Dialogmøde den 24. januar 2014  Kl. 9.00-9.05Velkommen og intro til dagens program v/Thomas Hey  Kl. 9.00-9.10Velkomst ved Marie Nørgaard Laursen – om.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Introduktion til deltagere i ledercoaching
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Modul II: Forandring og implementering Modul III: Formidling, feedback, forankring Reception Erfaringsudveksling.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Tillid Temadag for AMIR
Dagsorden for seminar den Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: 1
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Akademiuddannelsen i Ledelse
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Underviserseminar Økonomi- og forretningsudvikling for ledere og
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
- Tanker fra en underviser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Dialogmøde den 24. januar 2014  Kl Velkommen og intro til dagens program v/Thomas Hey  Kl Velkomst ved Marie Nørgaard Laursen – om Bedst Praksis Ledelsesprojektet  Kl Ledelse i det offentlige – 1. linjelederens krydspres v/ lektor Søren Voxsted  Kl Panel oplæg  Kl Summe – 3 spm.  Kl Pause  Kl Debat & ideudveksling  Kl Efteruddannelsestilbud  Kl Afrunding

Om parterne bag  Parterne bag projektet er KL, LO, FTF og Danske Regioner, Moderniseringsstyrelsen, Ministeriet for Børn og Undervisning og Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.  I forbindelse med trepartsaftalen af 17. juni 2007 blev der afsat 30 mio. kr. til medfinansiering af offentlige lederes deltagerbetaling på blandt andet akademiuddannelser og AMU-uddannelser.  Parterne bag projektet har besluttet, at midlerne herudover skal anvendes til:  en landsdækkende kommunikationsindsats  en række lokale projekter på erhvervsakademier og VEU-centre  en antologi om udfordringerne for ledere i det offentlige  udvikling af lærerkvalifikationer

FØLG MED HER…..udviklingsprojekter, ny forskning, antologien Vilkår for AMU og AU, Links mv.

1. Linje lederens krydspres Fagprofessionelle ledere kræver praksisnær uddannelse  Offentlige førstelinjeledere betegnes ofte som fagprofessionelle ledere. De er faglærte eller ufaglærte ledere, som er professionaliseret med baggrund i deres fag og arbejdsområde.  Derfor kræver denne type ledere praksisnær lederuddannelse: -Efterspørger konkrete værktøjer, der kan anvendes umiddelbart i hverdagen -Behov for en bred og almen ledelsesfaglig kvalificering

Summe  Hvad undrer jeg mig over?  Hvad vil jeg gerne have uddybet?  Ideer til fremtiden?

Der er i de tre kommuner stort behov for og efterspørgsel på:  Kompetenceudvikling inden for kommunikation, personale­udvikling, coaching, rolleafklaring, konflikthåndtering, forhandlingsteknik, supervision, læse og forstå andre samt stresshåndtering.  Bedre mødeledelse. Møder fylder en stor del af ledernes hverdag og bør have stor opmærksomhed og være fyldt af deltagernes engagement. Møder må aldrig være spild af tid og ressourcer!  At sætte lys på det psykiske arbejdsmiljø (også lederens eget psykiske arbejdsmiljø)  At blive bedre til at samarbejde med fagforeninger, håndtere svære personalesager og sygesamtaler, samt ansættelses- og afskedigelsessamtaler.  Håndtering af forandringer, fx implementering og forankring. At have/ udvikle politisk tæft og agere som ’transformator’ af nye politikker og indsatsområder  Relations skabelse og -udvikling gennem etablering og opprioritering af netværk. Lederne skal lære at arbejde med og udvikle fælles forståelse gennem netværk. Både på tværs af institutioner og forvaltninger. ”Arbejdet i netværk kan forkorte implementeringshastigheden af nye strategier”.  At performe bedre, samt blive tydeligere og mere målrettet i mundtlig og skriftlig kommuni­kation (eks. præsentationsteknik) med borgere, pårørende, medarbejdere, politikere og chefer. ”Vi skal skabe og sælge DET GODE LIV”……”Branding af arbejdspladsen/stedet er vigtigt”…..”Vi skal udvikle politisk tæft”. (Især inden for Plejesektoren)  At blive bedre til økonomistyring, måske det ku’ spare tid? Denne kompetence ligger ofte uden for vores fagområde. Og opprioritering af:  Individuelle coachforløb under og efter uddannelsesforløbet  Sparring og mentoring, måske med/ af chefen?  Netværk-/ team-/ gruppe-coaching eller supervision

Udtalelser interview Hvordan sikrer vi ægte forankring af læring fra uddannelser?  Uddannelser skal bygges op som en træningslejr, så teori og praksis bliver tæt forbundet. ”Lederuddannelser og – kurser skal være praksisorienterede og tage udgangspunkt i - og skabe bro til de udfordringer, som førstelinjelederne specifikt står i”.  Fælles og individuelle refleksioner skal være en naturlig del af læringsprincipperne.  Konsulent/ coach på sidelinjen, når det nye skal implementeres på arbejdspladsen. ”Når vi skal tilbage til vores dagligdag, har vi brug for hjælp til ikke bare at falde tilbage i gamle mønstre og gøre, som vi plejer”.  Der bør være fokus på at etablere varige netværksgrupper, som efter uddannelsesforløb kan bruges som øveplads og refleksionsrum, så det indlærte fortsat trænes og holdes ved lige. Behovet for dialogiske rum uden for arbejdspladsen hvor trivsel, konflikter, leder-dilemmaer og supervision/ coaching, er på dagsordenen. At det samtidig sikrer lederens sundhed i jobbet, er en vigtig sidegevinst. ”Vi skal væk fra den privatpraktiserende leder, fra kongerige til fællesrum. Vi skal sammen dyrke faget ledelse, for vi har mange fælles-udfordringer. Vi kan sammen kvalificere og forbedre, støtte og hjælpe hinanden gennem fortrolighedsrum og fælles refleksionsrum”.  Underviseres leder- og livskompetencer er vigtige. Underviseren skal have undervisnings­erfaring, være en dygtig kommunikator, have en coachende tilgang, kunne lytte på alle niveauer og rumme alle fordomsfrit. Underviseren skal desuden have forståelse for forvaltning og politik, være modig og turde udfordre den enkelte leder/ afdeling/ institution.

Den Grundlæggende Offentlige Lederuddannelse Målgruppe Kurset er et tilbud til såvel erfarne som nye og kommende ledere, f.eks. gruppekoordinatorer, teamledere, afdelingsledere, vejledere og andre med lignende ledelses-, økonomisk- og personaleansvar. Hvis du har gennemført Den Grundlæggende Ledelse(GLU) er tillægsmodulet ”Økonomi og organisationen” et godt supplement. Man kan også tage modulerne som selvstændige uafhængige moduler.

Den Grundlæggende Offentlige Lederuddannelse  Opbygget i 6 moduler  Indhold og opbygning svarende til Den Grundlæggende Lederuddannelse men med implementering af efterspurgte ønsker qua interview  Tillægsmodul med fokus på økonomisk forståelse  Uddannelsesforløb beskrevet i folder og på hjemmesiden: 