Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Medarbejderudviklingssamtalen
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Assens Kommune 16. November 2012
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
Forældremøde X årgang.
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Innovation og gejst som drivkraft i kommunal omstilling Nye veje i folkeskolens overbygning KL 24. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
10 Roser til dig.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Strategi som forandrings- skabende dialog
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Nyt partnerskab mellem stat og kommuner SF, Kommunalpolitisk landsmøde 6. februar 2011 Klaus Majgaard.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Efter New Public Management
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Kodeks præsentation Ledelsesbegrebet er omgærdet af en særlig interesse i disse år. Den måde ledelse udøves på identificeres ofte som den mest betydningsfulde.
Tænk før du måler Økonomistyringskonference 10. Juni 2008: Det fortrængte lederskab Klaus Majgaard.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Livet efter New Public Management
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Det er en politiske bestilling!
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er knappe Årskonference om det ledelsespolitiske arbejde BUPL 9. marts 2011 Klaus Majgaard

Indhold Tredobbelt krydspres Det nuværende klima for ledelse: –Dilemmaspillet –Flugten fra styringen Muligheden for at gøre noget andet –Invitation til oprigtighed –Den vertikale dialog –Den horisontale dialog Om at bevare fornuften

Tredobbelt krydspres Økonomiudfordringen: Krydspresset mellem ressourcer og forventninger Kræver fokus på kerneydelserne Innovationsudfordringen Sammenstødet mellem stridende forventninger til kerneydelsen (eks. Standardisering /individualisering) Kræver nytænkning af ydelsernes indhold Dialogudfordringen Afstanden og fremmedgørelsen i forholdet mellem styringsniveauerne som problem i dialog Brug for nye måder at tale sammen på

Dilemma-spillet Corner for viderekomne Spillets gang: Hvid udpeger et dilemma og appellerer til Sort om at tage det på sig for derigennem at træde i karakter som et selvstyrende og ansvarligt subjekt Sort er nødt til at tage dilemmaet på sig, men sender det videre til Grå med samme appel – o.s.v. Det gælder om at undgå at sidde med dilemmaet og samtidig bevarer sin status som ansvarlig

Dilemma-spillet Corner for viderekomne Årets økonomiforhandlinger: Finansministeren spiller Hvid og sender to dilemmaer videre: –Hold de aftalte servicerammer og levér sikker og stabil service – ”uanset hvad vej det økonomiske barometer vender” (KØF, 7. januar) –Stå til regnskab og dokumentér og afvikl bureaukrati Kommunerne spiller Sort og må påtage sig dilemmaet, men sender det videre: –”Det er kun et spørgsmål om vilje at styre de specialiserede områder” (KL’s 8 principper) De faglige og decentrale ledere (Grå) modtager dilemmaet og sender det videre til….

Dilemma-spillet Corner for viderekomne På overfladen et anerkendende budskab – ”vær selvstyrende og ansvarlig” I konteksten indgår imidlertid et modstridende budskab: ”du bliver straffet, hvis du ikke tager dilemmaet på dig, og vi stoler ikke på at du kan, så vi kontrollerer dig og straffer dig nok alligevel” Konstituerer et Double-Bind (Bateson) Hvis du ikke kan flygte fra det, er skizofreni eneste udvej

Flugten fra styringen Flugtveje: Forskansning: Gøre institutionen til en vognborg Trods: ”Ingen kan tale for mig, jeg er ikke forpligtet af beslutninger, andre har truffet” Hykleri: Tale omverden efter munden – og handle anderledes Skabe frirum: Arbejde uden om styringen Spille offerrollen: ”Nogen skylder mig noget – med alle de byrder jeg bærer”

Invitation til oprigtighed Hvordan kan vi invitere til en kommunikation, hvor vi deler kompleksitet – i stedet for at skubbe den videre til andre? Hvordan kan institutionslederen involvere andre – kolleger, medarbejdere, forældre, forvaltning og politikere? Udgangspunkt: Jeg er ansvarlig for min egen involvering Jeg er selv ansvarlig for at definere formålet og med meningen med det, jeg skaber Jeg er selv med til at skabe den organisation, jeg er en del af – på godt og ondt Jeg er forpligtet på en sag og formål, som er vigtigere end mig selv

Invitation til oprigtighed Invitér dine med-aktører til dialog Den gode invitation: Sætte navn på dilemmaet Beskrive de åbninger og muligheder, du ser Gøre klart, hvad det kræver at træde ind i dialogen Udtrykke invitationen så personligt som muligt Accepterer, at nogen nok siger nej Peter Block

Vertikal dialog - en kæde af læringsrum MedarbejderBarn Institution Stat Kommune Dialog og læring Flerårige mål Ærlig rammesætning Kontinuitet og fokus Genrefrihed/ Mundtlighed Fællesskab/ samtalekultur Befordrende betingelser

Vertikal dialog - Et rigere styringssprog Programteori Kategorisere givne m å l, Aktiviteter og effekter S ø ger kausale forbindelse Line æ r t æ nkning Afpr ø ver antagelser Taler til medarbejderens kodeks Narrativer Udvikler og udtrykker m å l, aktiviteter og effekter S ø ger dramatiske brud og overgange Non-line æ r t æ nkning Taler til medarbejderens oplevelse og kreativitet

Horisontal styringsdialog - Fra ledelse af institutionen til ledelse af lokale fællesskaber Specialfunktioner: St ø ttekorps PPR Sundhedstjeneste Familier å dgivnig BARNETS UDVIKLING Læring Trivsel Sundhed Deltagelse F æ llesskaber Ledelsesfællesskab Lokalmiljø FamilienNetværk Kommunale institutioner Fritidslivet ARENAER

Om at bevare fornuften Rationalitet Magt Kærlighed Skab strategiske fællesskaber – og balancer de tre dagsordener Mål, fokus og stringens Koalitioner og legitimitet Nærvær, åbenhed og engagement