Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forholdet til kunderne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forholdet til kunderne"— Præsentationens transcript:

1 Forholdet til kunderne
Marts 2009

2 Reguleringen Markedsføringsloven Informationsbekendtgørelsen God skik
Rådgivningsforpligtelse

3 Information 1/4 FIL § 56: Finanstilsynet fastsætter nærmere regler om de oplysninger, der af et livs- eller skadeforsikringsselskab skal afgives skriftligt til kunder, inden forsikringsaftale indgås og under det løbende kundeforhold. Sker i bekendtgørelsesform

4 Information 2/4 Ved aftalens indgåelse skal oplyses om:
Adressen på selskabets hovedsæde/filial Beskrivelse af de enkelte forsikringsydelser og oplysninger om eventuelle valgmuligheder. Forsikringsydelsernes størrelse. Præmien for ydelserne og betingelser for indbetaling heraf. Forsikringsaftalens løbetid. Administrationsomkostninger Angivelse af i hvilket omfang ydelser, præmier, omkostninger m.v. er garanteret. Hvis ikke, skal de nærmere vilkår for ændringer angives. Er ydelsen afhængig af udsving på kapitalmarkedet, skal der oplyses om de investeringsmæssige forudsætninger. Personspecifikke oplysninger om betydningen af bonus for aftalen. Den skatteordning, der gælder for de valgte ydelser. Anvendt lovgivning, Betingelser for eventuel opsigelse af forsikringen. Oplysninger om, at der kan klages over forsikringsselskabet.

5 Information 3/4 Under aftalens løbetid skal der informeres om:
Væsentlige ændringer til ugunst for forsikringstageren i de i § 3, stk. 1, nævnte forhold, medmindre ændringen er begrundet i udefrakommende forhold, som forsikringsselskabet ikke har indflydelse på. Hvis forsikringsaftalen er etableret som led i et ansættelsesforhold, et organisationsforhold eller forhold af lignende karakter kan oplysningerne dog gives i forbindelse med, at ændringerne træder i kraft.

6 Information 4/4 Årligt skal der informeres om følgende:
Størrelsen af forsikringsydelserne og om bonussituationen samt, i hvilket omfang bonus er garanteret. Forsikringstagerens samlede forrentning for året. Tilbagekøbsværdien, såfremt forsikringen giver adgang hertil, samt fripoliceværdien. Mindre væsentlige ændringer i de i § 3, stk. 1, nævnte forhold.

7 God skik 1/3 FIL § 43 Finansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder skal drives i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet. Stk. 2. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om redelig forretningsskik og god praksis for de finansielle virksomheder. Stk. 3. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om prisoplysning for finansielle ydelser.

8 God skik 2/3 En finansiel virksomhed skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder. En finansiel virksomhed må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, hvis dette er egnet til mærkbart at forvride kundernes økonomiske adfærd på markedet. Markedsføring, som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter kunderne for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride deres økonomiske adfærd, er ikke tilladt. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres. De former for adfærd, der er opregnet i bekendtgørelsens bilag 1, anses under alle omstændigheder for at være urimelige i private kundeforhold, og er ikke tilladt.

9 God skik 3/3 Vildledende markedsføring Aggressiv markedsføring


Download ppt "Forholdet til kunderne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google