MODELLER OG MODELLERING

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
En grundlæggende introduktion
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Metode i AT Religion.
Undervisningsplanlægning
Arkitektur - data.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Carl-Johan Dalgaard (
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
Fra innovation til projektudvikling
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Teori, metodologi og metode
Synopsis VIP3/2012.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Problemer eller udfordringer.
Projektvejledning på performance-design
Ingeniør- og naturvudenskabelig metodelære Kursusgang 2
Formalia ved opgaveskrivning
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære Kursusgang 2
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E031 Metodelære 2: Modellering Indhold: Om modeller og modellering Et modelleringseksempel Gruppeopgave : Modeller i jeres projektarbejde.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Tek-Nat BU - EE - E Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 3: Om modeller og modellering Gruppeopgave 2: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
SKABELON.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
P0-erfaringsopsamling
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Naturvidenskabelig metode
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

MODELLER OG MODELLERING 2 MM i ML Søren Hansen Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Dagsorden for i dag Forelæsning om modeller og modellering afbrudt af pause. Virkelighed og modeller som tema for semesteret. Formålet med modeller. Hvad er en model? Forskellige modeltyper. Metode til modellering. Øvelse ude i grupperne af ca. 1½ times varighed: Fremlæggelse v. grupperne i plenum. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Sammenhæng i projektenhederne Tema: Semesterets tema Sammenhæng i projektenhederne Tema /undertema PE- kurser MÅL Projekt- forslag Studievejledningen s. 10 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Virkelighed og modeller Tema: Semesterets tema Virkelighed og modeller En model er en meningsfuld repræsentation af virkeligheden. At repræsentere virkeligheden er at ’gøre den nærværende’. Modeller kan lignes ved et par briller, gennem hvilke vi betragter virkeligheden på en bestemt måde. Modeller kan åbne for nye handlemuligheder eller nye forståelser. Modeller er ikke virkeligheden og bør aldrig forveksles med virkeligheden. Temabeskrivelse af Jens Christensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modeller fra flere vinkler Tema: Semesterets temabeskrivelse Modeller fra flere vinkler Modeller kan betragtes som et begreb - fokus er her hvad der kan betragtes som en model. Modeller kan betragtes som metodiske redskaber - fokus er her hvordan disse kan benyttes rent metodisk i en problemløsningsproces. Modeller kan betragtes som menings-tilkendegivelser - fokus er her hvorfor konkrete modeller ser ud som de gør set i et historisk/samfundsmæssigt perspektiv, og herunder hvilke værdier der er indlejret i modellen. I DENNE KURSUSGANG ER FOKUS PÅ DE FØRSTE TO PUNKTER! © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Hvorfor anvende modeller? Tema: Modeller som metode Hvorfor anvende modeller? Teoriudvikling hvor modelleringen sker med henblik på en teoretisk manipulation. Praktiske problemløsning, hvor man konstruerer en model til analyse af problemet. Teori-profilering, hvor modelleringen sker med henblik på at fremhæve relationen imellem teoriudvikling og problemløsning. Pædagogiske formål hvor modellerne har til formål at skabe en øget forståelse og overblik. Inspireret af Bakka & Fivelsdal, 1999 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Limen imellem teori og empiri? Tema: Modeller som metode Limen imellem teori og empiri? TEORIPLAN Oversætter og konkretiserer teoriantagelser og typebegreber Kan give forsøgsvise svar om konsekvenser af teori MODELPLAN Kan give forsøgsmæssige svar om sammenhænge mellem data Giver grundlag for efterligning og sammenligning mellem model og erfaringer. ERFARINGSPLAN Bakka & Fivelsdal, 1999 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tema: Model-definitioner Systemer og modeller En model er et system, der afbilder et andet system. Det afbildede system kan være et virkeligt system eller det kan være en model af et system. Et system er noget, som vi begrebsmæssigt afgrænser fra alt andet, som vi så kalder systemets omverden. Systemet vekselvirker med denne omverden. Systemet er noget vi selv definerer! Det nyttige i systembegrebet er primært, at det tvinger én til at klargøre sig, hvad det er for et stykke virkelighed (systemet), man beskæftiger sig med, i forhold til en anden del af virkeligheden (omverdenen). (Nielsen, 1986) Systemet Omverdenen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Systemer og modeller - eksempel Tema: Model-definitioner Systemer og modeller - eksempel Energi-økonomiske briller Forsyningsvirksomheder Familie Hus - have -indbo Energibesparende teknologi Klima Grønne afgifter © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tema: Model-definitioner Afbildning Ved afbildning forstår vi, at modellen har visse ligheder med det system som modellen skal afbilde med hensyn til et bestem systemaspekt indenfor et vis gyldighedsområde med en acceptabel nøjagtighed (Nielsen, 1986) Afbilding Omverden System -model Omverdens © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modellens begrænsninger Tema: Modeldefinitioner Modellens begrænsninger Systemaspekt: Det at repræsentere den ellers komplicerede omverden ved relationerne imellem få udvalgte aspekter. Gyldighedsområde: Indenfor hvilke der er en acceptabel afbildning af systemet indenfor en delmængde af situationer som systemet kunne komme ud for - ved anvendelse skal modellen belyse det den hævder at belyse. Nøjagtighed: - eller præcision. Et krav til høj nøjagtighed giver en mere kompliceret model, end krav til lille nøjagtighed. Ved anvendelse falder nøjagtigheden jo længere vi bevæger os fra gyldighedsområdets ”kerne”. Nielsen, 1986 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tema: Model-typer Teoretiske modeller Ved en teoretisk model forstås en model, der udelukkende indeholder begreber, der er defineret indenfor en given teori (Nielsen, 1986). Som det blev gennemgået i ML 1 kan teori betragtes som en række af koncise og generaliserbare argumentationer, der underbygger en bestemt forståelse af et givent fænomen. Teoretiske modeller kan benyttes deduktivt indenfor deres gyldighedsområde, dvs. til at forudsige praksis. Teoretiske modeller er ofte skabt via induktion, dvs. at de er underbygget empirisk (ved at observere praksis), men teoretiske modeller kan også skabes abstrakt igennem mentale konstruktioner. Det er overgangen mellem de teoretiske og ikke-teoretiske modeller, at mange fejl opstår. Et er teori, noget andet er praksis. Nielsen, 1986 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Et fysisk og et mentalt plan (1) Tema: Model-typer Et fysisk og et mentalt plan (1) Begrebsmodeller: Er de modeller vi danner i vores tankeverden, ved at udvælge og kombinere elementer. Disse elementer kan være figurative eller symbolske. Fysiske modeller: Fysiske modeller kan ”røres ved” dvs. at dets elementer er materielle, det kan fx være en forsøgsopstilling. Begrebsmodeller Repræsentation Fysiske modeller Nielsen, 1986 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Et fysisk og et mentalt plan (2) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tema: Model-typer Et fysisk og et mentalt plan (2) Bjerg & Vejlerskov, 1977 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tema: Model-typer Fire model-typer Ikoniske modeller: Repræsentationsformen har en eller anden form for sansemæssig lighed med systemet. Analoge modeller: Systemets relationer repræsenterer i modellen af andre relationer. Symbolmodeller: Systemets elementer og relationer overføres til modellen i form af symboler på elementer eller relationer. Funktionsmodeller: Modellering sker for at afprøve systemet (fx vha. eksperimenter, simuleringer), og det bliver herved mulig eller at forudsige ændringer i systemet eller styre processerne i systemet. Algreen Ussing, 1993 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Fire model-typer - eksempler Tema: Model-typer Fire model-typer - eksempler Ikonisk model Analog model Symbol model Ikoniske model: Soluret har en formmæssig lighed med jorden, og solens indfald på denne. Analogmodel:Visernes bevægelse er en analog model af solens bevægelse på himlen. Den lille viser bevæger sig to gangen rundt i døgnet, mens solen bevæger sig en´ gang rundt om på himlen i en bue, der dels går op over og dels under horisonten. Symbolmodel: Cifre er kulturelt vedtagne symboler. Funktionsmodel: Denne opfindelse har en bagvedliggende funktionsmodel, hvor den automatisk tidsindstilling og herunder modtagelsen af tidsinformation fra langbølgesender i Frankfurt modelleres og afprøves eksperimentelt for at sige noget om om systemet fungerer efter hensigten. Eks. kan der modtages signaler fra Frankfurt på alle steder til alle tider. BEMÆRK, at flere af disse eksempler har flere modeltyper indlejret. For at gøre uret let at anvende og samtidig sikre mod fejlagtig indstilling af klokkeslæt, modtager uret med korte mellemrum korrekt tidsinformation fra en langbølgesender i Frankfurt (77,5 kHz). Funktionsmodel

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tema: Model-typer En anden type opdeling Kausal modeller: Modeller som retter sig mod at afdække årsags-virkningsammenhænge. Dette er mest nærliggende relateret til symbol-, funktionsmodeller. Formmodeller: Modeller som afbilder virkeligheden analogt, eller som en ’billedmæssig efterligning’. Her er der klare relationer til analoge og ikoniske modeller. Analysemodeller: Modeller, som sætter fokus på nogle analysefelter og deres indbyrdes relationer. Det handler ikke så meget om årsag-virkning, som relationer imellem. Nærliggende er symbol og ikoniske modeller. Christensen, 1998 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tema: Modellering Hvad er modellering? Modellering er den proces, at danne (opstille) en model. Denne proces kan i en aktuel situation naturligvis ikke betragtes isoleret fra det aktuelle formål med modelleringen. Modellering sker metodisk, dvs. ved en systematisk fremgangsmåde - eller opskrift. En problemløsning kan forstås som en modelleringsproces, der består i at producere en sekvens af modeller. Frit efter Nielsen, 1986 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modellering er simplificering Tema: Modellering Modellering er simplificering Antagelser: En antagelse er et gæt på, at noget forholder sig på en bestemt måde. Man gør antagelser fordi man ikke har ressourcer til at skaffe sig en nærmere sikkerhed. Tilnærmelser: En tilnærmelse er en bevidst indførelse af en unøjagtighed. Man ser bort fra noget eller forenkler en sammenhæng. En tilnærmelse kan være for grov - men aldrig forkert. Idealiseringer: Idealiseringer er den specielle form for tilnærmelse, der overfører systemelementer til teoribegreber (ved induktion). Nielsen, 1986 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modellering som fem faser Tema: Modellering Modellering som fem faser Afgrænsning: Man afgrænser den del af ”omgivelserne”, som man vil arbejde med - herved defineres grænserne imellem system og kontekst. Selektion: Man udvælger de elementer i systemet, som man vil arbejde med. Kombination: Man simplificere yderlige ved at vælge passende relationer mellem systemets udvalgte elementer. Afbildning: man afbilder systemet i modellen, idet elementer og relationer i systemet repræsenteres af elementer og relationer i modellen Test: Man tester modellen, for at sikre sig, at det er muligt og ønskeligt at bruge den til det påtænkte formål. Algreen Ussing, 1993 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Projektets modelleringstyper: Tema: Modellering Projektets modelleringstyper: Projektets fremgangsmåde er i sig selv en modelleringsproces! I projektet vil I løbende gøre brug af modeller! I projektet vil i muligvis komme til at udvikle jeres ”egne” modeller! © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Projektet som en modellering Tema: Modellering Projektet som en modellering Man afgrænser den del af ”omgivelserne”, som man vil arbejde med ved det initierende problem og igennem den strukturerede problemanalyse. Ved problemformuleringen defineres grænserne imellem system og kontekst. Problemformuleringen skal yderligere indeholde de de elementer i systemet, som man vil arbejde med (selektion) og de relationer mellem systemets udvalgte elementer, der behandles (kombination). Elementer og relationer i systemet kan afbildes igennem et aktivitetsdiagram for problemløsningen. Projektets afgrænsning, problemformulering og problemløsningens aktiviteter (herunder brug af modeller) kan efterfølgende testes op imod studieordningens krav eller projektets delmål. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Projektmodeller - Eksempel (1) Tema: Modellering Projektmodeller - Eksempel (1) Hovedspørgsmålet for projektet er: Hvad skyldes ørkensprening i Vestsahel? Udfra dette vil vi besvare de tre følgende underspørgsmål: I hvor høj grad er ørkenspredning et resultat af de menneskelige påvirkninger eller de klimatiske faktorer. Hvordan er landdegradering og ørkenspredning i Vestsahel blevet håndteret af mennesker? Hvilke fremtidsudsigter er der i forhold til ørkenspredning i Vestsahel, og hvad kan der gøres. P1-rapport Geografi Ørkenspredning i Vestsahel B219-2002 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Projektmodeller - Eksempel (2) Tema: Modellering Projektmodeller - Eksempel (2) P1-rapport Landinspektør Det gamle Ålborg B227-2001 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Projektmodeller- Eksempel (3) Tema: Modellering Projektmodeller- Eksempel (3) Plansystem Historieproces - udvikling af Aalborg havn Specifikt: - Aalborg kommune - Fjordkatelog - Lokalplaner Generelt: - Planlægning Vurderingsparametre -Litteratur - Artikler -Spørgeskema Interessegrupper - Østre Havn - Kommunen - Amtet - KFK/DLG - Beboere på Vestre havnepromenade Vurdering af en lokalplan -proces -produkt Udvalgte faktorer - Miljø - Funktionalitet - Æstestik Høringssvar -konklusion P1-rapport Plan & miljø Det gamle værftsområde B215-2002 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Brug af modeller i projektet Tema: Modellering Brug af modeller i projektet Ved brug af modeller skal det overvejes hvilke model-type der kræves i forhold til den givne problemstilling. Ved brug af modeller i projektet skal der tages stilling til modellens antagelser (selektioner/kombinationer), gyldighedsområde i forhold til det specifikke mål og nøjagtighed (er modellen testet og hvordan). Afgrænser modellen sig fra noget som er væsentligt i forhold til det specifikke model må man enten kombinere modeller eller udvikle modeller. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modelbrug - Eksempel (1) Tema: Modellering Modelbrug - Eksempel (1) P1-rapport Geografi Ørkenspredning i Vestsahel B219-2002 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modelbrug - Eksempel (2) Tema: Modellering Modelbrug - Eksempel (2) P1-rapport Landinspektør Det gamle Ålborg B227-2001 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modelbrug - Eksempel (3) Tema: Modellering Modelbrug - Eksempel (3) P1-rapport Plan & miljø Det gamle værftsområde B215-2002 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Udvikling af modeller i projektet Tema: Modellering Udvikling af modeller i projektet Ved udvikling af modeller skal det overvejes hvilke model-type, der kræves i forhold til den givne afgrænsning af problemstillingen. Ved udvikling af modeller skal der tages stilling til indenfor hvilket gyldighedsområde modellen skal anvendes. Ved modeludvikling skal der foretages selektioner/kombinationer og disse skal afbildes. Herefter overvejes hvilke antagelser og tilnærmelser der ligger gemt i modellen, og som der skal tages højde for i ”læsningen” af projektets konklusioner. Modellens nøjagtighed bør verificeres igennem test - eks. gentagne eller varierede afprøvninger. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modeludvikling - Eksempel (1) Tema: Modellering Modeludvikling - Eksempel (1) P1-rapport Geografi Ørkenspredning i Vestsahel B219-2002 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modeludvikling - Eksempel (2) Tema: Modellering Modeludvikling - Eksempel (2) P1-rapport Landinspektør Det gamle Ålborg B227-2001 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Modeludvikling - Eksempel (3) Tema: Modellering Modeludvikling - Eksempel (3) Sammenligning Konklusion: Lokalplanerne for de to områder vil få mange lighedspunkter P1-rapport Plan & miljø Det gamle værftsområde B215-2002 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tema: Modellering Øvelse Hvordan relaterer jeres projekt sig til semesterets tema ”Virkelighed og modeller”. Giv eksempler på muligheder indenfor projektmodeller, modelbrug og modeludvikling i jeres projekt, og overvej så vidt muligt for hvert eksempel: Formålet med modellen/modelleringen Model typen. Modellens antagelser, tilnærmelse og gyldighedsområde Relationen til projektets delmål (jf. SLP 5) Forbered en fremlæggelse af jeres overvejelser ved brug af tavlen. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet