Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012
Læring i praksis Uddannelseslægens læringsprofil - Hvordan lærer man ?
KOLBS LÆRINGSCIRKEL
LÆRINGSSTILE Aktivisten Reflektoren Teoretikeren Pragmatikeren
KOLBS LÆRINGSCIRKEL
Kobl og læring i praksis Hvordan kan viden om Kobl anvendes i relation til uddannelse - af uddannelseslægen ?
Udviklingssamtalen To typer samtaler: udviklingssamtalen vs kontrol/bedømmelsessamtale Rammen: Tid uden forstyrrelser Klare spilleregler (magt, fortrolighed) Fælles dagsorden
Udviklingssamtalen Forløb: Fælles dagsorden Skriftligt referat ? Spørgsmål: Vær nysgerrig og åben Søg refleksionen Åbne spørgsmål – mere end svar Opsaml og konkluder (hvad aftaler vi ?)
Udviklingssamtalen Hvordan tilrettelægger du praksis udviklingssamtaler ? Har du en skabelon ? Systematisk opfølgning ?
Læring i praksis - Hvordan understøtter du læring
Transfer Motivation - den lærende er bevidst om egne læringsbehov ! Relevans - det der læres skal anvendes og der skal være et behov for at anvende det. Jobnytte = transfer
Positiv indflydelse på transfer Medinddragelse Indflydelse på undervisningen Umiddelbar behovsopfyldelse Undervisning tæt på det erkendte behov
Positiv indflydelse på transfer Målsætning og målforpligtelse den lærende sætter tydelige mål (realiseringen af behov- ambitiøse mål) Tiltro til egne evner Selvforstærkende effekt! jo mere man tror, man kan og anvender det, jo større motivation for at lære = transfer
Transfer – og praksis ! Organisering af arbejdssituationen Anvende det lærte i direkte forlængelse Understøttende miljø Post-training Vejledning, logbøger mv