Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Anskaffelse af ny teknologi
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Dataindsamling og kildebearbejdning
De sidste undervisningstimer
Sprog/billeder på Internettet
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Eksperimental Design and Analysis
Kvantitative metoder
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Dagens program Deskriptiv statistik Spørgeskemadesign Dagens øvelse
Markedsanalysen i praksis.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Introduktion til Access (Access, del 1)
Problemer eller udfordringer.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
6. Kvantitativ usability
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Kvalitative metoder.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Om indsatsteori.
Definition Kriterier Design og evaluering
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme
Spørgeskema som værktøj
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
1.09 Dokumentation.
Design af interaktion.

Design af interaktion.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Metoder og produktion af data
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema Interview Analyse Dokumentation

Brugssituationen Brugssituation: Kortlægges med henblik på: Brugeren, deres mål og den kontekst de anvender et digitalt produkt i Kortlægges med henblik på: Opstilling af krav til et produkt Design af et produkt Vurdering af et produkts usability Jf definitionen: I hvilken grad et produkt kan anvendes af en specifik bruger til at opnå specifikke mål funktionelt, effektivt og tilfredsstillende i en specifik brugskontekst

Brugssituationens områder Hvem er brugeren? Demografi Erfaring med IT Interesser og motivation for at bruge IT produktet Hvad? Mål og opgaver Målet bestemmer opgaverne Opgaverne bestemmer funktionerne Hvor? Konteksten produktet bruges i. Det fysiske sted, teknologi, forstyrrelser mv.

Brugerundersøgelse Teknikker til dataindsamling: Kvantitative, fx spørgeskemaundersøgelse Noget der kan tælles og måles. Hvor meget, hvor mange, hvor ofte osv. Kvalitative fx Interview Fokusgruppe (gruppeinterview) Observationer Noget der ikke kan tælles og måles. Måler kvaliteten af et udsagn, og de dybereliggende grunde 4

SpørgEsskema

Spørgeskemaundersøgelse

Spørgeskema Kvalitativ metode der bruges til at undersøge hvormange mennesker der gør noget bestemt og hvor ofte de gør det fx besøge en hjemmeside Rummer også mulighed for at afprøve bestemte udsagn fx ”Hjemmesiden er let at bruge” Kan afvikles: Over telefon Ansigt til ansigt Over internettet Man skal passe på ikke at påvirke svarene

Design af spørgeskemaundersøgelse Forberedelse af undersøgelsen Formålet med undersøgelsen Formulering af spørgsmål Test af spørgeskema og følgebrev Igangsættelse af spørgeskemaundersøgelsen Indtastning og analyse af svar http://www.gratisspørgeskema.dk/guide-til-sporgeskema/

Formulering af spørgsmål Hav en klar ide om hvad spørgsmålene skal bruges til – ellers har de ingen berettigelse Start med de lette fx køn, alder Vær præcis i formuleringerne. Spørgsmålene skal være korte, entydige, mundrette, fokuserende, neutrale og relevante Svarkategorierne skal være udtømmende og gensidigt udelukkende. Er dette ikke muligt tilføjes fx svarmuligheden ”Andet”

Formulering af spørgsmål - eksempler Præcise så der fx ikke er tvivl om intervallet Benævnelser bør være de samme, men kan afviges Hvor meget er du online på nettet dagligt? Aldrig 0-1 time 2-3 timer 4-5 timer Mere end 5 timer Hvor ofte køber du produkter via nettet? Aldrig 1-3 gange året 1-2 gange per kvartal 1-3 gange om måneden 1 eller flere gange om ugen Ved ikke

Formulering af spørgsmål - eksempler Udsagn - rangordning Udtømmende Det er nemt at finde rundt på hjemmesiden Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke Vil du bruge hjemmesiden til køb af produkter? (sæt kun et kryds og skriv evt. en uddybende kommentar) Ja Nej Ved ikke Uddybende kommentar___________

Typiske emner i spørgeskema Design af et nyt produkt Brugergruppens demografiske data? Adgang og forbrug af nettet (apps eller andet)? Hvilke opgaver løser de på nettet (apps eller andet)? Hvilke websites (apps eller andet) bruger de? Hvilke konkrete ønsker og behov har de i forhold til det nye produkt? Evaluering af et produkt Holdning til sprogbrug, navigation og særlige features Forståelse af funktioner og muligheder Oplevelsen af designet

Værktøjer Fx www.surveymonkye.com

Interview

Interviewet En kvalitativ metode Formålet er typisk at undersøge hvorfor folk gør som de gør Starter typisk med åbne spørgsmål og efterhånden som interviewet skrider frem bliver de mere lukkede. Hvad er dine vigtigste arbejdsopgaver? (svarmuligheder er ikke fastlagt på forhånd) Skal jeg forstå det sådan at …..? (ja/nej svar)

Step i udførelse af interviewet Introduktion Introduktion af intervieweren, evt. etiske spørgsmål, tilladelse til at registrere data osv.. Opvarmning De lette ikke truende spørgsmål først. Fx Hvad er din funktion her i virksomheden Hoved session Spørgsmålene i en logisk sekvens Afkølings periode Nogle få lette spørgsmål (i møde gå evt. optræk til gnidninger) Afslutning Takker for interviewet…. 16

Udformning af spørgsmål Åbne, ustrukturerde spørgsmål Åbne spørgsmål - hvor svarmuligheder ikke er givet på forhånd Form af samtale ”Hvordan…”, ”Hvorfor…” og ”Hvilke…” spørgsmål Den der bliver interviewet styrer -> stort analysearbejde Lukkede, strukturerede spørgsmål Prædefinerede spørgsmål i en bestemt rækkefølge Begrænsede svarmuligheder: Ja/Nej, Godt/middel/dårlig, Et antal osv.. Intervieweren styrer -> let at analysere data Semi – strukturerede spørgsmål Kombination af ovennævnte 17

Eksempel: Emner for spørgsmål vedr kortlægning af opgaver

Eks. Semi-struktureret interview Forretningsprocessen: Hvad er jeres vigtigste opgaver? (hvad laver I?) Udførelsen af opgaverne: Hvordan foregår ordreafgivelsen? (hvilke steps?) Hvem udfører denne opgave? Hvilke problemer oplever I typisk? Hvad er årsagen? Hvad sker der hvis en kunde ikke betaler? (”what if” spørgsmål til afvigelser) Information: Har du et eksempel på en ordreseddel?……….. 19

Krav til interviewspørgsmål Undgå for lange spørgsmål – del hellere op i flere Tal i brugerens begreber – ikke IT!! Vær neutral – lad være med at fastlåse brugeren til bestemte holdninger 20

Registrering af interview Notater Får ikke alle detaljer med Subjektiv hvad der lægges vægt på Flere bør tage notater Video God til at få alle detaljer med – såvel faglige som de mere følelsesmæssige. Stort analyse arbejde Ikke alle bryder sig om at blive optaget 21

Analyse og Dokumentation

Dataopsamling Analysearbejdet kan være stort Pas på fejlfortolkninger Pas på ikke at fremme egne holdninger

Dokumentation Brugerbeskrivelser og/eller personas til at dokumentere repræsentanter fra målgruppen Scenarier, prototyper og use cases til at dokumentere opgaverne og de funktioner der skal understøttes IT mæssigt Scenarier er historier om hvordan man forestiller sig en bruger (personas) vil bruge det kommende system til udførelse af en opgave Use cases fokuserer mere på interaktionen mellem brugeren og det kommende system

Eksempel: Personas

Eksempel Scenarie