Arbejde med selvevaluering i praksis – Erfaringer med indførelse af KVIK i HTK Annette Homilius Projektleder Momentum Specialkonsulent Gribskov Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Porteføljestyring
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Arbejde med selvevaluering i praksis – Erfaringer med indførelse af KVIK i HTK Annette Homilius Projektleder Momentum Specialkonsulent Gribskov Kommune SCKK Læreuddannelsen ”Kvalitetsudvikling i den offentlige sektor” den 22. januar 2008 Avnø Kursuscenter Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Disposition for oplæget Forudsætninger for et godt selvevalueringsforløb Rammen og iscenesættelse af kvalitetsudvikling via KVIK i HTK KVIK-forløbets fire faser Forberedelse – iscenesættelse af kvalitetsudvikling via KVIK Dataindsamling Databehandling Valg af forbedringsprojekt Opmærksomhedspunkter og udfordringer Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Grundlæggende forudsætninger Ledelsen vil det Intern tovholderfunktion Medarbejdere er med Nødvendigt for at det virker! Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Ramme og iscenesættelse af kvalitetsudvikling via KVIK i HTK Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Ramme og iscenesættelse Klar ledelsesmæssige udmelding om hvorfor vi gør det? Fordi vi vil udvikle en systematisk evaluerings- og læringskultur i Høje-Taastrup Kommune Grundlaget for arbejdet er KVIK-modellen KVIK-selvevaluering skal rulles ud i hele organisationen i HTK Alle centrale og decentrale afdelinger/enheder skal over en periode på 2 år have gennemført en selvevaluering Arbejdet forankres i Hovedudvalget Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Administrativ organisering HTK pr. 1. januar 2007 Direktion Kommunaldirektør Byrådscenter Løn og Personale Økonomidirektør Økonomi og Analyse Børne- og kulturdirektør Institution og Skole Borgerservice Social og handicap Fritid og Kultur Teknik og Miljø Ældreservice Teknisk direktør PUC Pæd. Udviklingscenter Ejendomscenter Sundhed Arbejdsmarkeds- og socialdirektør Børne- og Unge- rådgivning Driftsbyen Jobcenter Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Ramme og iscenesættelse Der udarbejdes en masterplan (kommissorium) der udstikker de overordnede retningsliner for arbejdet fra starten: Organisering Hvem deltager Tidsforbrug Tids- og handleplan Opfølgning i statusrapportering Der udarbejdes diverse planer og værktøjer til at understøtte selvevalueringsforløbene: Drejebog i form af tids- og handleplan Informations- og uddannelsesplan Plan for løbende opfølgning på om selvevalueringerne forløber efter planen samt afrapportering Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Organisering og rollefordeling Styregruppe – nedsat af Hovedudvalget Komme med ideer og forslag til gennemførelse af aktiviteter som led i udrulningen af KVIK-modellen Sikre generelt ejerskab til projektet og at Med-organsiationen inddrages Arbejdsgruppe - KVIK konsulenter Yde processtøtte til selvevalueringer Planlægge og forestå uddannelse Andre aktiviteter omkring projektet Tovholdere Tilrettelægge forløbet af selvevalueringen, deltage i selvevaluringsgruppen, skrive konsensusrapporten m.v Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

KVIK-forløbets fire faser Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

KVIK forløbet Forberedelse af forløb Introduktion af KVIK i center/afdeling Udpege tovholder Indsamling af materiale til selvevaluering Deltageres forberedelse til individuel vurdering Individuel vurdering og scoring af point Færdiggøre udkast til konsensus- rapport Høring af konsensus-rapport Tilretning af konsensus- Prioritering af forbedrings-områder Handlingsplan for mål og forbedringer Organisere forbedrings-arbejdet Fase 1 Forberedelse Fase 2 Data - indsamling Fase 3 Data- behandling Fase 4 Valg af forbed-ringsprojekt Udpege deltagere til selvevalueringsgruppen Den fælles vurdering og konsensus-rapport Ensartet scoring af konsensus- rapporten Opfølgning på handlings-planer Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 1: Forberedelse Forberedelsen sker med udgangspunkt i ”Tids- og handleplan for KVIK-selvevaluering” Lederen udpeger en tovholder Leder og tovholder tilrettelægger KVIK-selvevalueringsforløbet i afdelingen/enheden, herunder: Udpege deltagere til selvevalueringsgruppen (max. 8 personer) Fastlægger proces for den efterfølgende prioritering af forbedringsområder Sørger for der er afsat tid til processen! Introduktion af KVIK-modellen i afdelingen/enheden Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 1: Forberedelse Praktisk forberedelse af konsensusseminar Vigtigt at de fysiske rammer og praktiske ting er på plads på selve dagen (mødelokale, PC, projektor) Hvis selvevalueringen foretages elektronisk, da oprettes afdelingen i et miljø hos SCKK Fordeling af roller på konsensus-seminaret: Tovholder – leder seminaret og sørger for at alle bliver hørt samt konkluderer dialogen om styrker, forbedringsområder og score Sekretær – skriver konsensuspunkter ind i rapporten Tidsstyrer – fordeler tiden på de 28 emner og holder styr på tiden Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 2: Dataindsamling Tovholderen indsamler relevant materiale/fakta inden for de 9 temaer Det er nødvendigt at centrale dokumenter findes frem, så deltagerne på konsensusseminaret kan vurdere status – hvor er vi? Deltagerne forbereder sig ved at læse KVIK-bogen Formøde for konsensusgruppen – gennemgang af KVIK-model, eksempler på hvad skrives hvor, der skrives i hele sætninger m.v. Den individuelle vurdering Forventet tidsforbrug 1-2 dage Alle selvevalueringsgruppens medlemmer beskriver individuelt afdelingen/enheden inden for de 28 emner og scorer disse Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 2: Dataindsamling Den fælles konsensus Forventet tidsforbrug 1 dag – 10-15 min. pr. emne Forudsætninger for en god konsensus-workshop: Åben og ærlig debat Alle deltager Alle bidrager med det de ved - alle ved ikke alt Overholdelse af tidsplan Fokus på konsensus-workshoppen: Den måde vi gør tingene på De resultater vi opnår Sammenhæng, læring og forbedring og ikke om: Ledelsen er god eller dårlig Strategi/planer er gode eller dårlige Medarbejderne er gode eller dårlige Arbejdsgangene er gode eller dårlige Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 3: Databehandling Tovholder skriver den foreløbige konsensusrapport i sin helhed og retter faktuelle fejl. Tovholder sender konsensusrapporten til høring i afdelingen/enheden og indarbejder forslag til yderligere styrker og forbedringsområder. Scoren justeres eventuelt. Høringsperiode 14 dage Alternativ – høring på møde, cafémøde o.l. Særlig obs-punkt at få alle medarbejdere på banen her Tovholder vurderer, om evalueringsgruppen skal samles for at tage stilling til forslagene. Tovholder gør den endelige konsensusrapport tilgængelig for afdelingen/enheden. Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 4: Valg af forbedringsprojekter Prioritering af forbedringsområder: Hvilke af forbedringsområderne kan betragtes som ”Just do it”, og hvem skal være ansvarlig for implementeringen? Hvilke af forbedringsområderne er indeholdt i aktiviteter, der allerede er sat i gang? Hvilke af forbedringsområderne hænger sammen? Hvilke af disse forbedringsområder skal prioriteres og beskrives i en handlingsplan? Kan vi magte at arbejde med de prioriterede forbedringsområder? Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 4: Valg af forbedringsprojekter Prioritering af forbedringsområder: Gruppering af forbedringsområder, der hænger sammen. Prioritering af de forbedringsområder, der bidrager mest til forbedring af indsatserne til at nå målene. Udgangspunkt for prioritering kan være emner med lav score. Der kan være andre udgangspunkter som politisk prioritering, krav om effektivisering m.v. Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 4: Valg af forbedringsprojekter Handlingsplan for de prioriterede forbedringsområder: Hvad er formålet med forbedringen? Hvad er målet med forbedringen? Hvilken fremgangsmåde skal benyttes? Tidsforbrug og økonomi. Hvordan evalueres resultatet af handlingsplanen? Organisering af forbedringsarbejdet Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Fase 4: Valg af forbedringsprojekter Implementering af forbedringer: Hvem er ansvarlig for at implementere forbedringerne? Hvem er interessenterne – hvem bliver påvirket af forbedringerne og hvem kan påvirke implementeringen? Hvor kan den største modstand mod forbedringerne komme fra og hvordan kan den imødegås? Hvad er ledernes rolle i implementeringen? Hvordan skal forbedringerne og begrundelsen for disse kommunikeres til medarbejdere, ledere, politikere og andre interessenter? Er der en tids- og aktivitetsplan (rækkefølgeplan) for implementeringen? Hvilken støtte (information, tid, værktøjer etc.) behøver medarbejderne for at kunne håndtere forbedringerne? Hvordan bliver der fulgt op på, at forbedringerne giver de ønskede resultater? Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Opmærksomhedspunkter og udfordringer Ledelsen skal gå foran og prioritere KVIK-arbejdet Afsæt den nødvendige tid og medarbejderressourcer til at kunne gennemføre et selvevalueringsforløb Det er nødvendigt at afsætte tid til uddannelse og træning Vigtigt at de prioriterede områder og handlingsplaner indgår i afdelingens/enhedens samlede plan for året Vigtigt der løbende følges op og holdes fast Konsensusrapporten er et øjebliksbillede – det lange seje træk starter med forbedringsindsatsen! Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk

Tak for opmærksomheden! Agern Allé 9 DK- 2970 Hørsholm info@foreningenmomentum.dk www.foreningenmomentum.dk