- Et samarbejdsprojekt om praksislæring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Præsentation af materialer på personalemøde
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Workshop 5.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
Det udvidede klasserum
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Alle børn er alles ansvar
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Den inkluderende skole
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Lærerprofessionen.
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
Læringskultur og elevinddragelse
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Professionshøjskolen København AMU-afdelingen ved KSS Individuel kompetencevurdering Hvem: Døgninstitution med ca. 50 medarbejdere, alle medhjælpere og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Bachelorprojektvejledning?
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Hvordan motiverer vi de unge?
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
Ungestrategiens ledergruppe
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Inspirationsworkshop med fokus på
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

- Et samarbejdsprojekt om praksislæring Mellemrum - Et samarbejdsprojekt om praksislæring V/ Gina Lydersen og Tilde Ø. Sørensen

Inspireret af Multiversitetet – Socionomuddannelsen, Göteborg Undervisningen ud af institutionens rammer og ud i lokalområdet Bryde med kløften mellem teoretisk læring og praksis Situeret læring = I situationer (Behov, meningsfuldhed, kontekst) Samarbejde

Projektets problemformulering Hvordan kan et konkret samarbejde mellem VIA/Socialrådgiveruddannelsen i Århus og socialt arbejdes praksis styrkes, og hvilke fælles aktiviteter, der øger sammenhængen mellem teori og praksis samt understøtter praksislæring for medarbejdere og studerende kan der udvikles i samarbejdet?

3 delundersøgelser UP1: Hvordan kan et samarbejde mellem uddannelse og praksis styrkes? UP2: Hvilken praksislæring finder sted i samarbejdet, hvorfor – og hvordan kommer den til udtryk? UP3: Hvilke fælles aktiviteter, der styrker sammenhængen mellem teori og praksis kan der udvikles i samarbejdet? (tilbageløb til uddannelsen. Hvordan kan projektets indsigter anvendes i didaktisk og pædagogisk planlægning?)

Hvem, hvor og hvordan? 2,5-årigt projekt = 5 semestre 1. semester: Projektdesign og etablering af praksiskontakter 2.-4. semester: Rekruttering af praktikere og studerende på bachelorsemestret og iværksættelse af konkrete samarbejder 5 konkrete samarbejder = 5 praksisteder indenfor familieområdet, 5 bachelorprojekter, 13 studerende i alt) 5. semester: Analyse og afrapportering Heuristisk metode Empiri: Samarbejdsmøder, procesmøder og tilbagemeldingsmøder 7 gruppeinterviews 3 individuelle interviews

Svar på UP1: Hvordan kan et samarbejde mellem uddannelse og praksis styrkes? Ved at afsøge – og tage udgangspunkt i – deltagernes motivation - formaliserede aftaler (top-down) giver ikke automatisk samarbejde på deltagerniveau - autonomi, , behov, meningsfuldhed, konkret og praksisnært (situeret) Samarbejde I roller frem for rolleskift Forventningsafstemning og fælles mål Underviserstøtte

Svar på UP2: Hvilken praksislæring finder sted i samarbejdet – og hvorfor? Kontekstforståelse – dybere forståelse og dermed dybere læring i tilknytning til praksis (Studerende) Empiri – men også empiri bagom empirien (Studerende) Opdage blinde pletter (praksis) Reaktivere viden (Praksis) Øget bevidsthed og refleksion – hjælp til at bruge omtanken, hvorfor tænker vi som vi gør? (praksis)

Hvorfor? Ikke teori og praksis, men teori I praksis (praksis) Ikke noget ekstra – men noget vi havde brug for (praksis) Muligheden for at komme tæt på praksis – se virkeligheden med al dens uforudsigelighed og dynamik (studerende) At være med til at udvikle noget, som praksis havde brug for (Studerende) At bringe det man hver især er god til ind i samarbejdet (teoretisk viden – praktisk erfaring) (Praksis og studerende)

En studerende formulerer det således: Jeg tænker hele kvalificeringsdelen, hvor vi kommer med noget meget teoretisk viden og holder meget fast i, at det er den, vi har med, og vi ved ikke noget om jeres praksis – og de har en kæmpe praksisviden, som det har været interessant at få indblik i. Og når de to ting mødes, så vil det bare være min påstand, at så bliver der skabt noget andet end det, som bare er teori, eller det som bare er praksis

UP3:Hvordan kan projektets erfaringer omsættes i konkrete anbefalinger til uddannelsen? Det er et rigtigt godt spørgsmål:-) Og vi er ikke færdige med at besvare det. Men erfaringerne peger på især 3 elementer, som må være centrale for vores anbefalinger:

Fokuspunkter Motivationen hos deltagerne Det er vigtigt at afsøge, hvad der motiverer den enkelte til at indgå i samarbejdet og aktivt bruge denne motivation som en drivkraft i et reelt samarbejde Fokus på det fælles mål – fokus på samarbejdet! - Som noget andet end en aftale om udveksling af tjenester - Som tager tid at afsøge, definere og afstemme forventninger omkring - Som noget der kræver samarbejdskompetencer, og er forbundet med følelser, usikkerhed, pres, misforståelser (Vi har det med at antage – og antage, at vores antagelser er korrekte....) og som påvirkes af ukontrollable variable (sygdom, organisationsændringer, borgere, afbud m.m)

Fokuspunkter Underviserstøtte (informanternes ordvalg) Til at facilitere, mediere, vejlede, stille spørgsmål, ventilere, vinkle og give støtte og tryghed Til at skabe forudsætningerne for de øvrige anbefalinger (motivation, fokus på det fælles mål, og samarbejdet) Undersøgelser vedr. læringsmiljø og optimale læringssituationer peger også på denne støtte som central Spørgsmålet er, hvordan denne rolle kan udfyldes i uddannelsens nuværende rammer? Af hvem og i hvilket omfang?

Det må I gerne lige tænke lidt over.... Tak for i dag :-)