Pædagogisk innovation i lyset af RKV NVR konference den 10.juni 2010 Niels Larsen – UC Lillebælt Håkon Grunnet – VIA UC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Uddannelse til tværfaglighed
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Undervisningsplanlægning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Realkompetencevurdering i Danmark
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Deltagerstyret undervisning
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Hvad er realkompetencevurdering?
Lærermiddelkultur(er)?
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Lærerprofessionen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
LÆRING, DER SES!.
Inklusion og Specialviden
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Hvad er fremtidens efter- og videreuddannelsesbehov for eud- og AMU-lærere? Indfrier diplom i erhvervspædagogik fremtidens lærerkvalifikationer på eud/AMU?
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Pædagogisk innovation i lyset af RKV NVR konference den 10.juni 2010 Niels Larsen – UC Lillebælt Håkon Grunnet – VIA UC

Workshop indholdet 1.Hvor er vi henne i realkompetence processen, når vi taler om pædagogiske – innovative konsekvenser? 2.Nye veje i læringen og uddannelse 3.Realkompetenceprocessen og læringsrum 4.Læringsrum 5.Læringsrum er forskellige 6.Hvad mener vi med innovation 7.Inspiration fra Theory U 8.Udfordringer, muligheder og dilemmaer for lærer/underviser/konsulent/vejleder 9.Mod en RKV - didaktik Nationalt Center for Realkompetencevurderinger

Nye veje i læringen og uddannelse Fra uddannelse til livslang læring Fra formelle kvalifikationer til realkompetence Fra dannelse og oplysning til personlig udvikling eller personlig karriereplan Fra skolelæring til arbejdsplads- og organisationslæring Inspiration: Lektor Bettina Dybbro, RUC Uddannelsesmonopolet er gennem gennem realkompetenceprojektet komme under pres Fra koncentreret uddannelsesforløb til modulisering Nationalt Center for Realkompetencevurderinger

Realkompetence processen og læringsrum RKV’isten Den realkompetence vurderede Ny legitimitet Motivation Anerkendelse Vurdering Dokumentation Afklaring Identifikation Adgang Læringsrum ?

Nationalt Center for Realkompetencevurderinger Undervisningsrummet: Klasseundervisning, hvor undervisningen ofte sker som deduktiv vidensoverførsel Læreren dominerer rummet Trænings- studie eller værkstedsrummet: Træning af specifikke færdigheder med mindre grupper eller enkeltvis. Læreren/vejlederen eller trænere er eksperten deducere differentieret Projektrummet: Funktionelt tværfaglig undervisning om fælles projekt med udgangspunkt i et problem Læreren er facilitator eller konsulent

Læringsrum er forskellige Nationalt Center for Realkompetencevurderinger Rummet: Indhold: Undervisningsrummet Trænings – studie - værkstedsrummet Projektrummet Kode VidenFærdighederKompetencer Aktivitet Vidensformidling Træning af delelementer “hands on”, træning i refleksion Problemløsning Lærerrollen Underviser, organisator, formidler Træner, opgavestiller Konsulent, vejleder, facilitator Deltager ModtagerLærling, novice,Studerende, deltager Organisering Klassen Individuelt, små - gruppe projektgruppe Indholdet Fag – fagligt Progressionsopbygget - hel Fag – fagligt Differentieret – del Funktionelt tværfagligt Problemorienteret

Nationalt Center for Realkompetencevurderinger Hvad mener vi med innovation? Måden vi betragter den lærende (Forskellig baggrund, legitimitet, forskellige intentioner og motivationer) Måden vi betrager en lærer (akademisk baggrund, praktisk erfaring, som facilitator, mediator, konsulent etc.) Måden vi ser på indholdet for læring (Afhængig af uddannelsen (GVU, AMU, VUC, VVU, Diplom) og udbytte: viden, færdigheder og kompetencer, konteksten, modulet, etc. ) Dannelse? Den didaktiske trekant udfordrer relationerne og konteksten for læring

Teori U, Otto Scharmer Nationalt Center for Realkompetencevurderinger 1. Downloading 2. Seeing 3. Sensing 4. Presensing 5. Crystallizing 6. Prototyping 7. Performing Downloading: Den uforpligtigende snak om, hvad man vil Seeing: Begyndende diskussion, undersøgelse af, hvad det er, man vil Sensing: Den empatiske samtale – dialog om, hvad man ønsker Presensing: Den forpligtigende erkendelse af, hvad man VIRKELIG VIL OG BRÆNDER FOR Crystallizing: Sammenfatning af, hvad man skal, for at komme videre Prototyping: Første handlinger og erfaringer Performing: Handling mod forandring og en kommende fremtid Scharmer, Otto (2008): Teori U: Ledelse der former fremtiden, Ankerhus

Case om Karen Nationalt Center for Realkompetencevurderinger Med udgangspunkt i casen om Karen, diskuteres i summegrupper, hvilke pædagogiske konsekvenser og forslag til strategi – didaktik en underviser kan have. Varighed ca. 20 min Derefter opsamling

En RKV didaktik ? Tættere forbindelse mellem teori og praksis Autentiske og realistiske case eksempler Mere dialog mellem studerende og lærer om læringen Didaktisk brug af forskellige læringsrum Mere brug af eksterne eksperter og praktikere Mere supervision af de studerende og mere tid til den enkelte Mulighed for mere træning og øvelse for studerende, der har brug for skolastiske færdigheder Mere forskning og udviklingsarbejde i forhold til en RKV- didaktik Mere fleksible muligheder for uddannelse i forhold til RKV Mere fleksible eksamensformer

Organisatoriskekonsekvenser Organisatoriske konsekvenser Påstand 1: –Uddannelse i fag, emner, trin & niveauer giver mening for – uddannelserne (underviserne)! Men ikke for RKV-isterne. Viden og kompetence forstås af dem på anden vis. (konkret – arbejdspladsbåret) –Tidsrammer, progression, hold (klasser) er logiske, økonomiske bæredygtige (taxameter) for uddannelserne. Men bureaukratiske, uvedkommende og snærende logikker for RKV-ister’ –Det er dyrt (for dyrt) og besværligt at lave særlige hold og give særlige tilbud for RKV-ister  –Realkompetencevurderinger får store konsekvenser for uddannelsesinstitutionerne, efterhånden som RKV-volumen tager til –Uddannelserne er ikke gearet til at håndtere de problemer, som de ’anderledes’ og realkompetencebedømte repræsenterer, dvs: sammenstød, eksklusion & problemer med fastholdelse Nationalt Center for Realkompetencevurderinger

Organisatoriske konsekvenser Påstand 2: De institutionelle logikker: Traditioner (lærer/ underviserkulturelle træk, uddannelses- og evt. dannelsessyn) Systembarrierer – Økonomi – Styringsrationaler Professions- eller fagforståelse (opfattelse af hvad der er gyldig viden) besværliggør – umuliggør (?) inklusion og fastholdelse af RKV-ister Nationalt Center for Realkompetencevurderinger

Organisatoriske konsekvenser Påstand 3: Der er intet nyt under Solen! Vi har længe været vant til –Undervisningsdifferentiering –Voksne studerende/ elever m/ famlie- og arbejdsliv –Studerende/ elever med særlige forudsætninger –Særlige hold/ klasse/ niveau og trindannelser –RKV-isterne er ofte mere motiverede end alm. studerende. Lettere at fastholde Nationalt Center for Realkompetencevurderinger

Organisatoriske konsekvenser ? Særlige tiltag: –Understøtte særlige praksiserfaringer – tættere samarbejde udd.inst   arb.plads –Forskellige læringsformer, uv-diff.  udd. af undervisere –Særlige hold + særlig indsats mht lektiecafe/ Learning Support Centre –Øget fokus & styrket dialog ml underviser og studerende/ elev –Særlig studiemiljø-indsats Nationalt Center for Realkompetencevurderinger