Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Advertisements

Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Et væksthus for børn og voksne
Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Deltagerstyret undervisning
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Mødeledelse og deltagelse
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Den anerkendende interviewform
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Gruppeudviklingssamtaler
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
1. April 2014.
Fra vejledning til biologi c
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
DPU – Aarhus Universitet
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Evaluering.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Feedback Lægedage 2015.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Præsentation af ledelsesværktøjet
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012

Læring i praksis Uddannelseslægens læringsprofil - Hvordan lærer man ?

KOLBS LÆRINGSCIRKEL

LÆRINGSSTILE Aktivisten Reflektoren Teoretikeren Pragmatikeren

KOLBS LÆRINGSCIRKEL

Kobl og læring i praksis Hvordan kan viden om Kobl anvendes i relation til uddannelse - af uddannelseslægen ?

Udviklingssamtalen To typer samtaler: udviklingssamtalen vs kontrol/bedømmelsessamtale Rammen: Tid uden forstyrrelser Klare spilleregler (magt, fortrolighed) Fælles dagsorden

Udviklingssamtalen Forløb: Fælles dagsorden Skriftligt referat ? Spørgsmål: Vær nysgerrig og åben Søg refleksionen Åbne spørgsmål – mere end svar Opsaml og konkluder (hvad aftaler vi ?)

Udviklingssamtalen Hvordan tilrettelægger du praksis udviklingssamtaler ? Har du en skabelon ? Systematisk opfølgning ?

Læring i praksis - Hvordan understøtter du læring

Transfer Motivation - den lærende er bevidst om egne læringsbehov ! Relevans - det der læres skal anvendes og der skal være et behov for at anvende det. Jobnytte = transfer

Positiv indflydelse på transfer Medinddragelse Indflydelse på undervisningen Umiddelbar behovsopfyldelse Undervisning tæt på det erkendte behov

Positiv indflydelse på transfer Målsætning og målforpligtelse den lærende sætter tydelige mål (realiseringen af behov- ambitiøse mål) Tiltro til egne evner Selvforstærkende effekt! jo mere man tror, man kan og anvender det, jo større motivation for at lære = transfer

Transfer – og praksis ! Organisering af arbejdssituationen Anvende det lærte i direkte forlængelse Understøttende miljø Post-training Vejledning, logbøger mv