Resultater af spørgeskemaundersøgelse Spørgeskemaundersøgelse af kommunalbestyrelsesmedlemmernes holdninger til en fusion af de tre forsyningsselskaber,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Værdigrundlaget i Greve
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Prioritering.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Workshop almene boligdage
- gennem Marte Meo metoden
PwC Hvad arbejder sporene med i foranalysen? Foranalysearbejdet foregår i tre spor: Struktur og jura sporet, økonomi sporet samt teknik sporet. Sporene.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Grænser for rummelighed
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Mad, Måltider og Pædagogik
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Styring af styregrupper
Procesværktøjer.
PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Ved Jannie Asklund Mobil:
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Politisk Program LM 2011 : Speedoplæg på SFUs martstræf Gry Möger Poulsen.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Regnvandshåndtering i dit område
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Præsentationens transcript:

Resultater af spørgeskemaundersøgelse Spørgeskemaundersøgelse af kommunalbestyrelsesmedlemmernes holdninger til en fusion af de tre forsyningsselskaber, gennemført i uge 11 og Bemærk, at data er renset for besvarelser, hvor respondenten har angivet at han/hun ikke ønskede at prioritere mellem de foreslåede svarmuligheder.

Borgerne skal have større indflydelse. Lokale arbejdspladser og sociale klausuler At alle beslutninger bliver truffet af en Holbæk bestyrelse, Roskilde og Lejre skal ikke lave beslutningern i Holbæk Lokal opbakning og kontakt til forbrugerne Lokalt tilhørsforhold. At Forsyningen er i front mht. klimatilpasning-, og miljøområdet i resp. byer Lokal selvbestemmelse (over service-tilvalg, miljø-prioriteringer og takster) Flexsibelt forsynings selskab, der flytter sig med udfordringerne

Jeg ser ingen fordele ved at danne et fælles forsyningsselskab set i forhold til nuværende konstruktion overfor borgerne. Da jeg ikke kan se nogle fordele ved et fælles forsyningsselskab, er de to sidste prioritereter tvungne. Alle de ting i remser op kan vi også gøre som selvstændige Er stærkt i tvivl om fordele ved et fælles forsyningsselskab Alle spørgsmål er som om at det er besluttet at sammenlægge de 3 selskaber der er ikke mulighed for at skrive noget andet Ser ikke umiddelbart fordele, meget af den lokale opbakning vil forsvinde Reelt ingen. Jeg ser - primært - kun de to først anførte fordele :-) Tror ikke på nogen fordele

I har en mærkelig prioritering. Det er tydeligt at i har lavet denne her undersøgelse ud fra at alle 3 byråd siger ja tak. Vi har få muligheder på positiv siden, men mange på nej siden. Der ved lukker i de nej spørgsmål af Svært ved at finde fordele ved sammenlægning Vi kan se på kommune- sammenlægningerne at der kom ikke stordrift fordele, mere admistravtivt personale, mindre politisk indflydelse Medarbejder flugt af kvalificeret medarbejder hvis lønudvikling ikke bliver ens i de tre selskaber. (Lønforskel på grupper af ansatte forkellige steder, både geografisk og internt) Stort er ikke altid det samme som overlevelsesdygtigt. Jeg er bekymret for "dinosaur- effekten", og for privatisering/bortsalg

Langt bedre virksomhedsøkonomi og lavere takster for brugerne skal være de altoverskyggende styringsmål Kunderne ønsker blødt vand hvor kalken er minimeret. Gode samfundsøkonomiske perspektiver både for privat og erhverv. Det er spild af tid at fortsætte med det arbejde. / Jeg ser det som en naturlig ting, at de øvrige (9) kommuner har trukket sig fra samarbejdet. Og det havde været rart, hvis man havde fået en begrundelse for deres valg. Det vigtigste er rene og klare udmeldinger til de ansatte i de tre selskaber, lige så snart afklaringer omkring de forskellige forhold er afklaret. / Inddrage ansatte til processen vedr. navn, logo. / Selv valg processen til den nye bestyrelse er også vigtig, der skal passes meget på at valgte medarbejder til bestyrelse ikke kun bliver administrativ personale, leder niveau - Ingeniører - projektansvarlige osv. Hvis der ikke passes på her, er der ingen repræsentanter fra hele driftsdelen af de tre selskaber, dette kan blive en rigtig uheldig udvikling vedr. inddragning af de ansatte til de forskellige processer, hvis de føler de ikke er repræsenteret. Synes ikke om fusionsprocessen, mener ikke få skal have økonomisk gevinst ved fusionen, så borgerne betaler denne økonomiske gevinst JA: Jeg fraråder et fælles Holdingselskab, men er positivt stemt overfor fælles serviceselskab. - Som jo giver tæt på det samme økonomiske potentiale. Det vil jeg komme frem med på mødet i Holbæk Husk at holde medarbejderne godt orienteret i processen, og når der er noget mere konkret, skal borgerne orienteres om, hvad det nye forsyningsselskab betyder for dem. At vi stadig er åbne og arbejder aktivt for at få andre kommuner. / At vi er opmærksom på den meget store interesse HOFOR har for vores store og gode vandresourcer - større fusion? / at vi prøver at få Odsherred Kommune med. At revisorer og andre konsulenter foretager veldokumenterede og realistiske beregninger på besparelsespotentialet / / At vise størst mulige hensyn til medarbejderne i hele processen - dette ved rettidig dialog Jeg savner en objektive gennem gang af de 3 regnskaber. / Jeg forventer også at alle 3 selskaber bliver bedømt ens. Det er det eneste rigtige at samarbejde i stedet for at have snesevis adskilte selskaber i Danmark, som hver for sig vil opfinde den dybe tallerken. INGEN anden branche ville undlade at konsolidere sig i denne situation, hvis man ønsker udvikling, bedre miljø, højere effektivitet og kompetente medarbejdere. Der bør arbejdes på yderligere konsolidering - f.eks. ved at tilbyde en attraktiv "shared service-løsning til andre kommuner. Så mange valgte byrådsmedlemmer i bestyrelsen som muligt. Fordele og styrken ved det større fællesskab vejer langt tungere end de eventuelle og få risici. Sørg for omhyggelig kommunikation med de nuværende medarbejdere. Jeg er generelt blevet mere og mere skeptisk efterhånden som jeg har set såvel de økonomiske, indflydelsesmæssige, beskæftigelsesmæssige og økonomiske konsekvenser hos de kommuner, som har meldt fra til sammenlægning, bl.a. Sorø. / Så det bedste råd må være: Vær nu ærlige og redelige i beslutningsprocessen, og skab ikke kunstigt oppustede beslutningsgrundlag, hvor ulemperne nedtones. Det er til syvende og sidst os politikere, der skal tage beslutningen, og derfor bør I have til opgave at give et uvildigt, upartisk, sandfærdigt og retvisende billede af fordele og ulemper ved en sammenlægning. Jeg ønsker ikke en fusion Har du andre kommentarer eller råd til fusionsprocessen? ”Stort er ikke altid godt – det er spild af tid at arbejde mod en fusion” ”Hellere fælles serviceselskab end fælles holding” ”Vi skal gå længere i konsolideringen – vi skal være åbne over for flere” ”Skab et ærligt beslutningsgrundlag” ”Sørg for involvering af de ansatte – brug deres kompetencer i den nye ledelse”