Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Advertisements

Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Lederudvikling.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Udvikling af beboerdemokratiet
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Nyt ansvar.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
KVIK Selvevaluering i Fiskeridirektoratet KVIK Selvevaluering/tilstandsrapport for Fiskeridirektoratet. Gennemført i Inspektorat Øst – Under ledelse.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kodeks for offentlig topledelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Medalje til Høje-Taastrup
Gruppeudviklingssamtaler
Titel Kort om læringspunkterne koblet til udviklingen af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. februar 2008.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
KVIK Værktøjer SCKK har udviklet en række værktøjer, som støtter op undervejs i selvevalueringsprocessen: KVIK Selvevalueringsvideo – er til alle, der.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
LEDERFORUM 18. januar december Fokuseringerne i 2009 har vi samlet i 5 punkter :  Service- og kvalitetspolitik anvendes  Effektivisering.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
SUF - gevinstrealisering
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Tovholderens rolle Den der har overblik over forløbet Du skal vide hvad processen får ud på og hvordan model og værktøjer er skruet sammen Disciplin og procesansvarlig Du tager ansvaret for processen – og vil skulle optræde som projektleder – også overfor ledelsen Sikring af helhedsbilledet Du har et ansvar for at selvevalueringen ikke bliver skæv Begejstring En succesfuld proces fordrer et højt niveau af engagement fra tovholderen – hvis du ikke brænder bliver de andre lunkne

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Planlægning af selvevalueringen Ejerskab til selvevaluering Sikring af ledelsens ejerskab, medarbejdernes medejerskab og omverdenens accept Men hvordan? Information og kommunikation Der skal informeres om hvad det går ud på – men også kommunikeres hvorfor det er en god idé Effektiv organisering af processen Processen er tænkt igennem fra start til slut – og rollerne er fordelt

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Forskellige selvevalueringsprocesser Den ”klassiske” selvevalueringsproces Selvevaluering i workshops Selvevaluering samtidigt i flere teams fordelt på 2 – 3 temaer Selvevaluering i organisatoriske enheder Selvevaluering i flere teams på tværs af organisatoriske enheder

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den ”klassiske” selvevalueringsproces Organisering Et selvevalueringsteam på maks. 10 personer (en del af selvevaluerings- processen kan godt tænkes opdelt i to parallelle spor, som selvevaluerer hver sine temaer – kræver dobbelt konsensus) Udfordring At få sammensat det bedste og det mest repræsentative selvevalueringsteam Fordele Hurtig proces – selvevalueringen fra beslutning til prioriterede forbedrings- projekter kan gennemføres på 3 – 4 uger. Anbefales som metode til første selvevaluering. Ulemper Kvaliteten af resultatet er meget afhængig af, hvor godt teamet er sammensat Stiller meget store krav til den videre information til resten af organisationen, hvis ejerskabet til selvevalueringen skal forankres bredt.

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Selvevaluering i workshops Organisering En workshop-dag, hvor alle eller flere af medarbejderne deltager samt et selvevalueringsteam (på maks. 10 medarbejdere) Udfordring Klæde alle medarbejdere på til at bidrage til selvevalueringen Etablering af rammerne for en workshop og sikre at der er nok ”KVIK eksperter” til at styre de enkelte workshops Bringe formuleringerne fra en workshop ind i en konsensusproces og overskue mængden af styrker og forbedringsområder af forskellig kvalitet Fordele Alle medarbejdere har mulighed for at engagere sig, hvilket giver mulighed for at få en bred forankring i organisationen. Anbefales som metode ved første selvevaluering. Ulemper Pas på, at det ikke kun er ”eksperterne”, der kommer til at udtale sig. Det kan være svært at styre processen og der kan komme mange ”hen i vejret” kommentarer, som vanskeligt lader sig transformere ind i konsensus-processen.

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Selvevaluering samtidigt i flere teams fordelt på 2 – 3 temaer Organisering Der etableres selvevalueringsgrupper, der får ansvar for alene at evaluere 2 – 3 temaer f.eks. i løbet af en formiddag Udfordring At få etableret sammenhænge på tværs af temaerne, for at det helheds- orienterede billede ikke går tabt. Det kræver også, at en overordnet tovholder eller andre påtager sig at redigere konsensusrapporten. Fordele Flere medarbejdere har mulighed for at engagere sig i en ”rigtig” selvevalueringsgruppe. Anbefales som metode til de erfarne Ulemper Tendens til at teamene fortaber sig i detaljen – især når det er temaer inden for eget arbejdsområde

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Selvevaluering i organisatoriske enheder Organisering Selvevaluering i organisatoriske enheder med en tovholder pr. enhed + en ”konsensusgruppe” på tværs af organisationen (koncernkonsensus) Udfordring Kræves at der gennemføres en ”konsensusproces” på tværs af de forskellige selvevalueringsgrupper for at få en fælles selvevaluering. Giver mængder af information, som drøftes og redigeres til den samlede selvevaluering Fordele Alle medarbejdere har mulighed for at engagere sig og det giver mulighed for bred tilkendegivelse af styrker/forbedringsområder i hele organisationen. Anbefales som metode til de erfarne Ulemper Hver enkel enhed bliver ”blind” på egen situation og overser samspillet på tværs af organisationen

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Selvevaluering i flere teams på tværs af organisatoriske enheder Organisering Selvevaluering i op til 10 teams sammensat tværorganisatorisk med en tovholder pr. team + en koordinator/administrator til den endelige konsensusrapport Udfordring Giver mængder af information, som skal drøftes og redigeres til den samlede selvevaluering Kræver stor disciplin, indsigt og ledelsesopbakning fra koordinatorens side Fordele Alle medarbejdere har mulighed for at engagere sig og det giver mulighed for bred tilkendegivelse af styrker/forbedringsområder i hele organisationen. Man undgår ”tunnelsyn” ved at sammensætte teams på tværs af organisationen Anbefales som metode til de erfarne Ulemper Ressourcetung metode, som kræver erfaring med tværgående organisationsudviklingsprojekter eller ekstern bistand

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Uanset hvilken model i vælger gælder: At det ikke alene skal være ”eksperterne”, der selvevaluerer inden for deres eget område – andre kan også godt have en kvalificeret mening om emnet! Hvad enten I vælger kun at inddrage nogle eller alle medarbejderne, så er det vigtigt, at I hele tiden husker løbende at informere alle om, hvad der sker i selvevalueringsprocessen. En konsensusproces/konsensusseminar bør ikke vare mere end 1½ - 2 dage, hvis energien skal opretholdes. Hvis I er usikre på gangbarheden i egen organisation – så lav en pilottest