Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST."— Præsentationens transcript:

1 Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST

2 Net-paneler 35.000 danske internetbrugere Kønsfordeling afspejler nettet Opdelt på uddannelse, indtægt, by, arbejde m.m. Rekrutteret via ” Det gylden@ ” Præmier som incitament

3 Remote (online) usability Fra et fåtal til tusindvis af brugere: – Få brugere kan fange de mest oplagte problemer – Det kan kræve mange brugere for: At fange “sjældne” men alvorlige problemer At lave sammenligning mellem mange løsninger At analysere nationale, regionale og globale forskelle i brugeroplevelserne

4

5 Fordele Hurtigt at udføre Understøttes med webredskaber (e.g. WebEffective fra Keynote Systems) Fanger også subtile forskelle i a/b-test Kan give adgang til “sjældne” bruger-profiler som er spredt ud over store geografiske områder (eks. brugere med specifikke handicaps eller indkøbsvaner) Giver mulighed for at fokusere på de mest udbredte problemer (giver “frekvensen” til F x A)

6 Fordele –fortsat Foregår I brugerens normale miljø Ikke påvirket af en forsøgsleder Kvalitativ feedback “in real time, as they are moving through the flow, reveals the nature of the problem” – i kontrast til logfiler, der bare viser at her var der et problem Billigere

7 Ulemper ?

8 Proceduren Spørgsmål og opgaver aftales med opdragsgiveren Spørgeskema sendes ud 70-80 pct. svar inden for 48 timer Bearbejdede tal efter én uge

9 Indsamlingsflow

10 Kvantitative data

11 Brugerkommentarer ” Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret ” – Brugerkommentar til www.home.dk (Februar 2001, 552 respondenter)www.home.dk

12 Brugerkommentarer ” Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret ” – Brugerkommentar til www.home.dk (Februar 2001, 552 respondenter)www.home.dk

13 Brugerkommentarer ” Jeg har flere steder fundet tåbelige stavefejl, og det gør, at jeg ikke har lyst til at se mere på sitet. Uprofessionelt! ” ” Det ligner noget, praktikanten har klasket sammen i frokostpausen ” – Brugerkommentarer til forsikringssite (Januar 2001, 724 respondenter)

14 Brugerkommentarer ” Det er svært at gennemskue, hvad der ligger bag navnene på menuerne, f.eks. Rejsetype, rejseforum, rejsetjenester. Hvad er det og hvad er forskellen? ” ” Når man klikker på ” priser ” i menuen, forventer man at blive præsenteret for nogle priser, ikke en vejledning ” – Brugerkommentarer til rejsesite (April 2001, 378 respondenter)

15 Kvalitative kommentarer

16 Online undersøgelser Spørgeskemaer Intro – præsentation Screening Spørgsmål Kommentarer i øvrigt Tak og evt. belønning Usability studier Intro – præsentation Screening Opgaver + besvarelse Post-opgave spørgsmål Kommentarer Tak og evt. belønning

17 Screening og kontrol At respondenten tilhører den demografiske målgruppe At de ikke har atypiske kompetancer At de har kendskab til produktet At de ikke blot går efter godtgørelsen – tjek for usandsynlige eller ulogiske svar i screeningen At de kun får relevante spørgsmål

18 Spørgsmålenes formulering Lukkede spørgsmål er nemmere at svare end åbne Undgå “dobbelt-løbede” spørgsmål: “I hvilken grad er dette website nemt og troværdigt?” Undå ja/nej spørgsmål da de kan lede til ekstreme besvarelser : “Bruger du dette websted hele tiden? Undgå hypotetiske spørgsmål: “Ville du bruge dette websted noget mere hvis det også havde en søgefunktion?” Vær netural: “Hvad var det sjoveste ved dette website?”

19 Dagens øvelse I skal lave et teknisk setup så I kan remote teste brugere fordelt over hele jordkloden. Setup-et kan benytte en eller flere af redskaberne Skype (“share screen”+voice) screen recordere (e.g. SilverBack, Camtasia, Jing eller andre) og/eller trail versioner af Teamviewer (“quicksupport”). Lav en test som giver jer erfaring for om set-uppet virker og hvilke fordele/ulemper det har. Overvej hvordan man “videnskabeligt” kunne sammenligne jeres remote usability med et traditionelt lab-setup. Fremlæg jeres overvejelser kl. 11:30 på plenum.


Download ppt "Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google