Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen."— Præsentationens transcript:

1 Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen

2 Info-søjlens formål Udstille digitale ressourcer i det fysiske rum Inspirere lånerne + vække deres nysgerrighed Give lånerne en oplevelse: ny måde at arbejde med digitale medier Sende signal om bibliotekets arbejde med det digitale medie Info-søjlen

3 Designforslag: Info-søjlen Filmklip? Info-søjlen

4 Bibliotekaren udvælger digitale ressourcer

5 iBib-browser Info-søjlen

6 iBib-browser Info-søjlen

7 HTML XML HTML iBib-browser Flash Blipnode

8 Erfaringer og observationer Info-søjlen

9 3 problemer Brugerne går hurtigt igen Brugerne kommer ikke hen til søjlen Søjlen ligner et flerbrugersystem men er det reelt ikke Info-søjlen

10 Brugerne går hurtigt igen - 1 Indholdet siger ikke brugerne noget Info-søjlen ”Jeg synes ikke, at de emner, der er valgt, har noget med biblioteket at gøre – der er mere sådan noget, jeg søger på internettet” ”Det er ikke det, at det er digitalt, det er mere det, det handler om - hvis det havde handlet om noget bognørderi, så havde jeg brugt det” ”Jeg forbinder egentligt ikke biblioteket med internet og links”

11 Brugerne går hurtigt igen - 2 Brugerne opdager ikke, at man kan dreje på håndtaget Info-søjlen ”Jeg startede med at trykke på skærmen, jeg synes, man er vant til, at der er noget, man skal trykke på, når man ser sådan en stor skærm” ”Jeg troede først lige, at det var lavet som en bog og forventede, at der ville være en knap, som man kunne bladre med. Det var min datter, der opdagede, at man kunne dreje” ”Jamen jeg ved ikke, hvad man skal med den, hvad kan man med den?”

12 Brugerne går hurtigt igen - 3 Der er for få interaktionsmuligheder Info-søjlen ”Kan man gå længere ind – kan man fx gå ind på bogpriser.dk?” ”Jeg synes, det kunne være fedt, hvis den havde noget mere funktion, fx at den var søgemaskine, så man kunne komme dybere ind” ”Jeg forventer nok, at jeg kan røre ved den, og at jeg kan noget mere”

13 Brugerne går ikke hen til søjlen - 1 Dårlig placering af søjlen Info-søjlen a)Gulvet tog opmærksomhed fra søjlen b)Søjlen stod for langt nede i rummet c)Folk er målrettede i forhallen, og koncentrerer sig om, at komme til en bestemt afdeling d)Lånerne møder søjlen på det forkerte tidspunkt

14 Brugerne går ikke hen til søjlen - 2 Der er for lidt liv i interfacet Info-søjlen ”Jeg tror, det kunne være godt med et større skærmbillede, så man kan betragte søjlen på afstand også” ”Der skulle være flere farveskift og emneskift, så søjlen gør mere opmærksom på sig selv” ”Hvis der var mere bevægelse i interfacet, når søjlen står stille, så tror jeg bedre, at man ville kunne forstå, at den er dynamisk, og at man kan gøre noget med den, altså at man kan dreje”

15 Søjlen ligner et flerbrugersystem, men… Form og størrelse lægger op til, at man skal stå flere omkring søjlen – MEN kun én bruger kan tage styringen over interaktionen Man må forhandle – men det gør brugerne ikke! Fungerer dog rigtigt godt, når folk kender hinanden Info-søjlen

16 Oprids af problemer Interfacet er ikke interessant nok Formålet med indholdet er uklart (afsender og budskab) Interaktionsformen er uhensigtsmæssig Info-søjlen


Download ppt "Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google