Organisatorisk læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvad er internationalisering
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Medborgerskab – på sporet
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Styring og autenticitet
Vi gennemførte en række interview ifm
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
IS-Strategi.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Tillid Temadag for AMIR
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
- et udviklings- og dialogværktøj
Den lærende organisation
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Sygepleje og fagidentitet
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Socialisering Kapitel 5.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Talentudvikling SOSU elever.
Tag snakken – bryd vanerne
Ændring i praktikmål 6 for SSH
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Organisatorisk læring Kenneth Mølbjerg Jørgensen Aalborg Universitet

Program Sandhedens øjeblik og dokumentation/effekt Hvorfor bevæger vi os mere over imod et fokus på effekt og dokumentation i offentlige virksomheder. Hvad er organisatorisk læring Refleksion Relation Læringsmetoder Kortlægning af aktivitetskæder Praksisfællesskaber/teams Netværk på tværs Reflekterende og refleksiv praksisser

Sandhedens øjeblik Hvad sker der i mødet mellem borgeren/klienten og myndigheden. Borgeren og klienten kommer med nogle behov, ønsker og forpligtelser. Sagsbehandlerende skal prøve at møde de behov under hensyntagen til love og guidelines, professionelle standarder, organisatoriske standarder, og under hensyntagen til andre borgere, klienter og samfundet. Ledere er under krydspres. Men det er medarbejdere også. Modsatrettede mål, normer og forventninger mv. Situationen er flertydig og der er ofte meget dømmekraft forbundet med dem Redskaber (dokumentation og effekt) skal give et basalt tilfredsstillende resultat i forhold til at håndtere lige præcist den situation.

Organisatorisk læring Kommunikation, videndeling (team), refleksion. De garanterer ikke et tilfredsstillende resultat, men de giver trods alt en større sikkerhed. Belyse et sagsforhold fra flere forskellige perspektiver og giver dermed en kvalitativt bedre dømmekraft. Større tryghed Større forståelse for de forskellige perspektiver og muligheder, der er tilstede.

Hvad er viden Viden som eksplicit Udveksling af information Eksplicitering af viden – skrevne dokumenter. Dokumentation af viden – viden kan deles fordi det er skrevet ned og gjort tilgængelig for en bredere kreds Beskrevne procedurer Systemer – intranet Viden som tavs Kompetencer – det at man ved hvad man gør i komplekse situationer Socialt og kollektivt og ikke kun indlejret i hovedet. Viden er tavs Viden cirkulerer i teams, grupper, netværk, praksisfællesskaber

Større fokus på effekt og dokumentation: hvorfor Krydspres Bevågenhed (overvågning) Øget politisering Større bevidsthed om fra alle ledder og kanter, om hvad man forventer fra dette offentlige sektor Bevågenhed oppefra, nedefra, udefra, indefra og fra siden.

Hvad er effekt og dokumentation svaret på? Kvalitetssikring ’Value for money’ Som svar på samtidens problemer omkring offentlig ledelse er effekt og dokumentation en videreudvikling og raffinering af en bestemt måde at tænke ledelse og styring på, som har været dominerende i det offentlige igennem mange år. Tradition og fornyelse

Governmentality som pragmatisk rationalitet og praktisk etik Ideen om styringsmentaliteter understreger, at den tænkning, der er forbundet med styring er noget kollektivt og relativt selvfølgeligt. Kulturelt indlejret måde at tænke styring og ledelse på. Governmentality som udtryk for den tænkning, som er indlejret i de programmer, der skal skal styre eller reformere adfærd…tænkning, således som den forbinder sig med og indlejres i tekniske redskaber, praksisser og institutioner rettet mod at forme eller omforme adfærd. Magt er ikke lokaliseret men indlejret i praksisser Videnskab og professioner mv. er en integreret del af styrings- mentaliteten Tænkning som er gjort praktisk og teknisk… Her er nogle beskrivelser fra bogen omkring, hvad governmentality er…. Meget anderledes form for magtudøvelse end de former, som både traditionelt er beskrevet i statsteorien men også i forhold til tidligere tiders udøvelse af magt. Magt og demokrati – Frihedens problematik. Vi bliver nødt til at styre de enkelte aktører, så de kan forvalte og styre deres frihed på en forsvarlig måde…Der er det næsten i øvrigt ligegyldigt, hvor veluddannet og erfaren du i øvrigt er.

Hvad er governmentality et ønske om at styre og kontrollere, som går hånd i hånd med, at vi bliver klogere og klogere på en række områder i form af videnskabelig viden Regler, rutiner, procedurer - som foreskriver, hvordan vi skal gribe bestemte arbejdsopgaver an. Professionalisering – styringsrationaliter bliver indlagt i professionelles måder at arbejde og løse arbejdsopgaver på (læger, sagsbehandlere, sygeplejersker, politikfolk). Mål- og rammestyring (new public management) - hvor man styres ud fra mål og rammer, performance-krav mm.

Dokumentation og effekt Dokumentation og effekt trækker på alle tre styringsformer: procedurer, professionalisering og mål- og rammestyring. Nedfælde vores arbejdsformer og dokumentere dem Reflekterende praksis omkring arbejdet Rettes mod de ydelser, som en offentlig organisation leverer

Læring bliver central Man skal ikke bare konstatere, at det virker Man skal også konstatere, hvordan det virker Man skal også kunne begrunde hvorfor det virker.

De her tendenser de vil fortsætte Professionalisering af ledelse Udvikling af støtte og kontrolfunktionerne bliver udbygget – ikke nødvendigvis i form af stabe men i form af, at støtte, kontrol og efteruddannelse fylder en større del af ’arbejdstiden’. Spørgsmålet er, om vi tjener nok ved at flytte ressourcer fra det udførende til det støttende led. Giver det den gevinst, som man kan forvente

Organisatorisk læring Som en måde systematisk og bevidst at arbejde med kvalitetssikring, dokumentation og effekt. Organisatorisk læring: den måde, som viden cirkulerer rundt i organisationen på og bliver givet videre til andre og de læreprocesser, som jo et eller andet sted skal hænges op på en systematisk indsats jf. de ydelser man leverer.

Sandhedens øjeblik Dokumentation og effektmåling skal berige sandhedens øjeblik.

Hvad er organisatorisk læring? Lidt forenklet er der to centrale retninger indenfor organisatorisk læring. Der er en retning, som betoner refleksion, og der er en retning, som betoner relation. Overordnet set giver det god mening at tale ud fra de begreber, og de er begge vigtige for læring.

Refleksion Her handler det om at få skabt læringsrum, hvor deltagere kan få lov til at reflektere over deres handlinger i hverdagen. Hvad er det vi gør, og kan vi gøre nogle ting bedre. 1. Refleksion på individuelt plan - læreprocesser, hvor læringsrummet tilrettelægges for et menneske –typisk igennem en samtale (udviklingssamtale, MUS, coaching) mm. Med henblik på at fremme bestemte typer af handlinger. 2. Refleksion på organisatorisk plan –kollektive processer, hvor læringsrummet tilrettelægges for en gruppe af mennesker, som sammen reflekterer over organisatoriske handlinger.

Refleksion og refleksivitet 1. Reflekterende læreprocesser–refleksion i forhold til at afklare et grundlag for handling. I organisatoriske sammenhænge reflekteres samtalen op imod de strategier og mål, som organisationen har 2. Refleksive læreprocesser – De organisatoriske sammenhænge, hvor der sættes spørgsmålstegn ved individets/organisationens strategier og handlinger.

Tre forskellige typer af læringsrum Koordinerende praksis Reflekterende praksis Refleksiv praksis Det er ofte en god ide at institutionalisere disse læringsrum.

Relation Relation dækker over, at der læres igennem de relationer man er del af i hverdagen. Det er relationer til andre mennesker, men også systemer, procedurer, målsætninger, begreber og metoder, arkitekturer og andre materialer. Relation betoner det fænomen, at den måde man danner mening og handler på opstår i relationer, hvor relationerne så at sige er konditionerende for hvem man er og hvordan man er. Kompetence anerkendes forskelligt i forskellige kontekster

Fællesskab Delt repertoire Gensidigt engagement Fælles systemer (IT) Fælles historier Fælles visioner Fælles begreber Fælles aktivitet: Mål Normer og standarder værdier Gensidigt engagement Fælles opgaver Fælles projekter Dialogfora

Relation Hvordan kombinerer vi viden i hensigtsmæssige konstellationer Teams Grupper Samarbejdspartnere Kommunikationssystemer Støtte: begreber, systemer, teknikker, arkitekturer, procedurer, rutiner. Viden som personbundet men også den materialitet, som anvendes til at prearrangere vores verden for os.

Nogle implikationer Det er her den største modstand mod forandring ligger. Det er så også heri, at man skal forankre læring i relationer mellem mennesker, ting, procedurer, teknikker, systemer, arkitekturer mv. Nye kombinationer er jo også kilder til ny viden.

Udfordringen Det består i at lave et læringssystem, som kan støtte op om dokumentation of effektmålinger. Det er vigtigt, at det bliver bygget på både refleksion og relation. Dekonstruktion af en kæde af aktiviteter med henblik på at samle den påny, på en ny måde og med nye elementer.

Elementer af en læringsstrategi Kortlægning af en aktivitetskæde med henblik på at finde ud af, hvad der giver værdi ift. problemløsning Praksisfælleskab: gensidigt engagement, fælles repertoire og fælles mål Netværk på tværs Mødestruktur med koordinerende praksis, reflekterende praksis og refleksiv praksis

Fokus på gruppen Hvilke praksisfællesskaber, hvilke grupper (hvilke løse koblinger og faste koblinger) Hvad socialisering og sociale relationer betyder for organisationens opgaveløsning (samarbejdskulturer) og medlemmernes læring. Teamledelse (selvstyrende teams eller skal der være ledelse af teams). Samspillet mellem grupper (tværgående koordinering/kommunikation). Kommunikationsforhold i gruppen Arbejdsdeling og koordination Læringsevne

Andre udviklingskilder Brokers – Personer som går på tværs af praksisfællesskaber Aktørernes personlige og professionelle netværk. Udviklingsprojekter indenfor og på tværs af praksisfællesskaber Grænseobjekter Nye teknologier Nye rum/arkitekturer Nye artefakter/redskaber for meningsdannelse

Læringsrum Reproducerende praksis er den form for tænkning, som er knyttet til hverdagens rutineagtige gøremål. Den form for tænkning, der er knyttet til dette, er altså ikke tænkning på et specielt dybtliggende plan men har at gøre med at overvåge, at man gør tingene korrekt, at der ikke sker afvigelser, og hvis der sker afvigelser at korrigere dem. Reflekterende praksis er en form for systematisk tænkning, som skal udmønte sig i mere banebrydende og sammenhængende forandringer. Det er knyttet til handlinger, som er reflekterede med baggrund i systematiske begreber, koncepter og modeller. Refleksiv praksis er kendetegnet for den form for tænkning, hvor vi sætter spørgsmålstegn ved vores eksisterende begreber og modeller med henblik på at få en grundlæggende anden opfattelse af, hvad organisationen er, og hvad den er til for.