Skolestart på Hillerød Vest Skolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Er det ikke noget i klassen?
Læringsstile og lektier
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Er mit barn klar til skolestart ?
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Velkommen til informationsaften
Jeg støtter barnet ved:
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Tilfredshedsundersøgelse
Ny skole i Brøndby Strand
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Velkommen til Nordregårdsskolen
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Skoleparathed Sunds skole.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Velkommen til Skolen ved Sundet
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Skoleindskrivningsmøde
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Skolestart på Hillerød Vest Skolen

Skolestart på Hillerød Vest Skolen Program: Præsentation Skolebestyrelsen Lovgrundlaget Hvem er vi? De to afdelinger Vores værdigrundlag SFO Skoleparathed Vigtige oplysninger    

Lovgrundlaget Folkeskoleloven om børnehaveklassen: Seneste ændringer: § 11. Undervisningen i børnehaveklasser gives overvejende i form af leg og andre udviklende aktiviteter. Det tilstræbes at gøre børnene fortrolige med skolens daglige liv. Seneste ændringer: Undervisningspligten er udvidet til 10 år således, at grundskolen fra 1. august 2009 omfatter børnehaveklasse til 9. klasse. Der skal gennemføres en obligatorisk sprogvurdering af eleverne i starten af børnehaveklassen. Den endelige klassedannelse skal finde sted ved udgangen af børnehaveklassen. Børnehaveklassen omfattes af muligheden for holddannelse. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at organisere klasserne til og med 1. eller 2. klasse som aldersintegrerede klasser. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der etableres rullende skolestart.

Hillerød Vest Skolen Ny skole fra 1. august 2011 To afdelinger- Alsønderup/Ålholm Strukturen

Hvem er vi? Vores værdigrundlag Hillerød Vest Skolen vil gennem gensidig inspiration og omsorg udvikle ansvar, selvvirksomhed og lyst til læring. Gennem tryghed og fællesskab arbejder vi for, at børn og voksne tager ansvar for sig selv og hinanden. Derved skaber vi rammen for selvværd og ligeværd. Hillerød Vest Skolen er en skole, hvor der tages hensyn til børns forskellighed, og hvor udgangspunktet er, at alle børn har talenter! Der er fokus på barnets individuelle behov og forudsætninger samtidig med, at der også er fokus på barnets behov for fællesskab.

Overgangen fra børnehaven Overleveringspapirer Børn med særlig indsats

Tidlig SFO Tidlig SFO- start 1. maj Tilbydes alle børn God overgang fra børnehave til skole/SFO Opbygning af sociale relationer Samarbejde med børnehaveklasselederne Grundlag for dannelsen af børnehaveklasserne

Hvad kan vi i SFO? Børnenes sociale kompetencer og trivsel i fællesskaber: Trivsel i klassen og i SFO´en Inklusion Venskaber Konfliktløsning

Hvad kan vi i SFO? Læring i fritiden: Alle børn har talenter! Tid til fordybelse Alsidige aktivitetstilbud Idræts SFO Traditioner

Hverdagen i børnehaveklassen En typisk dag i børnehaveklassen Fælles mål Sprogtest

Hvad er skoleparathed?

Skoleparathed Når vi taler om barnet socialt og personligt forventer vi at: Barnet kan mærke og håndtere basale behov såsom sult/tørst Barnet kan klare toiletbesøg selv, tage tøj af og på selv finde sine ting Barnet kan vente på hjælp/tur Barnet kan forstå en kollektiv besked Barnet kan henvende sig på en hensigtsmæssig måde til børn og voksne og bede om hjælp Barnet kender grundlæggende følelser og kan give udtryk for dem Barnet kan føle empati og have fornemmelse for sin egen rolle Barnet kan gå på kompromis med egne ønsker Barnet kan lege og spille spil med regler og overholde dem Barnet har fornemmelse for, hvordan man opfører sig i forskellige situationer Barnet er i god fysisk form, er vant til at bruge sin krop

Skoleparathed Når vi taler om barnet fagligt forventer vi, at barnet har stiftet bekendtskab med: Finmotoriske aktiviteter: tegne, klippe, småt lego, etc. Grovmotoriske aktiviteter, balance, løb, hop, boldspil, idrætslege Rim og remser, hørt højtlæsningsbøger og have talt om indholdet Tal og bogstaver - hvad bruger man dem til og er klar over forskellen mellem tal og bogstaver Rækkefølger - f.eks. ugedage, talrækker, bogstaver Farvekendskab/former Begreber og overbegreber, tidsbegreber m.v. Barnet kan holde opmærksomhed om en aktivitet eller en opgave i længere tid, f.eks. 10-20 minutter At kunne modtage en instruktion og en kollektiv besked At kunne navn, adresse og fødselsdag

Det er forældrenes ansvar: Skoleparathed Det er forældrenes ansvar: At være fysisk aktive sammen med barnet At barnet har tøj, der er godt at bevæge sig i At tale med barnet og alt efter alder give det små relevante opgaver At læse højt for barnet ofte/ 5-7 gange om ugen At lade barnet prøve selv- f.eks. tage tøj på, lade barnet finde sine egne ting etc. Spille spil med barnet, også brætspil og lære barnet, at regler skal overholdes At give barnet mulighed for at tegne og male, klippe, hjælpe med madlavning og andre små opgaver At snakke med barnet om omverdenen, f.eks. hvad laver mor og far på arbejdet, hvornår er det torsdag… etc. At snakke hygiejne med barnet og lære barnet selv at klare toiletbesøgene

De skoleparate forældre Omtaler skolen positivt i barnets påhør og henvender sig, hvis der er problemer Tager aktivt del i forældremøder og arrangementer Tjekker sedler og støtter op om evt. lektier Overholder skolens ferieplan Sørger for at barnet møder til tiden, mæt og udhvilet Hjælper barnet med at pakke taske og smøre mad Undlader at følge barnet ind på skolen længere tid end nødvendigt Støtter op om barnets sociale relationer

Hvad kan forældrene hjælpe os med? Skoleparathed Hvad kan forældrene hjælpe os med? Vær tydelige og ansvarlige voksne, der bakker jeres barn op At nedtrappe ”service-niveauet” i takt med at barnet blive ældre og mere selvhjulpen  At holde fast i beslutningerne over for barnet  

Vigtige oplysninger Hvem beslutter antallet af børnehaveklasser? Børne- og Familieudvalget træffer på baggrund af antal indmeldte børn og indstilling fra skolerne beslutning om antallet af klasser i de enkelte distrikter.   Hvem fordeler elever? Distriktsskolelederen har kompetencen til at fordele eleverne på de enkelte afdelinger. Besked til forældrene om optagelse – hvem skriver til forældrene? Elever, som har anmodet om optagelse i andet skoledistrikt, fordeles på et møde den 29. februar. Umiddelbart efter fordelingen sendes besked til forældrene. Hver distriktsskole sender breve til de forældre, hvis børn skal gå på deres skole. Buskort – hvem kan søge om skolebuskort? I ministeriets bekendtgørelse om befordring af elever i folkeskolen står bl.a.: ”§ 1. Kommunalbestyrelsen skal sørge for befordring mellem distriktsskolen (skole indenfor skoledistrikt) og hjemmet eller dettes nærhed af . . . .” Ved ”distriktsskolen” forstår vi alle afdelinger i skoledistriktet.

Hvornår kan man få buskort? Beslutningsgrundlag for elever på distriktsskoler Afstandskriteriet: Bh.Kl. - 3 kl.: over 2.5 km. 4.kl. - 6. kl.: over 6.0 km. 7.kl. – 9.kl.: over 7.0 km. 10. kl.: over 9.0 km. Trafikfarlighedskriteriet: I henhold til færdselspolitiets vurdering i forhold til undervisningspligtige elever på 0-9 kl.trin

Vigtige datoer! Sidste frist for indskrivning: 3. februar Optagelse i andet skoledistrikt: B& F udvalget behandler ansøgningerne på sit møde den 29 februar. Svar udsendes fra skolerne umiddelbart efter. Informationsmøder - tidlig SFO: Alsønderup den 17. april Ålholm den 19. april Start tidlig SFO: 1. maj

Hvis du vil vide mere! www.hillerodvestskolen.dk www.aalerusen.dk www.hillerod.dk