Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori, styring og samspil med kommuner….. (udvalgte) Erfaringer i Blå Kors Danmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Medarbejderudviklingssamtalen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Dokumentation som arbejdsredskab – opholdsplanen som procesværktøj
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Projektlederens rolle(r)
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Refleksioner og opsamling ift. i går
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skolen og den sociale arv
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Hvad skal jeg lede efter? Det kommer an på, hvad du gerne vil finde!
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Vidensbaseret praksis i botilbud
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori, styring og samspil med kommuner….. (udvalgte) Erfaringer i Blå Kors Danmark

Hovedtemaer Lidt om Blå Kors Danmark og Forskningsafdelingen (setting) Lidt begrebsgymnastik Det centrale i forandringsteorien er…. Fra forandringsteori til måling –Operationaliseringsmodel –Design; Datatype, datakilde, indsamlingsmetode (ift brugere, deltagere…) Fra måling til læring Dokumentation i styringsperspektiv Eksempler ”Krydset med”: -Fra ideal til virkelighed – er der langt? - Fra forskning til konsulentfunktion - Organisationens støttesystemer - Når alle ikke altid vil det samme - Vi siger det igen og igen og igen og igen - Meningsfuldhed - inddragelse

Blå Kors Danmark og Forskningsafdelingen Non-profit social organisation 300 lønnede, 1500 frivillige Fokus på faglighed og kvalitet / organisation –Kvalitetschef –Forskningsafdeling FA- bevilling og virkelighed: –Forskning – 25 % - forskning i bred forstand –Dokumentation – 50 % - etablere systematisk viden + analyse –Innovation – 25 % - nye idéer omsat til praksis –Organisationen Blå Kors, støttesystemer/forudsætninger – resten af %’erne !!

Centrale værdier for vores arbejde Nærvær, faglighed, nye muligheder Meningsfuldhed – forskellige interessenter og logikker Værdi – det skal gøre en forskel, give mulighed for anerkendelse, læring, udvikling, dialog Åbenhed – videndeling, ting tilgængelige, samarbejde med os betyder at det bliver brugt andre steder Videndeling – tværgående perspektiv supplerer fokus på den enkelte enhed Integritet og selvkritik – vi stiller også spørgsmål til os selv

Mødet mellem systemverden og livsverden For-forståelse: -At arbejde med systematik, have styr på hvordan ledelse påvirker medarbejdere, og hvordan medarbejderkompetencer hænger mere eller mindre godt sammen med brugergruppens sammensætning …. -Og at arbejde med at beskrive, dokumentere og spejle sig i dokumentation om, hvad vi gør og hvad vi opnår - tror vi på styrker den faglige selvbevidsthed – og kvaliteten i arbejdet -Ligesom det kan lette dialogen med omverdenen

Lidt begrebsgymnastik Overordnet er vi ved at vænne os og andre til ord som….: –Registrering –Dokumentation –Analyse og læring, evaluering –Reflekteret praksis –Kvalitetsmodeller –Standarder –Akkreditering –Foruden…strategier, videndeling, kvalitetsudvikling osv osv

Lidt mere begrebsgymnastik –Data = registrerede oplysninger –Dokumentation = systematiserede oplysninger –Analyse = kigge på data, mønstre, niveauer, afvigelser –Evaluering = når data møder værdier/kriterier –Læring = når mødet mellem data og værdier/kriterier fører til andet og mere end ”vi retter ind” – ny erkendelse, nye handlinger, nye erfaringer

Forandringsteori Forandringsteori (eller andre modeller) Hjælper med at sætte ord på og systematisere vores for-forståelser om -Hvad vil vi -Hvorfor vi vil det -Hvad gør vi så -Hvad vil vi gerne, at der kommer ud af det -Hvordan vil vi se, om det så lykkes

Vi bruger Den Logiske Model

Det centrale i forandringsmodel Afhænger af perspektivet; Fra idé over handling til resultat - sammenhæng Nogle gange vigtigt for faglig forståelse og drøftelse Nogle gange fokus på succeskriterier Nogle gange udgangspunkt for dokumentation/evaluering

Fra forandringsteori til måling Operationalisering

Fra forandringsteori til måling

Fra forandringsteori til måling. Evalueringsdesign Afklaring af datatype (kvantitative/kvalitative, fakta, oplevelser, vurderinger, holdninger, forventninger, vigtighed, tilfredshed, målefterlevelse, målopfyldelse)

Fra forandringsteori til måling Afklaring af datakilde(r) –Hvem ved eller kan på anden måde bidrage til at belyse de spørgsmål, som vi har fundet frem til er interessante?

Fra forandringsteori til måling Afklaring af dataindsamlingsmetode –Tilpasset situationen (survey på en tømmerflåde), de målingsansvarlige, deltagere (alder, kompetenceniveau)

Effektmåling? Kan vi reelt måle effekt? Problemet er at isolere faktorer med betydning for udvikling/tilstand på givet tidspunkt Evidensniveauer og ambitionen om evidens (herunder lidt om etik – kan vi gøre det / kan vi lade være) Indikatorer på effekt

Eksempel – sommerlejre i BKD Mål: –Hjælpe udsatte børn og unge til en god oplevelse, som de kan huske på resten af året, som kan give dem energi og fornyet livslyst Delmål: Give oplevelse Motivere til aktivitet Alternativ til problematisk samvær med forældre Børn og unge tilbydes 1 uges lejr/kanotur med støtte af voksne (frivillige + prof lejrleder), med aktiviteter med fokus på fysisk udfoldelse, afprøve grænser, etablere relationer, grin og succesoplevelser

Eksempel – sommerlejre i BKD Handling: (aktiviteter) –Børn og unge tilbydes 1 uges lejr/kanotur med støtte af voksne (frivillige + prof lejrleder), med aktiviteter med fokus på fysisk udfoldelse, afprøve grænser, etablere relationer, grin og succesoplevelser

Eksempel – sommerlejre i BKD Succeskriterier; (resultater, virkninger) (hvad skal hvem have ud af det) Deltagerne har en god oplevelse Deltagerne etablerer nye relationer Deltagerne prøver egne grænser Deltagerne deltager i de tilbudte aktiviteter Deltagerne bliver mindre sårbare for drillerier i skole Deltagerne får styrket selvværd

Eksempel – sommerlejre i BKD Indikatorer; –De giver udtryk for at have … –Børn udveksler adresser og chatter sammen efterfølgende –Registreret opbakning til tilbud

Eksempel – sommerlejre i BKD Datatyper: Datakilder: Dataindsamlingsmetoder:

Eksempel – sommerlejre i BKD Deltagerevaluering -Ved spørgsskema (i kano, ja!) -Ved fællesmøde til afslutning af lejr -Video på youtube.com - jF2Wg&hl=dahttp:// jF2Wg&hl=da -Hvad med ”speakers corner” / talekassen? -Interview 3 mdr efter?

Fra måling til læring Man kan – både principielt og reelt – godt arbejde med forandringsteori og måling, uden at man er særligt ambitiøs angående faglig udvikling, refleksion og læring Men hvorfor dog? Brug anledninger i handlingens domæne Definer anledninger i refleksionens domæne

Dokumentation i styringsperspektiv Leon Lerborgs styringslogikker og NPM Mødet mellem human ressource-perspektiv og management-perspektiv Samarbejde mellem kommuner og frivillige – mødet mellem ”det vilde” og ”det styrede” – er det hensigtsmæssigt at prøve at styre det vilde? (Anders la Cour)

Hvad har vi gang i i Blå Kors Danmark Mange forskellige niveauer, eks. : –Indikatorkatalog – teori og metode –Forløbsstudie – meta, aggregerede –Akkreditering – styring og processer, organisatorisk forankret –Målinger af enkeltprojekter, bevillingsstyrede indikatorer og målinger –Målinger af enkeltprojekter, eks. Sommerlejre, forældre-børn-aktiviteter, massageprojekt