SKABELON.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Krav til informationsformidling
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Fagets formål, fokus og fagmål
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Karl Henrik Flyums model
AT - Viden i spil.
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
- et forsøg på en analyse
Program: : JEBO introducerer dagens program : JEBO forelæser over af opgavens formål (se bachelorfolderen for analyse af bekendtgørelsen),
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
Udvidet problemformulering
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Værkstedsundervisning
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Den naturvidenskabelige metode
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
MUNDTLIG FREMSTILLING
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SKABELON

Om det at lave en skriftlig synopsis samt gode råd til den mundtlige prøve

En synopsis tager altid sit udgangspunkt i en problemstilling En synopsis tager altid sit udgangspunkt i en problemstilling. ٭ HVAD ER ET PROBLEM? - Vi kan forsøge med fire definitioner 1) Problemer, som lægger op til beskrivelser. Sådanne problemer formuleres som spørgsmål, der fokuserer på en udvikling eller et forløb. 2) Problemer som handler om at forstå, hvad et bestemt fænomen er eller betyder. Sådanne problemer søger en afgrænsning og en definition af et fænomen.

3) Problemer som er formuleret med henblik på at søge en forklaring 3) Problemer som er formuleret med henblik på at søge en forklaring (forklaringer) på eller en årsag til, at et bestemt fænomen er opstået og har udviklet sig sådan. 4) Problemer som kræver vurderinger, hvor det drejer sig om at undersøge værdien og konsekvenserne af et givet fænomen. Ofte vil man se to eller flere af disse blandet I arbejdet med en problemstilling indgår ofte en række problemord:

٭ Emne. - et afgrænset stofområde ٭ Problem ٭ Emne - et afgrænset stofområde ٭ Problem - noget der mangler svar/løsning på inden for stofområdet ٭ Problemstilling - beskrivelse af den sammenhæng problemet indgår i. Der kan være flere problemer i en problemstilling ٭ Problemformulering - en formulering af et konkret spørgsmål inden for en problemstilling

٭ Beskriv - en god beskrivelse fortæller ikke læseren, hvad man skal mene om begivenheden, den anskueliggør de detaljer der fortæller noget om det man vil beskrive. ٭ Analyser - Man ønsker et få overblik og strukturere begivenheden. Analysen er forudsætningen for at løse problemer gennem sammenhold/modstil- ling af argumenter, data, iagttagelser, etc. Under analysen kan der optræde en stor variation af data i form af udsagn, interviews, historiske kilder/levn, billeder, statistik, etc.

٭ Diskuter. - Vil sige at se en sag fra flere sider ٭ Diskuter - Vil sige at se en sag fra flere sider. Man sammenstiller flere og ofte forskellige synspunkter med hinanden. Herunder forklare hvorfor nogle synspunkter og nogle argumenter er mere holdbare end andre. ٭ Vurder - Vil sige at tage stilling til værdien af noget. Man laver en fortolkning, der kræver en selvstændig personlig stillingtagen. ٭ Perspektiver - Vil sige at se på noget ud fra andre synsvinkler, f.eks. konsekvensen for et senere historisk forløb/fremtidigt forløb. Eller betydning set i lyset af andre fagområder, f.eks. historie – samfundsfag – geografi.

En problemformulering er: En problemformulering er: ٭ et eller flere sammenhængende spørgsmål, der skal besvares, eller ٭ et eller flere sammenhængende udsagn, der skal: - beskrives, redegøres for - analyseres, fortolkes - diskuteres, argumenteres - syntetiseres, dvs. integreres så flere bidrag hænger sammen - omsættes til handleforskrift - perspektiveres

DEN DÅRLIGE PROBLEMFORMULERING ER: DEN DÅRLIGE PROBLEMFORMULERING ER: ٭ Når besvarelsen ikke lægger op til mere end beskrivelse ٭ Når den er for bred ٭ Når den er helt ukontroversiel, (uden mulighed for debat) ٭ Har for mange underemner, der ikke hænger sammen ٭ Når den er sprogligt upræcis

Den kendetegnes ofte af upræcise ord, som f. eks. : Den kendetegnes ofte af upræcise ord, som f.eks.: “lave en gennemgang af” “tegne et billede af” “se på” “forsøge/prøve at belyse” “beskrive i hvor høj grad” “komme ind på” “nogle”, “visse”, “man”, “alle”, “forskellige”, “andre” Eksempel: “Jeg vil give en beskrivelse af, i hvor høj grad vandmiljøplanen opfylder sine mål”

DEN GODE PROBLEMFORMULERING ER: DEN GODE PROBLEMFORMULERING ER: ٭ interessant for dig selv og for dem som du forventer skal læse eller høre på din fremlæggelse ٭ faglig relevant, dvs. er en vigtig problemstilling i faget og ٭ diskuterer vigtige sider inden for fagets emneområder

Den bygger ofte på:. ٭ noget der ikke stemmer Den bygger ofte på: ٭ noget der ikke stemmer ٭ en iagttagelse - en undren Den giver mulighed for analyse og argumentation Der kan konkluderes på den rejste problemstilling Er i spørge- eller udsagnsform Har mindst eet hovedspørgsmål og evt. flere underspørgsmål Spørger ofte med “hvordan” eller “hvorfor” og ikke bare “hvad” Kan dokumenteres Er sprogligt præcis og kortest muligt formuleret

DEN GODE PROBLEMFORMULERING - et eksempel: ٭ Samfundets mål er at nedbringe indholdet af CO2 i luften ud fra nogle politisk vedtagne maksimum værdier. ٭ Hvordan støttes denne målsætning i Roskilde, så kommunen kan være med til at fremme en positiv udvikling? ٭ Jeg ser det som et problem, at privatbilismen er stigende i byområder- ne. Det er også et problem, at prisen på den offentlige transport er vok- sende. ٭ Hvilke tekniske muligheder kan støtte en nedbringelse af CO2-udslippet, og hvilke politiske beslutninger kan gøre det muligt at gøre den kollekti- ve trafik mere attraktiv?

ENHVER SYNOPSIS INDEHOLDER ALTID PUNKTERNE:. ٭ Problemstilling ENHVER SYNOPSIS INDEHOLDER ALTID PUNKTERNE: ٭ Problemstilling ٭ Problemformulering ٭ Begreber og kategorier defineres ٭ Analyse og tolkning af de udleverede bilag ٭ Perspektivering ٭ Konklusion Eventuelt: ٭ Ekstra kildemateriale som er behandlet i synopsen ٭ Overvejelser over valgte begreber og metoder