Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Metode i AT Religion.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
(almene målsætninger)
MUNDTLIG FREMSTILLING
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projektledelse i praksis med MS-Project
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
SEO PÅ AU.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Synopsis VIP3/2012.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Problemformulering Indeholder:
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Program: : JEBO introducerer dagens program : JEBO forelæser over af opgavens formål (se bachelorfolderen for analyse af bekendtgørelsen),
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Formalia ved opgaveskrivning
Akademisk arbejde.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Problemorienteret projektarbejde
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Øvelse 1: First Impressions
SKABELON.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
SRO SKRIV!.
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentationens transcript:

Hvordan skriver man sin afsluttende opgave? Afsluttende Opgaver Hvordan skriver man sin afsluttende opgave? Bo Svarre Nielsen 15 November 2o10

Afsluttende Opgaver Inden du går i gang er der et par principper, du skal kende: Du er på et universitet og du skal skrive en akademisk opgave! Der er forskellige fag traditioner for hvorledes man skriver en opgave. Din vejleder har altid ret! Det er godt, hvis din virksomhed kan få et konkret udbytte af din opgave, men det akademiske niveau har prioritet Skal den være offentlig eller fortrolig?

Afsluttende Opgaver Nu skal du så til at finde en opgave: Du skal synes, den er spændende, ellers dør du! Vil du lave den selv eller skal det være i en gruppe? Skal den være empirisk funderet eller skal den være rent teoretisk? Hvis empirisk, har du så muligheden for at skaffe data?

Afsluttende Opgaver Bayesianske Netværk anvendt til søgemaskineoptimering Brug af sensor fusioneret lokationsdata opsamlet fra en mobil enhed Bruger interfaces for the Design for Ageing Well Project CMM's påvirkning af udviklingsproduktets kvalitetsmål Computerstøttet analyse af farvekompositioner på websider COWI og IT-governance Den agile virksomhed - hvordan kan agilitet opnås i en virksomhed ved anvendelse af EA-teori Det værdiskabende service katalog (Søg efter ”afsluttende” i projektbasen

Afsluttende Opgaver Så begynder vi på opgaven! Du skal lægge fundamentet til dit 12-tal! Du skal skrive en problemformulering. Hvad går det ud på? Simpelt nok, du skal formulere et problem for nogen. Altså hvad er det for et problem, du vil løse. Du kan formulere det som et spørgsmål, evt. med underspørgsmål, der skal hænge sammen med hovedspørgsmålet. Det er tit en god idé at inkludere nogle ”parameterord”, fx ”hvorledes får man succes med…….”. Her er ”succes” et parameter ord. Du kan arbejde med det i resten af projektet. Hvordan defineres succes? Hvordan måles det? Succes for hvem?? etc.

Afsluttende Opgaver Eksempler på problemformuleringer Hvordan produceres målrettet og anvendelig systemdokumentation, som bedre understøtter systemudviklingen, systemets anvendelse og dets fremtidige vedligeholdelse? Med et teorektisk udgangspunkt i A User-Centred Approach to Functions in Excel af Blackwell, Burnett, Peyton Jones (2003) (JBB03) og praktisk udgangspunkt i anvendte regneark er det da muligt at implementere og i praksis drage nytte af brugerdefinerede funktioner i regneark? Hvordan opfatter virksomheder forretningsværdi af it-investeringer og hvorfor er det svært at realisere denne?

Afsluttende Opgaver Du bør også beskrive lidt om baggrunden for dit valg af problem, fx at du ofte opdager noget i din virksomhed, som du gerne vi undersøge. Dernæst skal du foretage en afgrænsning, hvis det er relevant; men det er det nu næsten altid! Det kan fx være, at du kun vil undersøge en bestemt funktionalitet af et tænkt system, eller at du kun vil arbejde med en udvalgt brugerskare eller at du kun vil arbejde med en bestemt del af din virksomhed. Brug vejlederen til at få skabt en god problemformulering!

Afsluttende Opgaver Nu begynder akademia at stikke hovedet frem! Du skal nemlig skrive et teoriafsnit. Hvilken teori vil du basere dig på? Hvor mange teorier vil du bruge. Hvorledes er de valgt, og hvordan hænger de sammen med problemformuleringen? Hvis du er diplom studerende kan du bruge lærebøgerne++, men er du master studerende kræves der en selvstændig litteratur søgning. Tal med jeres vejleder om, hvad I gør.

Afsluttende Opgaver Så når vi til metodeafsnittet. Det afhænger af dit fagområde. Hvilken udviklingsmetode vil du bruge? Hvorledes tester du? Hvorledes vil du gennemføre din empiri? Spørgeskema eller interviews? Hvor representative er de? Udvikling af en spørgeguide er en del af dette afsnit. Husk, det skal være klart hvorledes spørgsmålene fremkommer på basis af empiri og problemformulering. Hvis eksaminator spørger hvorledes du er kommer frem til et spørgsmål, er svaret IKKE ”Jeg synes, det ku’ være spændende at vide!”.

Afsluttende Opgaver Hvis der er empiri, skal du nu ud og foretage den. Tal med din vejleder om dokumentation af empirien. Hvis du skal udvikle er det, nu kodeblyanten eller farvekridtet skal frem!

Afsluttende Opgaver Analysen. Nu bliver det svært. Du skal længere ind, du skal helt ind i problemstillingen! (frit efter Den Lille Gumbas). Du skal nu samle problemformulering, teori og empiri til en analyse, fx hvad passer til teorien, hvad afviger. Er der data, som kan danner mønstre og som kan klassificeres på fornuftig måde. Det virker tåget, men er ikke så svært, når man står med de aktuelle data. Husk din mening er aldeles uinteressant, hvis den ikke kan relateres til teori og empiri! Er der tale om udvikling er dette måske test afsnittet. Hvordan faldt testen ud? Hvilke svagheder var der m.m.

Afsluttende Opgaver Så er der konklusionen. I konklusionen angiver du svaret på spørgsmålene i problemformuleringen, samt eventuelle usikkerheder i svarene. Lad nu være med at starte forfra på opgaven i konklusionen! Den skal være kort. Endelig er der perspektiveringen. Her må du gerne have en mening! Her kan du skrive lidt om, hvad du har lært, om opgaven kan sættes ind i en større sammenhæng, om der er efterfølgende opgaver, som kan være interessante.

Afsluttende Opgaver Så kan du hente dit: 12-tal