Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Individuel uddannelsesplan
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kompetencevurdering metoder
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Inquiry based science education
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
At udforske sin egen praksis
Regional strategi og kompetenceudvikling
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Introduktion til opgaveskrivning
Velkominn á íslensku Velkommen Välkommna Workshop om returdage i praksis Randi Ellingsgaard Uddannelseslæge i almen medicin Lægehuset i Hvalsø 1dag/måned.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Lægedage Tutorlægekursus – bliv klar til de nye udfordringer!
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
”Struktureret klinisk observation”
SO Prøve.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
”Blog som læringsplatform”
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Uddannelseansvarlige
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
Ansvar i Videreuddannelsen
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Almen praksis og speciallægepraksis
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Arbejdsgruppen vedr. patientrettet forebyggelse
Almen medicinsk uddannelse
Virksomhedssamarbejde
Feedback Lægedage 2015.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Elevledede skole-hjem-samtaler
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang

Målrettet uddannelse  Mål – indenfor 7 lægeroller  Læring Hvem er du? Hvad kan du allerede? Hvad vil/skal du kunne? Hvordan skal det foregå, hvor, hvornår…  Evaluering Feedback for at blive bedre  Hvordan skal det forgå, fra hvem, hvornår… Godkendelse af obligatoriske mål  Hvordan skal det foregå, hvem, hvornår…

Hvem er du? Læringsstil – hvordan lærer du nemmest? Aktivisten, lærer ved: Nye erfaringer At være ”på” At generere idéer At tage chancer Den reflekterende, lærer ved: At se på først At have rigelig tid At analysere situationen Afslappede situationer Teoretikeren, lærer ved: Modeller/systemer At have tid til udforskning af sammenhænge Logiske, rationelle situationer Pragmatikeren, lærer ved: Sammenhæng mellem teori og praksis Praktiske teknikker Mulighed for at omsætte til praksis Virkelige problemstillinger

Hvordan foregår læring Konkret erfaring Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Afprøvning i nye eller andre situationer Observation og kritisk refleksion LÆRING Kolbs læringscyklus

Læring og læringsstil Konkret erfaring Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Afprøvning i nye eller andre situationer Observation og kritisk refleksion LÆRING AktivistReflekterende TeoretikerPragmatiker

Hvordan kan læring planlægges? BOGERD  Background  Opportunity  Goal  Evaluation  Rescue  Deal

Evaluering  Formativ Fremadrettet Kvalitativ Mål er læring/refleksion  Summativ Afsluttende Kvantitativ Mål er vurdering/godkendelse

Hvordan få feedback? PQRS  Praise  Question  Reflect  Summarize

Hvordan evaluere om mål er nået? Metoder i almen praksis  Direkte observation Struktureret klinisk observation ud fra checkliste ”Flue på væggen” 360° evaluering Journal audit Vurdering af opgaver f.eks. henvisninger, attester, kvalitetssikringsopgaver etc. Litteraturgennemgang/undervisning i praksis  Diskussion/vejledersamtale Gennemgang af patientforløb – mundtligt, video Gennemgang af optegnelser i portefølje/læringsdagbog  Samlet vurdering

Mål for uddannelsen  Målbeskrivelse National, Sundhedsstyrelsen Mål, læringsstrategier, evalueringsstrategier  Uddannelsesprogram Regional/afdelinger/praksis Konkrete aktiviteter mhp læring og evaluering  Individuel uddannelsesplan Udarbejdes af uddannelsessøgende og vejleder/tutorlæge i fællesskab Individuelt udgangspunkt, målrettet uddannelse