scott, 2004) Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Interaktiv Ikke interaktiv Autoritativ interaktiv Autoritativ Ikke-interaktiv Dialogisk interaktiv Dialogisk ikke- interaktiv

Kommunikationsmodel (Scott, 2004) , Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Interaktiv Ikke interaktiv Præsentere spørge og svare I-R-F Præsentere formidle og instruere sagsfremstilling Undersøge Sammenligne Udvikle Støtte I-D-R-F Bedømme sammenligne vurdere Kommunikationsmodel (Scott, 2004) ,

Læreren præsenterer og instruerer AI A -I DI D -I 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Læreren præsenterer og instruerer Fælles dialog undersøgende, opklarende Læreren opsummerer bedømmer, sammenligner, vurderer

Læreren præsenterer og instruerer AI A -I DI D -I 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Læreren præsenterer og instruerer Fælles dialog undersøgende, opklarende Læreren opsummerer bedømmer, sammenligner, vurderer

Hvor findes pædagogikken og didaktikken? Fremtrædelsesformer handlinger forestillinger Common sense teori teori Praksisteori Videnskabelig teori empiri Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Lærerfaglig dømmekraft Faglig kvalitet Didaktisk kvalitet Organisatorisk kvalitet Undervisnings- faglig kvalitet Dannelse kvalificering

Lærerfaglig dømmekraft Faglig kvalitet Succes: Fortrolighed Didaktisk kvalitet Succes: Væsentlighed Organisatorisk Kvalitet Succes: Kommunikativ styring Undervisnings- faglig kvalitet Succes: Effektivitet Dannelse kvalificering Peter Brodersen, UCSJ, feb. 2015

Brodersen, Hansen og Ziehe (2015): Oplevelse, fordybelse og virkelyst, noter til æstetik i undervisningen, Reitzel (in progress). Dale (1998): Lærerprofessionalisme, KLIM. Eriksen (1999): Paul Ricoeur – tiden og fortællingen. Fra ”Pædagogiske Grundfortællinger”, red. Reinsholm et al, KVAN. Funch: (2012): Kunst og emotioner, Psyke og Logos nr. 2 Hansen (2011): Udtryk og medier. Fra Graf et al. Læremidler i didaktikken. Klim Jantzen, Vetner og Bouchet (2011): Oplevelsesdesign, Samfundslitteratur. Larsen (2005): Det lærende menneske. Fra Holm-Larsen: Undervisning og læring, Krogh. Mercer (2008), ppt https://thinkingtogether.educ.cam.ac.uk/resources/5_examples_of_talk_in_groups.pdf Mortimer, & Scott, P. H. (2003). Meaning Making in Secondary Science Classrooms Buckingham, UK: Open University Press. Schutz, (2005): Hverdagslivets sociologi, Reitzel. Scott (2004) , ppt http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.educ.cam.ac.uk%2Fresearch%2Fprojects%2Fapecs%2FScott2004.ppt&ei=TLjQVOyJC8v6UMqQhMAG&usg=AFQjCNFfPTLp4lEgqatAharOQPaoDWX4yQ Wacherhausen: Professionsidentitet, sædvane og akademiske dyder, fra Gleerup, Jørgen: Videnteori, professionsuddannelse og akademiske dyder, Odense Universitetsforlag, 2004.