1 Gasteknisk Forenings Årsmøde 2004 Nyborg Strand Nye muligheder under nye rammevilkår af Uffe Bundgaard-Jørgensen Formand for Energitilsynet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003
Advertisements

EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Industrial Emissions Directive – Lovforslag
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Aftaler og beskatning af den danske olie og gas i Nordsøen.
Separation af de variable
Landsorganisationen i Danmark Rapport fra Udvalget om modvirkning af social dumping Dansk Forening for Arbejdsret den 22. november 2012 v/Stephan Agger.
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Dansk lov om luftfartskvoter  I løbet af 12 måneder fra ikrafttrædelse af direktivet.  Direktiv om luftfartskvoter er et ændringsdirektiv til det gældende.
Jens Peter Bostrup Hvilke krav har fagbevægelsen Faglig konference om social dumping 2. december 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Ændring af arbejdsmiljøloven
Velkommen til Dansk Gas Forening’s. DGF’s formand Niels Erik Andersen.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Accessoriske kontrakter
Teststrategi Engrosmodellen
Program for Energiforum den 10. maj
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Sponsorater/Reklamer
Generelt om straflempelse
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
EU's VOC-lovgivning Den første EU VOC-lovgivning: Direktiv 1999/13/EF fastsætter regler som begrænser industriprocessers emissioner af flygtige organiske.
1 Kirkelig ledelse – også i provstiet v/ Inge Lise Pedersen.
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvad er mål/resultat (output)?
Arbejdsløsheden - der er brug for politiske løsninger Oplæg til konferencen den 28. august 2004.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Dyrevelfærd i EU-kontekst
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
Velkommen til DGF’s 93. Årsmøde og Generalforsamling.
Reformer i det danske kraftmarked Ole Jess Olsen Roskilde Universitetscenter Hva betyr liberaliseringen av kraftmarkedene for energi- og miljøspørsmålene?
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
EU-regler og regulering af jord i råstofgrave Møde i ATV Jord og Grundvand, 25. november 2009.
TUR’s gaffeltruckkonference 2010 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Forholdet til kunderne
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
PLANTEDIREKTORATET Principper for Plantedirektoratets arbejde Morten Ejrnæs.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktion til konferencen “Håndhævelse af EU’s udbudsregler” Steen Treumer Professor, Det Juridiske Fakultet,
Regulering af og tilsyn med Forsikringsvirksomheder Januar 2009, Malene Stadil.
Kapitel 10 Konkurrenceret. Konkurrenceretret I kapitel 10 gennemgås: 1. Konkurrenceloven 1.1 Konkurrencebegrænsende aftaler 1.2 Misbrug af dominerende.
Kapitel 16 Konkurrenceret Kapitel 16 handler om: Konkurrenceloven, der indeholder: Forbud mod visse konkurrence- begrænsende aftaler Forbud mod misbrug.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Energipolitik – vækst og klima
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Under udbudsgrænserne
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
v/Hanne Ramussen og Annette Arent
Budgetter og priser 2018 HOFOR Vand Vallensbæk A/S
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Præsentationens transcript:

1 Gasteknisk Forenings Årsmøde 2004 Nyborg Strand Nye muligheder under nye rammevilkår af Uffe Bundgaard-Jørgensen Formand for Energitilsynet

2 Et tilbageblik Den oprindelige DONG – KOMGAS naturgas kontrakt beskrev løsningen af stort set alle problemer Bortset fra de der opstod. Realiseringen af naturgasprojektet forudsatte stort set revision af naturgaslovgivningen hvert forår i de første 5 år “4 Juli naturgas aftalen” blev indgået under den udtrykkelige forudsætning at liberaliseringen af naturgas markedet aldrig ville finde sted! Så er det så underligt at det tager lidt tid og tilpasning at få sektoren til at fungere under helt nye vilkår?

3 Det gælder også samspillet mellem energisektoren og Energitilsynet.

4 Energitilsynets mission Energitilsynet arbejder for at sikre effektive og gennemsigtige energimarkeder i Danmark

5 Energitilsynets vision Energitilsynet vil være en kendt og kompetent regulator i Europa, der handler helhedsorienteret i konstruktiv dialog med energisektoren, dens brugere og interessenter

6

7

8 SEKRETARIATET FOR ENERGITILSYNET

9 Hvem bestemmer i reguleringen? EU: Direktiver Forordninger Guidelines Folketinget: Love Ministeren: Bekendtgørelser Energitilsynet:Den konkrete regulering Samt Energistyrelsen og Gastra (i fremtiden Energinet Danmark)

10 Hvilke naturgasselskaber reguleres af Energitilsynet – og hvad reguleres? Hvad reguleres Hvilke virksomheder reguleres Metoder for priser og vilkår Indtægtsramme- regulring Godkendelse af priser Tilsyns– og klageinstans vedr. priser og vilkår Distributionsselskaber XXX Transmissionsselskab (Fra : Energinet Danmark) XX Gasselskaber med forsyningspligt XX Lagerselskaber X

11 Regulering af transmissionsvirksomheder og systemoperatører Pr samles Gastra, Elkraft, Elkraft System og Eltra i én virksomhed: Energinet Danmark Staten ejer Energinet Danmark Energinet Danmark er et SOV, d.v.s –Ikke overskud til staten

12 Regulering af Energinet Danmark Energitilsynet skal –Godkende metoder for vilkår og priser –Løbende tilsyn/klagebehandling og vilkår samt priser Omkostningsbaseret prissætning Forrentning og overskud indregnes i priserne –Overskud til konsolidering eller dividende Udbygning godkendes af minister

13 Regulering af Energinet Danmark Energitilsynet har tilkendegivet: –Samme regulering af alle distributionsselskaber uanset ejerforhold –Omlægningen bør ikke give anledning til prisforhøjelser –At ministeren fastsætter nærmere regler om det fremtidige prisgrundlag –Det skal sikres, at ET får samme beføjelser for udøvelse af tilsynsmyndighed overfor Energinet Danmark som overfor andre regulerede energinet-virksomheder

14 Regler skal overholdes – og vil blive håndhævet Den nye regulering bliver bestemmende og begrænsende for virksomhedernes adfærd Anmeldelsesfrister og –bestemmelser skal overholdes Bødeinstrument anvendes om fornødent Energitilsynet har anmodet om yderligere sanktionsbeføjelser

15 Spilleregler Gennemsigtlighed og dokumenterbarhed Markedskonform adfærd Undgå krydssubsidiering Ikke-diskriminerende adgang til ledningsnettene Stimulere energisektoren til udvikling og effektivisering. ET støtter denne udvikling, men er også en aktiv kontrollant, hvis nødvendigt!

16