Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
LinkedIn Intro.
Hvad er __ ? Diffusion of Innovation
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Web 2.0 Teoretisk viden.
- gennem Marte Meo metoden
Udlægning af en ny cache
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
Computerens anatomi.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Viral Markedsføring Nicholas og Simon.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Kapitel 5 Den kreative strategi
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Ledelse af innovative medarbejdere
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
NOEA/Aalborg Universitet
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Problematisk anvendelse af for journalist Hans Eckermann  Journalist Hans Eckermann fra Gladsaxe Bladet.
SEO PÅ AU.
IT i undervisningen.
Opgaver om omsorgssvigt
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
1. Innovationers karakteristika
Design af hjemmeside til udsatte børn
M ÅLGRUPPEANALYSE EgoTrap. Maj: Interaktivitet Charlotte: Elevforudsætninger Kristian: Lærerne som gatekeepers Jesper: Konceptforslag.
Grupper – hvordan gøres det?
Kommunikativ sprogfærdighed
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Den bæredygtige landsby
”Sociale medier i jobsøgningen”
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Øvelser Kortsortering.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Test af brugervenlighed
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Design - brugervenlighed
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Omdømmeprojektet Fælles nordisk møde 13. Maj 2009.
Læring gennem registrering og indberetning
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Værktøj: Check dine relationer
En trin-for-trin guide
Gennemgang af rapporterne
Præsentationens transcript:

Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden

Eksponeringsmuligheder Børn får det røde kort i skolen Kortet bør ligge der, hvor bør færdes, både digitalt og fysisk Effektfuld og billig anbefaling til SOS: Bannerreklame, OBS-spot, link fra andre sider og trykt på kortetwww.soshelpline.dk

Eksponeringsmuligheder

Bannereklame: Betaling pr. visning på Arto (ikke for tidsperiode). Købte visninger fordeles over de ønskede dage. Prisen er 1 øre pr. bannervisning, f.eks. ½ million visninger for kr. + moms.

Eksponeringsmuligheder Bannereklame: Jacob Nielsens rapport ”Website Usability for Children” Børn fra seks år klikker på reklamerne, ofte ved en fejl, idet de tror, at det er en del af indholdet på siden. (

Eksponeringsmuligheder Link fra andre sider: Links og metatags optimerer søgning på Google og andre søgemaskiner Link fra søsterorganisationer og om muligt de sider, hvor målgruppen færdes

Livsverden Handlingens parametre, Jørgen Poulsen: Handling Ressourcer Social kontekst Værdier

Livsverden Informationsprocessens 5 trin, Preben Sepstrup: 1)Først er der nogen, der skal eksponeres for informationen, hvilket gør dem til potentielle modtagere 2)Eksponeringen kan føre videre til indledende opmærksomhed, der giver modtageren en opfattelse af, hvad informationen handler om 3)Den indledende opmærksomhed kan derefter føre til fortsat opmærksomhed 4)Hvilket sammen med indledende opmærksomhed fører til en eller anden forståelse 5)Erindring, modtagere vil indenfor en bestemt tidshorisont huske eller glemme den forståelse, der følger af opmærksomheden.

Livsverden Egenskaber ved innovationen og adoption, E.M. Rogers: 1.Relativ fordel (økonomisk profitabel, social prestige, andet) 2.Kompatibilitet (vaner, værdier, holdninger; erfaringer; behov) 3.Kompleksitet (anvendelsens el. forståelsens sværhedsgrad) 4.Testbarhed (afprøvning minimerer usikkerhed, andres erfaringer) 5.Observerbarhed (at andre kan se resultatet af innovationen)

Livsverden Sammenfattende om egenskaberne: Innovationer, der 1.Passer ind i målgruppens sociale system (normerne i netværket) 2.Tilbyder store fordele 3.Formår at stimulere interpersonel kommunikation 4.Passer med de eksisterende værdier og holdninger 5.Er ligetil/så lidt komplekse som muligt 6.Kan afprøves 7.Er observerbare 8.Har størst chance for at blive adopteret af målgruppen

Nielsens 10 heuristikker 1.Synlighed af systemstatus: Brugerne bør vide, om systemet arbejder, hvor han er i systemet/på brugergrænsefladen og hvilke valg, han har 2.Overensstemmelse mellem systemet og verdenen udenfor: Oplysningerne bør findes i en naturlig rækkefølge i brugerens sprog 3.Der bør være “fortryd”-funktioner: “Tilbage”, “Escape”, “Home” o.lign. 4.Gennemgående struktur, ensartethed og overholdte standarder: Brugeren må ikke bringes i tvivl om sine valg 5.Undgå fejl: Lad brugeren bekræfte afgørende handlinger og valg 6.Genkendelse og synlighed frem for hukommelse: Valgte objekter, handlinger og muligheder bør være synlige for brugeren 7.Fleksibilitet og hastighed: Brug ikoner og genvejstaster 8.Æstetisk og minimalistisk design: Lad dialogbokse være så relevante og kortfattede som muligt 9.Fejlmeddeleleser bør hjælpe brugeren: De bør være utvetydige, uden brug af kode og foreslå, hvordan man afhjælper fejlen 10.Hjælp og dokumentation: Systemet bør kunne betjenes uden manual, ellers bør hjælpen hurtigt kunne findes i kortfattede form i systemet

Spørgsmål ?