Vidensdeling i en forandringstid – Skoleintra, lederens rolle og overvejelser i den forbindelse Tommy Sørensen skoleleder Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Medarbejderudviklingssamtalen
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Kodeks for offentlig topledelse
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Planlægning, proces og evaluering
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Skoleintra i organisationen - ledelsens rolle og administrative forretningsgange Nordvestskolen Tommy Sørensen©
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Det handler om eleverne
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Vidensdeling i en forandringstid – Skoleintra, lederens rolle og overvejelser i den forbindelse Tommy Sørensen skoleleder Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Nordvestskolen Vision: Høj faglighed IT At være en skole, der bevidst arbejder med god undervisning i alle fag. Læringsmiljø der understøtter skolens læringsyn, som bygger på elevernes virksomhed, aktivitet, egen erfaring og gode forudsætninger for læring Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordringer: Globalt og samfundsudvikling => folkeskolen Vidensdeling i en forandringstid – Skoleintra, lederens rolle og overvejelser i den forbindelse Ledelsesudfordringer: Globalt og samfundsudvikling => folkeskolen Medarbejdere i denne relation => strategier Folkeskolen i et forandringsperspektiv => kulturforandring og digitale læringsmidler Læringsrummet => didaktisk design og device understøttelse Ændret lærerrolle Ændret lederrolle – det gør en forskel Helsingør kommunes IT-investering Vidensdeling på fællesnettet på personaleintra Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Mine slides Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring 20 5 mio. 16.200 54 Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Frit efter David - Microsoft

Ledelsesudfordring Vi bevæger fra et industrisamfund til et netværkssamfund. For at skole skulle lykkes i dag, må den gøre sig fri af sin selvforståelse som bærer af en industriel kulturarv.

Ledelsesudfordring Vi skal have fokus på at folkeskolen er fællesskaber og disse fællesskaber skal udvikle bæredygtige løsninger for at kunne give svaret på de mange spørgsmål globaliseringen giver og stiller. At skabe gode fællesskaber handler om at udvikle de individualister – forstået positivt – som indgår i fællesskaberne/netværket. Det handler om mennesker og det er i den forståelse vi skal se udfordringerne. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Indtil videre gør vi vores virkelighed som mennesket indgår i op i f.eks. benchmarking, talopgørelse, test m.m. – historiske billeder hvorfra vi henter problemløsningen. Et problem kan ikke løses med de tanker, som har skabt det. Vores udfordring som ledere er derfor at iscenesætte processer, hvori individet kan udvikles i netværket og hvori vi kan løse problemer/udfordringer i det rum, hvor fremtiden viser sig i nuet. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Udfordringen ligger ikke i de teknologiske og metodiske landvindinger i forhold til at anvende disse i læringsrummet – den pædagogiske praksis, men i paradigmeskiftet mellem industrisamfundet og netværkssamfundet, hvor vi stadig har tilbøjelighed til at løse netværkssamfundets udfordringer i industrisamfundets diskurs. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring At se skolen i et bredere samfundsmæssigt perspektiv, der ikke udelukkende definerer sine mål ud fra ’fælles mål’, men ser skolen som placeret i en lokalforankret kontekst, bidrager til, at de behov, der eksisterer uden for skolen, inddrages i skolens hverdag. Hermed bliver behovene for beherskelse af digitale medier og teknologier gjort synlige i skolens arbejde. Ikke som teknologibeherskelse, men som integreret i opgaveløsning. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Lederne skal anvende metoder, som tilgodeser behovet for at skabe udvikling, som har fokus på next praksis og medarbejdernes behov for hurtig at gå fra samtale til handling via prototyper for herigennem at kunne påvirke egne arbejdsbetingelser i et fællesskab, hvor det er OK at fejle. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Mangelsyn Ressourcesyn - Fokus på problemer og mangler Ressourcesyn - Fokus på det vi kan og næsten kan - Fokus på fremtiden og ønsker

Ledelsesudfordring Kompetenceudvikling - differentiering Innovators Early adopt. Early major. Late major. Laggards Konkret tilgang Holdning Ildsjæle prøver alt nyt Er altid med på det nyeste Der findes kun udfordringer Rastløs energi Afprøver og udvikler dét nye, der har substans Afprøver gerne alternativer. Accepterer indkøringsproblemer Det hører med Afslappet tilgang Åbne overfor nyt på formaliseret form Forventer at ting fungerer. Problemer er afviklingsproblemer Det er forhindringer Kan blive irriteret Bruger det nye når det er vedtaget at man skal Søger støtte – er usikker Problemer er personlige fejl Kan blive angst Stritter imod forandring Har svært ved at omstille sig Generel uvilje Kan blive vred Frit efter Karin Levinsen

Ledelsesudfordring Kompetenceudvikling - differentiering Lærer uformelt Agerer selvlærende Tager selv initiativer Lærer formelt Agerer afventende Forventer et kursus Frit efter Karin Levinsen

At støtte livslang læring Tage afsæt i Lærere er differentierede Lærere har forskellige læringstile Hverdagspraksis Skabe tryghed, åbenhed og dialog Bruge uformelle tilgange Støtte videndeling som hverdagskultur Støtte medejerskab til forandringer Etablere videnledelse som ledelsesstrategi undgå videnstab bruge ny viden Kvalitetssikring af praksisser Ledelsesudfordring Frit efter Karin Levinsen

Ledelsesudfordring ”So ein Ding müss wir auch haben” Man er nødt til at tænke skolen ind i et forandringsperspektiv som følge af udviklingen af digitale teknologier. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring En vellykket integration af digitale læremidler kræver, at de ikke betragtes som et (underholdende) supplement til noget allerede eksisterende, men at de tværtimod kommer til at indgå i skolens kultur. ”Skal nye teknologier integreres i skolen, skal de give mening i forhold til skolens eksisterende måde at fungere på”, Christensen og Hansen artiklen ’Innovativ lære-middelkultur’. (2010 s. 91) Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Evalueringsinstituttet peger på, at det er skolens kultur, der skal arbejdes med, hvis it skal integreres i skolen, og videre at skolens ledelse har et stort ansvar i denne ændringsproces. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Læringen og læringsrummet er under forandring, herunder brugen af den IT-baserede fagdidaktik. Læringsrummet vil i fremtiden ikke længere været begrænset af klasselokalets fysiske ramme. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Læringsrummet: Klasseledelse Faglig ledelse Adfærdsledelse Læringsmål Faglige mål Evaluering Vurdering for læring Elevplan Didaktisk design Device understøttelse Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Lærerens forberedelse er derfor under forandring Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Lærerens didaktiske overvejelser og anvendelse er derfor under forandring Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Lærerens efter-videreuddannelse er under forandring Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Fremtidens skole kræver mere fleksibilitet i arbejdstilrette-læggelsen – at vi tænker ud af boksen og tilføre den digitaliserede folkeskole innovation og kreativitet, samt en anden måde at organisere undervisningen på, for at sikre høj faglighed Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring ”Skolens håndtering af it som forandringsfaktor kan komme til udtryk på to måder: It kan tilpasses den eksisterende skolekultur uden grundlæggende at ændre aktørernes værdier og de organisatoriske strukturer (assimilativ skolekultur). Eller it kan ændre hele skolen, skabe nye værdier og tankemønstre, nye læringsmiljøer, nye undervisningsformer og kræve udvikling af nye kompetencer (innovativ skolekultur).” (Hansen 2010 s. 187) Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Digitale medier skal ses som et strategisk område for at forsøge at ændre hele skolekulturen. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Digitale læremidler skal lægge op til differentiering ud fra elevernes læringsstile, niveau og læringsstier. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring Det er vigtigt, at digitale læremidler er fleksible og mobile, så de kan understøtte forskellige aktiviteter, når der er brug for dem. Læremidlerne er ikke et formål i sig selv, men skal netop betragtes som en aktør i et komplekst spil mellem værktøj, ressource, samarbejdsredskab osv. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Ledelsesudfordring De digitale læremidler skal også lægge op til differentiering ud fra lærernes undervisningsstile. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Lederrolle ”en virksomhed er i dag en IT-virksomhed” (Ole Rossing – årets IT-chef 2006) ”Det kniber med topledernes forståelse af de it-teknologiske muligheder” – ”IT i praksis” – rapport fra Dansk IT og Rambøll Management skolen er virksomhed – den måde at forstå – at skolen skal levere en kerneydelse: undervisning med den tilhørende pædagogisk praksis, samt tilhørende organisering og organisation Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Der gør en forskel – lederen! Rambøll undersøgelse – Hvad er effekten af IT i folkeskolen IT som et værktøj til at støtte skoleudvikling og pædagogisk udvikling Det gør en forskel hvis skolelederen har anvendt IT til at støtte skolens udvikling af værdier og mål. På disse skoler er der flere lærere der oplever større effekt på elevernes performance generelt og flere forældre der vurderer, at kommunikationen er forbedret med brugen af IT De skoleledere, som i høj grad har oplevet at brugen af IT på deres skole har medført at nye pædagogiske metoder er blevet taget i brug, de er også karakteriseret ved De har mange lærere som har deltaget i IT-kompetenceudvikling indenfor de sidste par år De spørger løbende lærerne om hvordan de anvender IT i undervisningen I medarbejdersamtalerne spørger de til anvendelse af IT Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Der gør en forskel – lederen! IT indtænkt i målene for skolens fagsøjler (Fælles mål 2009) kommunens IT læseplan med trinmål *) del af årsplanen IT en del af personaleudviklingssamtalen IT et fokuspunkt ved lederbesøg i læringsrum indskrevet i funktions – og tilsynsbeskrivelser Punkt på dagsorden i respektive møder – den gode historie Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering Helsingør Kommunes Byråd har besluttet at afsætte ekstra 120 millioner investeringskroner til kommunens folkeskolers læringsmiljøer, herunder IT. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering alle elever fra børnehaveklasse til 6. klasse og samtlige lærere få en netbook eller en bærbar computer I sommerferien blev alle klasse- og faglokaler, samt SFO blive udstyret med interaktive tavler professionel it-infrastruktur med trådløst netværk overalt og med en kapacitet der gør, at alle elever og lærere kan logge på nettet samtidigt uden – og det er vigtigt - at forbindelsen ryger Kompetenceudvikling ”IT i fagene” Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering Opmærksomheden skal rettes mod det faglige udbytte af undervisningen og mod at udvikle en IT-baseret fagdidaktik Skolerne skal ikke begrænse elevers adgang til internettet – ej heller i pauser og fritid IT-lokaler på skolerne udfases, og der skal satses på mobilt udstyr At anlægge strategi på at få interaktive tavler i alle undervisningslokaler og at tavlerne bruges – er tændt hele tiden, og også bruges i fritiden Det bør ikke være en individuel beslutning, hvorvidt et fælles videnssystem skal bruges eller ej Ledelse og ansatte drøfter anvendelse og deling af videnssystemer, og at ledelsen følger op på disse aftaler At skolernes ledelser er konsekvente og gør anvendelse til et krav og følger op Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering At skolerne i høj grad udnytter de muligheder der er i systemerne til vidensdeling og samarbejde At ansatte får kompetenceudvikling i brug af IT set i relation til faglige mål og fagdidaktik. At IT bliver anvendelsesorienteret At nogle lærere er inspiratorer for andre At skolerne forankrer kompetenceudvikling i allerede eksisterende rammer f.eks. teamstruktur Ledelse er den afgørende faktor i forhold til at sikre integration i alle fag og på alle niveauer. Skolens ledelse prioriterer It og tager ansvar for at udvikle anvendelsen af IT Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering flg. forudsætninger for anbefalingerne: IT skal virke Kompetenceudviklingen skal være på plads – læreren skal kunne anvende IT i sin pædagogiske praksis (fag, samarbejdsmæssigt, forældre, elever) Satsninger skal være så holdbare, som muligt Direkte hånd på brug af IT i undervisningen kræver en fast konstant ledelseshånd – jf. kravene i ”Fælles Mål II”, hvor brug af IT gøres obligatorisk Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering Skal tavler og pc’er anvendes i forhold til den samlede investering, er der behov for yderligere kompetencer indenfor en it-baseret fagdidaktik, dette er også tænkt ind i det følgende års kompetenceudvikling. Lærerne får muligheder for at anvende de mange muligheder, som den nye verden rummer, muligheder der ligger langt ud over pædagogisk læringscenter og amtscentral. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering Model for it-baseret fagdidaktik: Planlægning af workshop for faglige vejledere, fagkonsulenter og skolebiblioteker/LC med tavleleverandør, PUC og lederrepræsentant. Gennemførelse af workshop 2x3 timer med faglige vejledere, fagkonsulenter og skolebiblioteker/LC med udgangspunkt i Fælles Mål 2009 og faghæfte 48. Kort introduktions- og funktionskursus 1x1,5 timer for alle lærere i kommunen. Kursus i fagdidaktisk anvendelse af tavler 1x2,5 time for alle lærere i kommunen med udgangspunkt i Fælles Mål 2009 og faghæfte 48. Gennemførelse af workshop 1x3 timer for faglige vejledere, fagkonsulenter og skolebiblioteker/LC med henblik på tilrettelæggelse af år 2 med udgangspunkt i Fælles Mål 2009, faghæfte 48, samt de indsamlede evalueringer fra de enkelte skoler. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering Skoleåret 2011/2012: Hver lærer 40 timers kursus ”IT i fagene” Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Helsingør kommunes IT-investering Herudover kan skolerne: Drøfte anvendelse af interaktive tavler og pc’er som et punkt på dagsorden på fagteammøder, årgangsteammøder, afdelingsmøder og på pædagogisk rådsmøder. Der kan evalueres kvartalvis. Reflektere over anvendelse af tavler og PC´ere i den pædagogiske praksis i samtale mellem skoleledelsen og medarbejdere/årgangsteam og på den måde gennem dialog og i refleksion med vore medarbejdere sikre at der er en rød tråd fra Fællesmål 2009 til årsplan med fokusmål gennem undervisningsplan med konkrete mål for forløbet, løbende evaluering med klassens mål til elevplan med individuelle mål. Skabe en kultur på skolen, hvor det er OK at sige at man ikke kan finde ud af elementer i brug af tavlen, og hvor der også plads til at videndele om fx ændrede læringsmiljø og hvilke udfordringer dette giver. Faglige vejledere, fagkonsulenter og skolebiblioteker/LC er den pædagogiske/didaktiske support – skolernes fagteams, årgangsteam, afdelingsteam er vidensdelings– og erfaringsfora og pædagogisk råd er der hvor der evalueres kvartalsvis. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Vidensdele på tværs: - fællesnettet Vidensdeling Vidensdele på tværs: - fællesnettet Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Beslutning i Helsingør Kommune: Vidensdeling Beslutning i Helsingør Kommune: Fællesnettet er fælles strategisk kommunikations-og informationsplatform Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Fællesnettet – kom godt i gang Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Vidensdeling Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Vidensdeling Nordvestskolen Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Vidensdeling Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Vidensdeling Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Beslutning på Nordvestskolen: Vidensdeling Beslutning på Nordvestskolen: Personaleintra er strategisk kommunikations-og informationsplatform og vidensdeling i samlemapper Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

? Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Tak for jeres opmærksomhed ! Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©