Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Akutforurening - ansvar, pligter og muligheder, når uheldet er ude Peter Thomassen Kolding Kommune TM 05 – Årsmøde for jord og grundvand 2013 EnviNa.
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Sprogvurdering & Sprogindsatser
”Med Lov skal Land bygges, men vilde enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme Ret, da behøvedes ingen Lov. Men ingen Lov er jævngod at følge.
De seneste ændringer af jord-forureningsloven Ulla Højsholt Funktionsleder Jord & Affald Miljøstyrelsen.
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
Jordforureningsloven Retssikkerhed Vivi Bruhn Knudsen.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Juridisk metode på det sociale område
Årsmøde Jord og Grundvand 25. september 2013
§ 8 og indsats på frivillige/private projekter -herunder kort nyt 7. november 2012.
Natur og overfladevand Regionernes indsats Helle Larson, Miljø.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vand- samarbejder Sanne.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Regelforenkling på planlovens.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Temadag om Villatankvejledningen - ATV januar 2010
Nye afgørelser om påbud efter jordforureningsloven
Kredsmøde d. 14. november 2013, Sorø
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Funktionsleder Lena Kongsbach Naturstyrelsen
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
Viborg den 12. december 2012 Advokat Mads Kobberø.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Kontrol af Bopæl og ophold.
Kvalitetsstyring i kommunerne på jordforureningsområdet
EU-regler og regulering af jord i råstofgrave Møde i ATV Jord og Grundvand, 25. november 2009.
14. januar 2015 Havneterminalen Skanseodde Orienteringsmøde 14. januar 2015 Områdechef Karsten Baisgaard.
Ole Kiilerich, Miljøstyrelsen
Indsats overfor overfladevand §8….. hvornår og hvordan? Anja Melvej, Miljø Jord-Erfa Midt 11. december 2014.
Muligheder og rettigheder
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke ATV møde nr. 56, 26. januar 2010, Schæffergården Hvordan kommer vejledningen.
Kommunens (nye) opgaver på jordforureningsområdet
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
© Peter Sindal Lundsberg, Døgnkonferencen 2007 Myndighedsansvar for stofbehandling Oplægsholder: Projektleder, Cand. jur. Peter Sindal Lundsberg.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Tilsyn og håndhævelse Lynkursus ENVINA Fredericia 24. november og 3. december 2015 Susanne Mieth Andersen Natur- og Miljøklagenævnet.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Evaluering.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Temadag – fokus på akutte forureninger Advokat Mads Kobberø
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Hvem har myndighedsansvaret for den akutte skadesafhjælpende indsats
Bandepakken 3
Vintertjeneste på fortove
Basistilstandsrapporter
Center natur, miljø og trafik
Lov Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret Medlemmer, som opbruger dp-ret i uge – uge , får ret.
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Præsentationens transcript:

Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ del

Disposition Vejledningens opbygning/brug af vejledningen Juridiske og administrative aspekter –Reglerne –Sagens behandling –Konstatering af forureningen –Betingelserne for at kunne meddele påbud –Forvaltningsretlige regler og principper Særligt om den økonomiske byrde Særligt om retablering

Vejledningens opbygning/brug af vejledningen Indholdsfortegnelsen –Brug den som stikordsregister Flowdiagrammet –Brug det ved sagens behandling Bilag –Brug dem som inspiration

Reglerne om villaolietanke Hvilke bestemmelser og hvad står der i dem? –Jordforureningslovens § 48 (påbud) –Jordforureningslovens § 49 (forsikringspligten) Hvilken kompetence har kommunen? –Afgørelse om undersøgelse af forurening –Afgørelse om oprensning af forurening –Afgørelse om tålepåbud Hvem er påbudsadressaten? –Tankejeren

Sagens behandling Særlige forureningsforhold –Kendskab til forurening og viden om forureningsforhold Sagstyper –God chance for at kunne oprense forureningen i forbindelse med undersøgelsen Det typiske sagsforløb –Flowdiagram skitserer sagsforløbet fra konstatering af forureningen til afslutning af sagen

Flowdiagram

Konstatering af forureningen Anmeldelse –Miljøbeskyttelseslovens §§ 21 og 71, stk. 1 Pligt til at underrette kommunen –Jordforureningslovens § 70 Pligt til at underrette regionen Kommunens pligt til akut indsats –Jordforureningslovens § 68, stk. 2 Tankejerens pligt til afværge og skadesbegrænsning –Miljøbeskyttelseslovens § 71, stk. 2

Konstatering af forureningen (fortsat) Forsikringsselskabets frivillige skadesbegrænsning Kommunens besigtigelse –Vurdering af behov for akut indsats –Indhentning af oplysninger –Besigtigelsesskema i bilag 4 Strakspåbud –Jordforureningslovens § 55, 2. pkt.

Betingelserne i § 48 Ubetinget tankejeransvar Betingelser, der alle skal være opfyldt: –Forureningen er konstateret efter 1. marts 2000 –Forureningen stammer fra en villaolietank –Anlægget har været i brug efter 1. marts 2000 og har været eller kunne have været anvendt umiddelbart før konstatering af forureningen –Tankejeren har ikke vist uforsvarlig adfærd i de tilfælde, hvor forureningen er sket før 1. januar 2000

Forvaltningsretlige regler og principper Høring/varsel –Forvaltningslovens § 19 Proportionalitet Krav til påbuddets form og indhold –Skriftligt –Indeholde en frist –Være klart og bestemt –Indeholde en begrundelse –Indeholde en klagevejledning

Den økonomiske byrde Hvem betaler? –Tankejeren, som har pligt til at være forsikringsdækket, jf. jordforureningslovens § 49, stk. 1 Forsikringsdækning –Forsikringsselskabet beslutter om tankejeren er dækket af forsikringen. –Hvis uenighed om forsikringsdækningen må spørgsmålet afgøres af Ankenævnet for forsikring eller under en retssag –Kommunen har pligt til at dække udgifter over 2 mio. kr.

Den økonomiske byrde (fortsat) Udgifter til akutte foranstaltninger påhviler tankejeren –Jordforureningslovens § 73 Udgifter til lovligt påbudte undersøgelser, der ikke afslører en forurening, påhviler tankejeren Udgifter til retablering af ejendommen medregnes i de samlede udgifter til opfyldelse af et påbud og påhviler tankejeren Udgifter til bygningsskader påhviler tankejeren –Bygningsforsikringsselskab

Retablering Genopretning af miljøet –Pligten til at fjerne den konstaterede forurening og genoprette den hidtidige tilstand eller foretage tilsvarende afhjælpende foranstaltninger efter jordforureningslovens § 48, stk. 1 Retablering af ejendommen –Pligten til retablering af den berørte ejendom efter jordforureningslovens § 48, stk. 4