Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang
Målrettet uddannelse Mål – indenfor 7 lægeroller Læring Hvem er du? Hvad kan du allerede? Hvad vil/skal du kunne? Hvordan skal det foregå, hvor, hvornår… Evaluering Feedback for at blive bedre Hvordan skal det forgå, fra hvem, hvornår… Godkendelse af obligatoriske mål Hvordan skal det foregå, hvem, hvornår…
Hvem er du? Læringsstil – hvordan lærer du nemmest? Aktivisten, lærer ved: Nye erfaringer At være ”på” At generere idéer At tage chancer Den reflekterende, lærer ved: At se på først At have rigelig tid At analysere situationen Afslappede situationer Teoretikeren, lærer ved: Modeller/systemer At have tid til udforskning af sammenhænge Logiske, rationelle situationer Pragmatikeren, lærer ved: Sammenhæng mellem teori og praksis Praktiske teknikker Mulighed for at omsætte til praksis Virkelige problemstillinger
Hvordan foregår læring Konkret erfaring Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Afprøvning i nye eller andre situationer Observation og kritisk refleksion LÆRING Kolbs læringscyklus
Læring og læringsstil Konkret erfaring Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Afprøvning i nye eller andre situationer Observation og kritisk refleksion LÆRING AktivistReflekterende TeoretikerPragmatiker
Hvordan kan læring planlægges? BOGERD Background Opportunity Goal Evaluation Rescue Deal
Evaluering Formativ Fremadrettet Kvalitativ Mål er læring/refleksion Summativ Afsluttende Kvantitativ Mål er vurdering/godkendelse
Hvordan få feedback? PQRS Praise Question Reflect Summarize
Hvordan evaluere om mål er nået? Metoder i almen praksis Direkte observation Struktureret klinisk observation ud fra checkliste ”Flue på væggen” 360° evaluering Journal audit Vurdering af opgaver f.eks. henvisninger, attester, kvalitetssikringsopgaver etc. Litteraturgennemgang/undervisning i praksis Diskussion/vejledersamtale Gennemgang af patientforløb – mundtligt, video Gennemgang af optegnelser i portefølje/læringsdagbog Samlet vurdering
Mål for uddannelsen Målbeskrivelse National, Sundhedsstyrelsen Mål, læringsstrategier, evalueringsstrategier Uddannelsesprogram Regional/afdelinger/praksis Konkrete aktiviteter mhp læring og evaluering Individuel uddannelsesplan Udarbejdes af uddannelsessøgende og vejleder/tutorlæge i fællesskab Individuelt udgangspunkt, målrettet uddannelse