Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Lidt om vejleder rollen
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Digitalisering og medialisering
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Informationsforvaltning
Hvad er skrivOpgave.dk ?. •Guide til informationssøgning •Hjælp her og nu på nettet •Specielt rettet mod de unge •Relevant linksamling •Instruktive eksempler.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Formidling - hvor er Danmarks Statistik på vej hen? Dansk Statistisk Forening 21. marts 2006 Leon Østergaard.
E-læring i informationskompetence Begrebsafklaring
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Partnerskabsdag med fokus på skolereformen og nye udfordringer.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
IT i undervisningen.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
AUL temagruppe Forskerstøtte Aarhus University Library´s værdi for forskerne og forskningen på Aarhus Universitet 31. august 2011.
IT-Bibliotekets webside:. Eksempel på e-bog!
Tema for kompetenceudvikling Hvordan får vi flere studerende? Forslag fra (initialer) LH, CP, DH, HF Formål Overlevelse Faget Centret Dygtigere humanister.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Informationskompetence i en ny faglig verden ved en lang videregående uddannelse - Hvad forventes af de kommende studerende?
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Vidensøgning og informationshåndtering E69.
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Informationskompetence i problembaseret læring - et empirisk studie af læringseffekter og studenterperspektiver Præsentation på Dansk Universitetspædagogisk.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Agenda Lidt om forhold og udfordringer E-ressourcer i undervisningen Danmark set fra luften – slip brugerne løs i samlingen Projekt Profilering.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Årsplan – en kort en lang
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Studenterfaciliteter AUL Single sign-on -Databaser -Print og kopi -E-bøger -Personligt indhold.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
”Blog som læringsplatform”
Det handler om eleverne
Academic Information Seeking
Ledelse i Center for autoteknologi
Projekt: Koncept til formidling
Academic Information Seeking
Præsentationens transcript:

Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse Københavns Universitetsbibliotek - Det Kongelige Bibliotek

Tina Pipa - KUB Tendenserne i brugeruddannelsen Brugerundervisningen  bliver mere integreret og mere målgruppespecifik  Indhold og organisation forandres Uddannelsesbegrebet udvides  bliver udvidet og inkluderer læringsrum og alternativ kommunikation

Tina Pipa - KUB Forandringer i brugerundervisningen  fra informationssøgning til informationshåndtering Informationskompetence . . . . .

Tina Pipa - KUB Biblioteket i de akademiske kompetencer? BasisKernefaglighedTværgående ITEngelsk, historie, spansk, biokemi osv. Formidling ”literacy”Samarbejde- og selvledelse Biblioteks- færdigheder Informations- kompetence Navigationskompetence

Tina Pipa - KUB Forandringer i brugerundervisningen  fra informationssøgning til informationshåndtering Informationskompetence  fra instruktion til læringsunderstøttende undervisning fra bib.logik til brugerbehov; pæd-didaktik . . . .

Tina Pipa - KUB Elektisk og brugerorienteret Læringsteori? Behaviorialisme: rigtig/forkert gengivelse Konitivisme: refleksion over begreber forståelse/viden Socialkulturel- kostruktivisme: refleksion og anvendelse af begreber i relation til kontekst Princip? Just for me Just in time Just in case

Tina Pipa - KUB Forandringer i brugerundervisningen  fra informationssøgning til informationshåndtering Informationskompetence  fra instruktion til læringsunderstøttende undervisning fra bib.logik til brugerbehov; pæd-didaktik  fra eksterne tilbud til integration academic support . . .

Tina Pipa - KUB SCRIBO – elektroniske værktøjer

Tina Pipa - KUB Forandringer i brugerundervisningen  fra informationssøgning til informationshåndtering Informationskompetence  fra instruktion til læringsunderstøttende undervisning fra bibliotekslogik til brugerbehov; pæd-didaktik  fra eksterne tilbud til integration academic support  fra …til standardisering og tilbage igen…. Spm om fagligt / generisk  fra idealisme til … professionalisme Rationalisering og realisme  fra personlige kontakter til formelle service – samarbejdsaftaler

Tina Pipa - KUB Målgrupper Studerende 1. semester bachelor (Speciale) phd Universitetsansatte (Forskere) Undervisere Dvip Forskellige læringsmål: - højne den faglige kvalitet hos studerende - styrke studievanerne gennem informationskompetence - optimere opgavevejledningssituationen - forbedre undervisningskavliteten - vedligeholde forskerkompetencer -- e-tilbud

Tina Pipa - KUB Strategien nedslagspunkter nu og i morgen…. Fokus på undervisning de unge undervisere / adjunktpædagogikum efteruddannelse og lærerinfo Aftagerpanel akademisk support centre Fokus på evaluering fra studieordninger til eksamener eksplicitte bedømmelseskriterier prisopgave

Tina Pipa - KUB Bredt og udvidet uddannelsesbegreb - Nye veje for kommunikationen - InfoGalleriet  Nyt medie: vise digitale informationer på en anderledes måde  Visning i det fysiske rum udenfor bibliotek  Digitale informationer synlige andre steder end på hjemmesiden  Digital og dynamisk plakat eller opslagstavle InfoGalleri udstilling af digital information

Tina Pipa - KUB den studerende i fokus samarbejde med undervisere integration og organisation biblioteket som forandringsagent

Tina Pipa - KUB Biblioteksrummet – den tredje pædagog - Studiestimulering og –disciplinering - Kroppens behov - Rum for læring / rummet kan understøtte de studerendes læringsaktiviteter: det handler om ro, bevægelse, koncentration og inspiration Københavns Universitetsbibliotek Fakultetsbiblioteket for Humaniora 2008

Tina Pipa - KUB SLUT

Tina Pipa - KUB Læreprocessen og informationssøgning Opgaven fase 1 Opstart Valg af emne fase 2 Orientering fase 3 Fokusering fase 4 Uddybning fase 5 Afslutning Perspektive- ring Oplevelser Emotioner Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, tvivl og frustration KlarhedVed hvor vi skal hen Lettelse Informations -søgnings – strategi Brug den information du har Skab overblik via ”hurtig” information med orien- terende søgninger Strukturer og kombiner din information, nøgleord Understøt dit fokus med detaljerede informations søgninger Søg ud fra den viden du har nu

Tina Pipa - KUB Kompetence Bevidsthed X informationskompetent Praktisk, Refleksiv, Systemisk Vidensmatrix

Tina Pipa - KUB Bibliotekets tilbud om undervisning, kurser og vejledning eller hvordan kan KB bruges til at: højne den faglige kvalitet hos studerende styrke studievanerne gennem informationskompetence optimere opgavevejledningssituationen vedligeholde sine kompetencer som forsker