Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt undervisning om aftenen til arrangement med forældre De 46 lektioner dækker et spor fra klasse
Vejledning og undervisning Hovedindtryk er at skolelederne er tilfredse med at sætte vejledernes kompetencer i spil. Både skole og vejleder er glade for den ekstra synlighed – bedre relationer! Der efterlyses mere fleksibilitet, fx andre moduler, og tættere samarbejde med lærerne.
Vejledning og undervisning Tilkøbsordningen bliver permanent med reduktion fra 46 til 36 lektioner á 45 minutter Fordeles med 10 lektioner i 7. klasse, 18 lektioner i 8. klasse og 8 lektioner i 9. klasse. Indhold og placering aftales mellem vejleder og skole fra april. UUVs moduler betragtes som en ”tilbudsliste”, andet kan aftales. UUVs vejleder erstatter en lærer i lektionerne
Vejledning og undervisning Vejledningen bygger på de kundskaber og færdigheder, som eleverne blandt andet har tilegnet sig i det obligatoriske emne uddannelse og job. Undervisningen i emnet skal tilrettelæggelses i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning, og vejledere fra Ungdommens Uddannelsesvejledning kan inddrages i gennemførelse af undervisningen. (§ 5 Stk. 2, Bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv)
Undersøgelse af UEA 2012 undersøgelse fra UVM maj % af skolerne har afsat en ramme for brug af timer til UEA-undervisningen på udskolingsniveau. UEA-undervisningen finder primært sted i dansktimer og i klassens tid. I de ældre klasser dog også i en vis grad i samfundsfagstimer. Det er primært klasselæreren, der forestår undervisningen i UEA (36%). Men det sker også ofte i form af samarbejde mellem lærere - suppleret af UU- vejledere (25%). Både skoleledere og UU-ledere peger på behov for kompetenceudvikling hos lærerne i forhold til at løfte UEA-undervisningen lokalt.
Uddannelse og Job Fagformål Eleverne skal i emnet uddannelse og job opnå kompetencer til at træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger, forståelse for betydningen af livslang læring samt alsidig viden om uddannelses- og erhvervsmuligheder. Emnet uddannelse og job skal udfordre de unge på deres uddannelsesvalg.