Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra SkoleIntra/ElevIntra Karen Blixen i SkoleIntra.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Advertisements

Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Opgaver og svarark – til individuel brug
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Projektopgave klasse.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Videndeling og ledelse
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og

IT i undervisningen.
Hvordan søger man om optagelse?
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De gode værktøjer i ElevIntra
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Sådan bruger vi LærerIntra
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Appetit kommt beim essen.... Digitalisering i udskolingen..Fælleshåbsskolen..Afdelingen på Fælleshåbsvej..Læringscentret..Steen Juhl Møller.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Eksamen.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Sunds skole Evaluering
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Årsplan – en kort en lang
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Øvelser Samlet rapport.
SKABELON.
Karen Blixen
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Præsentationens transcript:

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra SkoleIntra/ElevIntra Karen Blixen i SkoleIntra

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Oplæg Teoretiske og i høj grad praktiske overvejelser og anvisninger på, hvorledes et forfatterskab læses med SkoleIntra Et undervisningsforløb i dansk i folkeskolens ældste klasser, forfatterskabslæsning.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Mål Alle elever læser og tilegner sig viden om Karen Blixens forfatterskab. Alle elever arbejder digitalt i ElevIntra

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Målet er i øvrigt -at indføre eleverne i kanonforfatteren Karen Blixens forfatterskab på en anderledes, inspirerende og fagligt givende facon. De skal, ved afslutningen på undervisningsforløbet, have tilegnet sig viden om -forfatterskabslæsning, forfatterskabet, perioden /det moderne gennembrud og -have tilegnet sig IT-færdigheder, der gør dem i stand til at arbejde selvstændigt med en række elementer i ElevIntra.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Karen Blixen - et forfatterportræt, om en magisk fortæller Farmen i Kenya „Jeg havde en farm i Afrika ved foden af bjerget Ngong“. Sådan indleder Karen Blixen romanen Den Afrikanske Farm. Farmen, ved foden af Ngong-bjergene, var en af de største farme i Kenya. Den lå kun 20 km fra Kenyas hovedstad Nairobi, i højlandet vest for byen. I almindelighed havde en farm acres opdyrket jord, men „Karen Coffee“ havde 600 acres med kaffe og 200 med majs. Farmen havde i alt 6ooo acres. - En del var urskov og omtrent 1000 acres var mine squatteres land.…………….

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Til elever- ”Karen Blixen – et forfatterportræt, en magisk fortæller” I vil nu blive præsenteret for kanonforfatteren Karen Blixen, og hendes forfatterskab. Undervisningsforløbet, I nu skal gennemgå, tager udgangspunkt i bogen: Karen Blixen – et forfatterportræt, en magisk fortæller, Gullhøj 2006, Leif Andersen Undervisningsforløbet kobler dansk og IT, SkoleIntra, forfatterskab og periode/emnelæsning. I får en indføring i hvordan I kan arbejde i SkoleIntra, og hvordan dansk integreres i IT.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Der arbejdes specifikt i ElevIntra, med – Samlemapper elev-, klasse- og præsentationsmapper Digital aflevering af skriftlige arbejder i samlemapper lærerens digitale respons procesorienteret skrivning og logbøger. Undervisningsforløbet har en mundtlig og en skriftlig dimension. Under overskriften: ”Væk med stilehæfterne” præsenteres eleverne for, hvorledes de skal aflevere digitalt, og hvorledes der gives digital respons.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Undervisningens organisering Alle elever er oprettet i SkoleIntra Brugernavne og adgangskoder er udleveret, vi benytter alle UNI-login. Se dok. SkoleIntra og Blixen 1 og 2

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Eleverne præsenteres for, hvorledes de opretter private mapper I de ældste klasser kan de selv klare processen, men for de mindre elevers vedkommende, kan det være en vanskelig opgave. Her kan lærerne masseoprette mapper til alle. I 10. kl. opretter eleverne egne mapper for de fag eller fagområder, der er nødvendige.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Samlemapper de kan /skal selv oprette samlemapper. Der oprettes private- gruppe- afleverings- og præsentationsmapper. Eksempel på mapper, samlemapper Afleveringsmapper Vælg en klasse/hold: KLASSE(R) AFLEVERINGSMAPPE 10A engelsk 10A Karen Blixen 10A Skriftlig aflevering - stil 10A Terminsprøve 10 plus A Tysk 10A/10B Fysik/kemi for 10. A og B 10A/10B Matematik problemregning Se dok. SkoleIntra og Blixen 3

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Samlemapper benyttes i vid udstrækning for at få system i rodet, få placeret filer, billeder m.m. i mapper, der altid er tilgængelige for brugerne, både i skoletiden, men i høj grad også fra hjemmene. SkoleIntra giver her en rigtig god mulighed for at praktisere tid og stedfleksibel læring.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Stefan opretter sine mapper Arbejder løbende i privatmappen, Karen Blixen Sender sin opgave til afleveringsmappen, Karen Blixen. Han kan se klassekammeraternes afleveringer, men kan kun læse sin egen. Se dok. SkoleIntra og Blixen side 2

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Afleveringsmapper Underviseren kan læse alle afleveringer. Underviseren læser, gemmer, giver digital respons og oploader igen. Det er en af de store styrker ved afleveringsmapper. Der er, set fra lærerside, samling på rapporterne der alle skal ligge i afleveringsmappen, og eleverne er ikke, som i fællesmapperne, i stand til at læse andre rapporter end deres egne. Se dok. SkoleIntra og Blixen 4

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Eleverne opretter logbøger i SkoleIntra Store eleverne opretter selv logbøger i SkoleIntra Eleverne skal løbende skrive logbog, altid anføre dato, emne og korte notater. Se dok. SkoleIntra og Blixen 5

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Logbog: Dansk Karen Blixen Beskrivelse: Forfatterskab dansk og Karen Blixen Afsnit: Karen Blixen Beskrivelse: Forfatterskab dansk og Karen Blixen Forklaring: Forfatterskab dansk og Karen Blixen Læs bogen, Karen Blixen - et forfatterportræt, en magisk fortæller Skriv i logbogen Skriv og placer udkast til opgaven i samlemapper

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra 3. december Jeg har i dag fået bogen Karen Blixen, og skal se at få læst i den. 5. december Jeg har læst de første 14 sider, er kommet til Afrika Stefan Buchardt Hansen 10A den :41:41: Hej Stefan Så vidt så godt. Jeg synes, at du, allerede nu mens du læser bogen, skal lave en tidslinje og skrive emner på, vigtige begivenheder m.m. Logbog Stefan Buchardt Hansen Elevbesvarelse Lærerkommentar

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Det indledende arbejde med organiseringen er nu tilendebragt!! Mapper er oprettet Logbøger er oprettet Eleverne begynder nu på det danskfaglige. De læser bogen Beslutter efter samråd med underviseren, hvilket fokus de skal have, ud over de opgaveelementer de skal løse.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Hovedtræk gennemgås, biografi, bibliografi, tekster, med fokus på hendes ophold i Afrika. Karen Blixen er en vanskelig forfatter at læse for mange elever, men vinklet omkring hendes eventyrlige liv i Afrika og relaterede tekster, og ved benyttelse af det digitale - arbejder eleverne sig ind på forfatterskabet

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Eleverne tilegner sig grundlæggende viden om forfatterskabet ved at læse bogen. Opgaven for eleverne består i at læse teksterne, tage notater og efterfølgende mundtlig og skr. at bearbejde den. Skr. dimension foregår i SkoleIntra.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Digital respons på skriftlige opgaver Eleverne afleverer alle dokumenter, alle deres rapporter i afleveringsmapper. Jeg synes, at afleveringsmapper er et rigtig godt værktøj. Jeg åbner opgaverne i mappen, gemmer på eget medie, harddisk, server eller USB. Jeg retter, med farvet skrift, indsætter kommentarer i kommentarfelter, gemmer og sender retur til eleven. Jeg udskriver ikke rapporten. Det kan være en øvelse for underviseren at rette digitalt, jeg er meget tilfreds specielt, hvis opgaverne ikke er for lange. Se dok. SkoleIntra og Blixen 6

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Bogen er et vigtigt element, men.. Jeg forsøger meget at opfordre eleverne til/kræve, at de søger på nettet. De skal finde oplysninger andre steder, end i bogen Videoklip, /skole Lyd Film Artikler m.m.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Gevinsten for underviserne og elever er umiddelbar Vi kan altid finde elevernes logbøger samlemapper og afleveringsmapper. Eleverne ”mister” ikke deres tekster, de ”glemmer” dem ikke. Kommentering og forberedelse kan foregå løbende, eleverne får hurtigere og oftere respons, ikke de lange udredninger, men kortere, nærværende råd og vejledninger. Muligheden for procesorienteret skrivning med kommentarer er åbenlys.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Gennemgangen af forfatterskabet, og i det hele taget den mundtlige dimension foregår for en stor del løbende med eleverne, enkeltvis eller i grupper. Undervisningen differentieres i et helt anderledes omfang, og bliver meget tid og stedfleksibel. Eleverne arbejder engageret i deres eget tempo, får hurtig respons og tilegner sig den fornødne viden. Inddragelsen af IT og SkoleIntra kan ændre undervisningen radikalt.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Konklusion Målet – alle elever læser og tilegner sig viden om Karen Blixens forfatterskab alle elever arbejder digitalt i ElevIntra er absolut inden for rækkevidde __________________________ Målet for dette forløb er nået

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Eleverne har tilegnet sig den ønskede viden om forfatterskabet Karen Blixen integreret i og gennem SkoleIntra. De har tilegnet sig IT-kompetencerne og færdigheder indeholdt i benyttelse af SkoleIntra, digital respons, oprettelse af samlemapper og logbøger og afleveringer i mapper. De har i høj grad synliggjort deres arbejde og arbejdsproces for underviseren. Denne skriftlige arbejdsform kan umiddelbart kobles på en mundtlig fremlæggelse, således at den dimension også styrkes.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Læring foregår alle mulige steder, hele tiden, ikke afgrænset i tid og sted til klasseværelset.

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Jeg er som underviser godt tilfreds. Eleverne er det også. Så…., prøv selv Slip eleverne løs!

Leif Andersen, MEd SkoleIntra-træf 2008, Dansk i overbygningen med SkoleIntra Spørgsmål, kommentarer m.m. ” du kan klare alle former for lidelser, hvis du transformerer dem til en historie” Citat, Karen Blixen