Per Møller Janniche Mobil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Introduktion til Sprogpakken
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Forældremøde X årgang.
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Fra team af navn til team af gavn.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Hvad siger medarbejderne?
Kodeks for offentlig topledelse
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
- et udviklings- og dialogværktøj
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Et fagligt løft af folkeskolen.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skolen og den sociale arv
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Per Møller Janniche pmj@attractor.dk Mobil 6029 7123 Skole-Intra træf 2007 ”Fremtidens kommunikation for skoleledere bliver aldrig hvad den har været” Per Møller Janniche pmj@attractor.dk Mobil 6029 7123

Hvad vil jeg... Fremhæve en anerkendende tilgang som et både praktisk og filosofisk ledelsesgrundlag Give en guidet tur i det systemiske hus hvor kommunikation er i fokus Inspirere til at arbejde med coaching som en kommunikationsform og ledelsesteknik der matcher en kompleks skolehverdag

Fundamentet... Anerkendelse

Anerkendelse Den dagligdags brug af ordet En faglig tilgang Rose, opmærksomhed, kun tale om det gode En faglig tilgang Appreciative Inquiry Værdsættende samtale, anerkendelse mv. Narrativ tilgang Vi bliver set gennem andres fortællinger mv. Et eksistentialistisk grundlag At blive set og erkendt i den position man befinder sig Vi kan ikke bevæge os/være i udvikling uden anerkendelse

Fire vigtige AI-ledelses-færdigheder At mestre sproget At udtrykke stærke forventninger Bevidst skabelse af ønskede fremtidsscenarier At lære af de bedste erfaringer

Drivkraften... Nysgerrighed Anerkendelse

Koblingen... Nysgerrighed Autopoiesis Anerkendelse

Modtageren bestemmer budskabet... Vi er lukkede systemer som kommunikerer Mentale modeller (landkort og landskab)

Forståelsen... Nysgerrighed Autopoiesis Cirkularitet Anerkendelse

Kommunikation der fører på vildveje Så er jeg nødt til at gøre det igen, handler Leder til sin chef: De tager ikke ansvar for... Vi skal have afklaret... Frustreret, der sker ikke noget Frustreret LEDER MEDAR-BEJDER Lederen plejer jo at tage teten, Hvad kommer han med?... Venter, gør ikke noget Jeps, det er som det plejer Gør som altid

Menings-skabelse... Kontekst Anerkendelse Autopoiesis Cirkularitet Nysgerrighed Autopoiesis Cirkularitet Narrativitet Anerkendelse

Kommunikation som sprogspil Sprogspil (Game) - ethvert samspil imellem mennesker følger bestemte regler for roller og handlinger - som i et spil. Gameplayer - ved hvordan man følger reglerne for spillet, men har ikke blik for de overordnede betingelser og værdier, som spillet bygger på. Gamemaster - har gameplayerens færdigheder + en overordnet forståelse for hvornår det er hensigtsmæssigt at spille, hvornår spillet behøver en ændring og hvordan man skaber nye variationer og nye spil. Pearce 1999

 Styring og ledelse... Systematisk dokumentation (både pædagogisk og politisk) Sammenhænge mellem mål, progression og forskellige evalueringsformer Løbende evaluering og evaluering af undervisningen Sikre sammenhæng fra slutmål, over trinmål til læringsmål Retningslinier og strategier for evalueringsarbejdet Kommunikationen blandt alle Samarbejde og vidensdeling i fagteam og faglige udvalg Kompetenceudvikling Den fælles fortolkning af lokale aftaler, indsatsområder, centrale mål, love og bekendtgørelser, mål på skolen, værdier osv. Dialog om resultater Sikre kvaliteten af undervisningen Opfølgning på evalueringer Fra EVA´s evalueringer frem til 2005

Coaching - definitioner ”Coaching er at låse op for et menneskes potentiale til at maksimere sine egne præstationer. Det er at hjælpe mennesker til at lære frem for at undervise dem.” Whitmore (1996): Coaching på jobbet ”Coaching er en ledelses- og arbejdsform hvor det drejer sig om at udvikle fokuspersonens/gruppens faglige og personlige potentiale og selvreguleringsevner. Coaching skal forstås som deltagelse i fokuspersonens/gruppens udviklings- og læringsproces” Stelter (2002): Coaching - læring og udvikling

Et generationsskifte? ”TRADITIONEL” COACHING LEDELSESBASERET COACHING Individet er højeste kontekst Organisationen er højeste kontekst, funktionskæder Episodisk, ingen sammenhæng til øvrige organisation, kortvarige relationer Løbende, sammenhænge til øvrige aktiviteter, andre medarbejdere og afdelinger, langvarige relationer Neutral facilitator Samskabende og feedback, Magtfri Magtrelation, krav til indsats Læring er et individuelt anliggende, selvindsigt som mål Læring sker i arbejdsfællesskaber, aktionsforskningspræget Fortrolighed Åbenhed, sammenhænge til andre indsatser og beslutninger Eksisterer på egne præmisser Er en del af en ledelsesmodel

Hvor i skolens hverdag...  Teammøder Klasse Årgang Afdeling MUS TUS (team udviklings samtaler) Klassekonferencer Diverse møder (evalueringer, planlægning, ad-hoc...)

 Til gavn for hvad? Varetagelse af ledelsesansvaret uden at være ”nede i materien” på det hele Fordelt ledelse (selvledelse) Involverende kommunikation med medarbejdere og andre ledere Udvikling af og støtte til den lærende medarbejder En ledelsestænkning og praksis i tråd med krav og ønsker fra medarbejdere Fremme af selvstændighed, refleksivitet og ansvarlighed Endnu bedre opgaveløsning