Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC."— Præsentationens transcript:

1 Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC

2 Trends Digital strategi Digitale projekter HOT or DEAD Organisation 2.0 Mobile Literacy Mobile trends Sopac

3 Den eneste konstant i teknologien er...

4

5 Digital strategi - 1

6 Digital strategi - 2 Udarbejdelse af digital strategi er forandringsplanlægning Hovedparten af udviklingen på bibliotekerne omfatter helt eller delvist teknologi Den bagvedliggende teknologiske infrastruktur skal understøtte de teknologiske tilbud og services, vi vil tilbyde Den digitale strategi bør anvendes som et løbende og aktivt arbejdsdokument. Sker dette ikke, vil man arbejde uden om strategien.

7 Digital strategi - 3 Den digitale strategi skal indeholde en beskrivelse af, hvor bib. er nu, hvor det skal hen, og hvilke ting, der skal gennemføres for at nå til målet. Vi springer ofte direkte til løsningen eller redskaberne i stedet for at se, hvordan strategien matcher den teknologiske infrastruktur Det skal indarbejdes uddannelse i den digitale strategi. Både for ledere og medarbejdere. Planen skal kunne nedskrives på 8-10 pkt.

8 Digital strategi - 4 Der kan være forskellige payoffs på kort og langt sigt. Det rigtige langsigtede valg ikke altid det bedste på kort sigt. I strategiarbejdet skal man løbende kunne ændre retning både i forhold til teknologi-type og tid Uddannelse af personalet er en konstant. SPM: Er der ting, vi ikke længere behøver at gøre? Skab fleksibilitet og omstillingsparathed. Hellere task forces fremfor permanente grupper

9 Digital strategi - 5 Det gælder om at være med i den tidlige innovationsperiode. Det gør, at man får mere ud af teknologien i dens levetid, i forhold de ressourcer der anvendes Lederne har et ansvar for at ansætte de rigtige medarbejdere. Medarbejderne skal have evner til at lære og være fleksible. Grunduddannelse mindre vigtig

10 Digitale projekter Vær strategisk. Man skal kunne stoppe et projekt, hvis det ikke opfylder krav og mål, uanset om der er brugt penge på det. Ideer fra medarbejdere. I stedet for at lederen siger nej til et projektforslag, så sig til medarbejderen. “Hvorfor er det en god idé. Prøv at drøfte det i din gruppe og fremlæg det for mig”. Medarbejderne skal selv investere i et projekt, hvis det skal give mening.

11 HOT or DEAD

12 DEAD

13

14 Det proprietære og lukkede biblioteksystem

15 DEAD Apps

16 DEAD

17

18

19 DEAD/HOT

20 HOT

21

22 Mobile web

23 HOT Lok.basere de-services

24 HOT Linked Data

25 HOT Augmented Reality

26 HOT

27 Organisation 2.0 Hvorfor fejler så mange 2.0 teknologier?

28 Fordi: Der er en opfattelse af, at sociale medier ikke direkte fremmer bibliotekets mål Sociale medier anses som en legeplads Anvendelse af sociale medier indgår ikke i bibliotekets strategier Når nyhedens interesse har lagt sig, forsvinder motivationen til at arbejde med de sociale medier Medarbejdere få ikke allokeret tid til at arbejde med området

29 Bibliotek 2.0 er en tilstand, hvor: der konstant arbejdes på at opfylde de voksende brugerbehov vi tror på vores brugere vi har fjernet perfektionskulturen vi er konstant opmærksomme på nye teknologier og muligheder vi kigger uden for bibliotekerne for inspiration og muligheder

30 Hvordan når vi dertil?

31 Vi skal kende vores brugere Opfordre medarbejderne til at lære og lege Sætte spørgsmålstegn ved alt Bruge teknologien som redskab Forbedre kommunikationen med brugerne Udvikle en risko-tolerant kultur Fjerne perfektionskulturen Hente gode ideer alle steder Give medarbejderne tid til kreativ udfoldelse Skabe partnerskaber Hvordan når vi dertil?

32 Mobile first

33 Mobile Literacy Mobilkompetencer er nødvendige

34 Mobile Literacy - 1 KENDSKAB: Vi skal kende de mobile teknologier både som trends, som redskaber og se behovet i dem. Og så skal vi kunne finde ud af at anvende dem. BETYDNING: Vi skal forstå, hvilken betydning mobilteknologien har og vil få for bibliotekerne på fx informationssøgning, det fysiske rum og for biblioteksmedarbejderen. Vi skal lære at udnytte teknologien og absorbere disse mobil- færdigheder

35 Mobile Literacy - 2 HANDLING: Vi skal forstå den fulde betydning af mobilteknologiens udbredelse både i forhold til kulturen og de forventninger der ligger heri. Vi skal kunne levere services i mobilkulturen, udvikle nye redskaber, have stort fokus på ledelse og strategi-udvikling og sørge for en høj grad af fleksibilitet i vores organisationer VEJEN: Uddannelse af vores medarbejdere

36 Mobil-trends Apps - mobil web Det mobile internet vil overstige Desktop webben i 2014 Vi er tilbage igen i 1999 - krig ml. Netscape og Internet Explore Fordelen ved mobile web er, at vi allerede i dag har kompetencer til at udvikle på området. Vi kan opdatere vores services konstant, og services kan afvikles på alle smartphones Apps er sværere at udvikle. Der er forskellige platforme. De kræver cirkulære opdateringer, men de er SEXEDE

37 Mobil-trends Søgning Søgning kan være mange ting og skal forstås meget bredt. Flg. kan fx igangsætte søgning –Stemme –Billeder –Gps –Augmented reality –Bevægelse –Visuel udpegning af område Disse teknologier kan hjælpe med at komme med søgeforslag, især hvis man ikke er præcis i sin søgning

38 SOPAC Er en social OPAC bygget på en Drupal CMS- løsning Baggrunden er, at man kan have opbygget den mest fantatiske hjemmeside, men OPAC´en ødelægger dette billede Derfor

39 Sopac Forener katelog-data og hjemmesidens data Lader brugere i høj grad berige bibliotekernes data i form af tagging, anmeldelser, ratings, placeringer m.m. Sopacen integreres løbende med flere sociale medier, så nyheder, anmeldelser og lignende automatiske udsendes til disse tjenester

40 Spørgsmål


Download ppt "Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google