Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Advertisements

Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Patientpakker Angina /NSTEMI
Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Hvordan giver Den Danske Kvalitetsmodel klinisk mening ?
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
Date :31 1.
Netværk af forebyggende sygehuse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
EPJ i Region Nordjylland
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Den Danske Kvalitetsmodel og akkreditering ØPS-seminar d. 15. juni 2007 Lars Oberländer kvalitetschef.
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Akutplan - Den videre proces i Region Midtjylland Lars Dahl Pedersen Afdelingschef Sundhedsplanlægning Temamøde 6. februar 2007.
Temamøde for Regionsrådet Kvalitetsstrategien på sundhedsområdet i Region Midtjylland.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
Forårsmøde Den maj 2007.
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsudvikling hvordan
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Kvalitetsudvikling – hvorfor og hvordan?
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland Charlotte Toftgård Nielsen, kontorchef, Kvalitet og Sundhedsdata www.regionmidtjylland.dk

Baggrunden for Den Danske Kvalitetsmodel ”Regeringen ønsker med dette debatoplæg at sætte tempo på processen med at offentliggøre informationer om kvaliteten i sundhedsvæsenet Hvordan kan kvalitetsmålinger og en ny åbenhed anvendes til at stimulere kvalitetsudviklingen ved i højere grad at belønne dem, der leverer den bedste kvalitet?” ”Regeringen ønsker mere åbenhed og gennemsigtighed om behandlingen på hospitalerne. Patienterne har krav på klar og forpligtende information. Der skal udvikles præcise og sammenlignelige oplysninger om kvalitet og service mellem hospitaler og afdelinger. Oplysningerne gøres lettilgængelige for borgerne senest i 2006.” 2 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Hvem er omfattet af Den Danske Kvalitetsmodel Alle udbydere af sundhedsydelser med offentlig finansiering: Offentlige hospitaler (ca. 88) Private og foreningsejede hospitaler Praktiserende læger, speciallæger, tandlæger, terapeuter m.v. Kommuner, dvs. plejehjem, hjemmepleje, institutioner m.v. Private virksomheder, som arbejder på eller for offentlige institutioner 3 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Den Danske Kvalitetsmodels evalueringsgrundlag 37 temaer, der beskriver tre hovedområder og omfatter 150 standarder og 600 indikatorer Generelle temaer Organisatoriske temaer Sygdomsspecifikke temaer Henvisninger Beredskab og forsyninger Apopleksi Visitation Patienttransport Brystkræft Modtagelse Apparatur og teknologi Diabetes Vurdering og planlægning Kvalitetsstyring Fødsler Koordinering og kontinuitet Risikostyring Hjerteinsufficiens Overdragelse Hygiejne Hoftenære frakturer Diagnosticering Rekruttering, uddannelse og kompetencesikring Kronisk Obstruktiv Lungelidelse (KOL) Observation Dokumentation og datastyring Mavesår Patientinddragelse Ledelse Skizofreni Patientinformation og kommunikation Politikker og retningslinjer Tyk- og endetarmskræft Intensiv behandling Lungekræft Invasiv behandling Rehabilitering Medicinering Forebyggelse og sundhedsfremme Ernæring 4 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Standard for dokumentation og datastyring Standardtitel og nummer Dokumentation og datastyring: Patientjournalen 1 (1/3) Temabeskrivelse Registreringspraksis, anvendelse, opbevaring og sikkerhed relateret til journalmateriale og administrative informationssystemer Standard For hver patient skal foreligge én samlet ajourført og lettilgængelig patientjournal, der indeholder alle data om patienten. Journalen skal indeholde de elementer, der fremgår af lovgivning, vejledninger mv. om sundhedsfagligt personales pligter i forhold til registrering af patientdata. Herunder skal journaloplysninger indføres i journalen i forbindelse med eller snarest muligt efter en patientkontakt. (Standarden gælder både papirjournaler og elektroniske journaler) Standardens formål Formålet med standarden er at identificere patienten, understøtte diagnosen, begrunde behandlingen, dokumentere forløbet og resultatet af behandlingen samt fremme kontinuiteten i patientforløbet samt at dokumentere, hvilke informationer der er givet til patienten, og hvad patienten har tilkendegivet. 5 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Standard for dokumentation og datastyring Målgruppe Autoriseret sundhedspersonale, øvrigt kliniske personale, administrativt personale og ansvarlige ledere Anvendelses-område Overalt på sygehuset Opfyldelse af standarden Indikatorer til belysning af standardopfyldelse er anført i forhold til nedenstående fire trin Trin 1: Retningslinjer Indikator 1 For sygehuset foreligger skriftlige, daterede retningslinjer for patientjournalen, hvori det er angivet, hvilke specifikke data og informationer der skal indføres i patientjournalen, samt i relevant omfang tidskravet til dette. Ligeledes er det angivet, hvem der er bemyndiget til at gøre notater i journalen. Retningslinjerne er udarbejdet eller ajourført inden for de sidste 3 år og er tilgængelige for alt personale, som indfører data i patientjournalen. 6 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Standard for dokumentation og datastyring Trin 2: Implementering og anvendelse af retningslinjer Indikator 2 Sygehusets retningslinjer for patientjournalen er implementeret på alle afdelinger. Personalet er undervist i retningslinjerne, og der foreligger dokumentation for, hvilke medarbejdere der har modtaget undervisning. Indikator 3 For hver patient forefindes en tidstro journal, der indeholder de klinisk relevante optegnelser, inklusive angivelse af diagnostiske overvejelser og relevant kodning. Det fremgår, hvornår observationer er foretaget og af hvem, samt hvornår og af hvem notater om observationer er indført i journalen. Trin 3: Kvalitets- overvågning Indikator 4 Sygehuset foretager en audit af patientjournalerne på tværs af alle kliniske afdelinger for at vurdere, om journalerne opfylder kravene, herunder de for sygehuset opstillede tidskrav til registrering. Vejledning Journalaudits skal udføres løbende, således at et udsnit af journalerne fra hver klinisk afdeling gennemgås regelmæssigt. 7 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Standard for dokumentation og datastyring Trin 4: Kvalitets- forbedring Indikator 5 Resultaterne fra journalaudits drøftes på et tværfagligt auditmøde; auditresultaterne, årsagen(erne) til mangelfulde journaler, registrering af patientdata og en handlingsplan for forbedringer indføres i mødereferatet. Vejledning Handlingsplanerne skal beskrive, hvem der er ansvarlig for handlingen, tidsforløbet for handlingen og en procedure for monitorering af, at handlingen er implementeret. Akkrediterings-niveau Akkrediteringsniveauet afhænger af indikatoropfyldelsen i trin 1-4. Opfyldelse af standarden Indikatorer til belysning af standardopfyldelse er anført i forhold til nedenstående fire trin Referencer Bekendtgørelse om lægers pligt til at føre ordnede optegnelser (journalføringsloven). Sundhedsstyrelsens vejledning om sygeplejefaglige optegnelse. 8 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Hvad handler det om? Systematik Struktur Dokumentation Organisation Ledelse 9 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Faser i Den Danske Kvalitetsmodel Uddannelse af nøglepersoner og surveyors Prøveakkreditering 1. År – 2006/7 2. År – 2007/8 3. År - 2008 ∞ Standardudvikling Implementering Akkreditering Høringsrunde (standarder) Pilottest Uddannelse af surveyors og nøglepersoner Udsendelse af standarder til hospitaler (november 2007) Basisvurdering mhp. handleplaner Udviklingsperiode Selvevaluering Udviklingsperiode (evt. tiltag) Ekstern vurdering Tilbagemelding til organisationerne/rapport Tiltag ved ”gabs” Akkreditering Offentliggørelse 10 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Akkrediteringsarbejdet i Region Midtjylland Akkreditering er et af de fire strategiske indsatsområder i Kvalitetsstrategien: Akkreditering Patientforløb Servicemål Datakvalitet 11 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Tiltag under indsatsområdet Akkrediteringsforberedelse Indkøb og etablering af elektronisk dokumentstyringssystem (e-Dok) - til administration og udformning af politikker, retningslinjer og instrukser (Kvalitet og Sundhedsdata) Udformning af politikker, retningslinjer og instrukser samt implementering af e-Dok (Hospitaler) Uddannelse af kvalitetskoordinatorer til understøttelse af akkrediteringsprocessen på hospitaler (Kvalitet og Sundhedsdata i samarbejde med hospitalers kvalitetsorganisationer, Center for Kvalitetsudvikling og HR-afdelingen) 12 ▪ www.regionmidtjylland.dk

13 ▪ www.regionmidtjylland.dk