Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne."— Præsentationens transcript:

1 Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne retningslinje? Hvori består udfordringen i forhold til uddannelse? Formål med retningslinjen Hvem gælder den for? Hvornår gælder hvad: De tre kontekster Lederens forpligtigelser Vejlederens forpligtigelser Den uddannelsessøgendes forpligtigelser Summa - summarum

2 Hvorfor denne retningslinje?
Fordi Skærpede krav til omgang med patientdata mhp at sikre patienternes fortrolighed og tillid til sundhedsvæsnet Det er OUH’ s forpligtigelse at sikre at behandling af helbredsoplysninger lever op til gældende lovgivning, herunder patientens ret til fortrolighed Juridiske og etiske rammer for uddannelsessøgendes indhentning, anvendelse og videregivelse af patientoplysninger på OUH ikke er beskrevet En vigtig del af informationssikkerhed i sundhedsvæsenet vedrører beskyttelse af patienters helbredsoplysninger. Informationssikkerhed anses for at bestå af ’tilgængelighed’, ’integritet’ og ’fortrolighed’. I denne vejledning er fokus lagt på at vejlede omkring ’fortrolighed’. De nye regler i sundhedsloven om sundhedspersoners adgang til elektroniske systemer i forbindelse med behandling af patienter er udtryk for en afvejning af på den ene side effektivitet i patientbehandlingen og på den anden side patienternes krav på fortrolig behandling af data. Ved at give sundhedspersonalet en hurtig adgang til relevante oplysninger om de patienter, der er i behandling, udnyttes de fordele som elektroniske informationssystemer indebærer, men samtidig skal den enkelte patient kunne føle sig tryg ved, at de ansatte i sundhedsvæsenet har adgang til patientdata. Sigtet med denne vejledning er at oplyse nærmere om lovregler og konkrete sikringsforanstaltninger til opnåelse af den nødvendige informationssikkerhed i sundhedsvæsenet. 2008 Informationssikkerhed, vejledning for sundhedsvæsenet

3 Hvori består udfordringen i forhold til uddannelse i praksis?
I hvilke situationer har den uddannelsessøgende fri adgang til patientoplysninger i den elektroniske patientjournal? Varetages patientens ret til fortrolighed i lærings- / refleksionssituationer med uddannelsessøgende Internt i afsnittet? På tværs af professioner og afsnit? Varetages patientens ret til fortrolighed i forbindelse med opgaver, der bygger på patientdata og anvendes i prøvesituationer?

4 Formål At beskrive Situationer hvor uddannelsessøgende har adgang til at indhente patientoplysninger fra den elektroniske patientjournal Situationer hvor patientoplysninger skal anonymiseres Situationer hvor patientens informerede samtykke er nødvendig Den ansvarlige sundhedspersons forpligtigelser (Vejleder eller leder) Den uddannelsessøgendes forpligtigelser Bilag til hjælp i forbindelse med ansøgning om indhentning, anvendelse og videregivelse af patientdata: Ansøgningsskema Information til patient Informeret samtykke

5 Hvem gælder den for? Retningslinje fokuserer på  uddannelsessøgende i praktik på OUH:  I forbindelse med deres korte-, mellemlange og videregående grunduddannelser til eksempelvis læge, psykolog, sygeplejerske, social – og sundhedsassistent, fysioterapeut, diætister, ergoterapeut, radiograf, bioanalytiker etc. Elever på Grundskoleniveau, ungdomsuddannelser i skolepraktik eller på studiebesøg Hvad med alle andre personalegrupper, som retningslinjen ikke gælder for?

6 Definitioner Hvad er patientdata?
Alle helbredsmæssige- og private forhold samt andre fortrolige oplysninger, som kan føres tilbage til behandling en konkret patient (Sundhedsloven) Hvem er vejlederen? Vejlederen er den sundhedsperson , som har det professionelle ansvar for den uddannelsessøgendes aktiviteter en konkret dag. Hvis der ikke er udpeget en vejleder er det den nærmeste leder som har ansvaret. Tavshedspligt? Sundhedslovens bestemmelse om tavshedspligt, videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger mv. skal være med til at sikre, at sundhedspersoner iagttager tavshed om de forhold, de erfarer i forbindelse med en patientkontakt

7 Definitioner Anonymisering Informeret samtykke
Anonymisering handler om at fjerne muligheden for at identificere enkeltpersoner i et datasæt. Der skal altså være tale om en uigenkaldelig af -identificering. Det skal vurderes konkret, om en anonymisering er tilstrækkelig, eller om personen stadig er identificerbar. Det kommer an på de faktiske omstændigheder. Ved udtrykket identificerbar person skal forstås en person, der direkte eller indirekte kan identificeres, bl.a. ved et identifikationsnummer eller et eller flere elementer, der er særlige for en given persons fysiske, fysiologiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sociale identitet. (Persondataloven) Informeret samtykke  Ved informeret samtykke forstås et udtrykkeligt samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende information fra en sundhedsperson om hvad, formål og hvordan. Kan være mundtlig eller skriftlig (Bekendtgørelse om information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv.)

8 Hvornår gælder hvad? De tre kontekster
Aktiv deltagelse i pleje og behandling. Observation i forbindelse med pleje – eller behandling ex. studiebesøg Kontekst 2. Vejledning og refleksion – internt og på tværs af professioner og afsnit. . Kontekst 3 Opgaveskrivning ifm. med eksamen Foregår refleksionen alene bland uddannelsessøgende i afsnittet, som har pleje og behandlingsopgaver er kravene til anonymisering mindre og adgangen til den elektroniske patientjournal kan bevares, så længe det kan dokumenteres, at de pågældende har pleje og behandlingsopgaver hos disse patienter. Studiebesøg: Ingen adgang til den elektroniske patientjournal Afstand til den kliniske situation

9 Hvornår gælder hvad? Kontekst 1
Aktiv deltagelse i pleje-, undersøgelse og behandling. Adgang til elektronisk patientjournal √ Konkrete patientdata må drøftes med andre involverede sundhedspersoner i afdelingen √ Observation Den studerende kan alene få videregivet de relevante oplysninger til brug for forståelsen af behandlingssituationen√ Ingen adgang til elektronisk patientjournal√ Foregår refleksionen alene bland uddannelsessøgende i afsnittet, som har pleje og behandlingsopgaver er kravene til anonymisering mindre og adgangen til den elektroniske patientjournal kan bevares, så længe det kan dokumenteres, at de pågældende har pleje og behandlingsopgaver hos disse patienter. Studiebesøg: Ingen adgang til den elektroniske patientjournal Afstand til den kliniske situation i relation til pleje, - undersøgelses og behandlingsopgaver X Tæt på Langt fra

10 Hvornår gælder hvad? Kontekst 2
Vejledning og refleksion internt eller på tværs af professioner og afsnit – ingen har længere pleje-, undersøgelses eller behandlingsopgaver Skal anvende anonymiserede erfaringer fra patientpleje og behandling. √ Yderligere oplysninger end hvad der kan erindres kræver samtykkes fra pt. om videregivelse fra anden sundhedsperson. √ . Foregår refleksionen alene bland uddannelsessøgende i afsnittet, som har pleje og behandlingsopgaver er kravene til anonymisering mindre og adgangen til den elektroniske patientjournal kan bevares, så længe det kan dokumenteres, at de pågældende har pleje og behandlingsopgaver hos disse patienter. Studiebesøg: Ingen adgang til den elektroniske patientjournal Afstand til den kliniske situation i relation til pleje, - undersøgelses og behandlingsopgaver X X Tæt på Langt fra

11 Hvornår gælder hvad? Kontekst 3
Opgaveskrivning ifm. med eksamen Videregivelse af anonymiserede oplysninger kræver ingen samtykke fra patienten. √ Sikkerhed for anonymisering? Hvis den uddannelsessøgende ikke har pleje og behandlingsopgaver hos patienten, har hun ikke adgang til den elektroniske patientjournal. Må her trække på sin hukommelse eller oplysninger fra anden sundhedsperson. Kræver patientens samtykke. √ Foregår refleksionen alene bland uddannelsessøgende i afsnittet, som har pleje og behandlingsopgaver er kravene til anonymisering mindre og adgangen til den elektroniske patientjournal kan bevares, så længe det kan dokumenteres, at de pågældende har pleje og behandlingsopgaver hos disse patienter. Studiebesøg: Ingen adgang til den elektroniske patientjournal Afstand til den kliniske situation i relation til pleje, - undersøgelses og behandlingsopgaver X Tæt på Langt fra

12 Forpligtigelser Lederens og vejlederens forpligtigelser
Valg af patient Indhentning af patientens mundtlige samtykke til at de uddannelsessøgende må kontakte patienten og anvende data i en uddannelsesmæssige sammenhæng Vejledning af uddannelsessøgende i forhold til omgang med patientdata Journalisering af dokumentet med patientens ‘Informerede samtykke’ Uddannelsessøgendes forpligtigelser at håndtere data korrekt under dataindsamlingen og opbevaringen af disse, så fortrolighed og anonymitet opretholdes at anonymisere oplysninger om helbred og behandling samt andre personlige oplysninger i bearbejdningen af patientdata Indhente informeret samtykke – efter at lederen har indhentet samtykke til kontakt (er noget andet end det mundtlige samtykke), hvis det er påkrævet. Sende kopi af informerede samtykke med patientens underskrift til lederen eller vejlederen at makulere datamaterialet (eksempelvis interviewudskrifter, journaloplysninger m.v.) umiddelbart efter anvendelsen af disse eller senest 3 uger efter afviklet prøve.

13 Summa Summarum Retningslinjen vil blive tilgængelig på Infonet i løbet af sommeren 2017 Drøft jeres praksis i forbindelse adgang til den elektroniske patientjournal, anonymisering og samtykke internt i afsnittet Udarbejd interne instrukser, der omsætter denne retningslinje til afsnittets praksis (Om nødvendigt) Ring eller skriv, hvis I har spørgsmål på tlf Hvad betyder det at have pleje og behandlingsopgaver hos en eller flere patienter? Forventes fx at alle (og hvem er alle) hjælper hinanden med at tage klokker eller hjælpe patienter, når de møder et behov? – I så fald vil alle skulle have adgang til den elektroniske patientjournal på afsnittet?


Download ppt "Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google