SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Danehofskolens værdigrundlag
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Kompetenceafdækning i egen institution På baggrund af Jan Bartrams introduktion til området skal I i.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
Forældremøde X årgang.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Det bevidste Menneske! Bevidst Lederskab Velkommen til:
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Susanne Minds Evaluator VIA University College
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Pædagogisk forår i København
Læring, kommunikation og samarbejde
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Humor er en KOMPETENCE. Humor er en KOMPETENCE.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
…………Skal blive så dygtige som de kan
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Lederlivsundersøgelse 2015
Johari vinduet det vi ved og ikke ved!
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 ”Jeg har aldrig kendt mage til land, hvor folkets sindelag i den grad er af ensartet kaliber og højde som her. Man møder ingen særlige evner eller kvalifikationer, ingen der udmærker sig ved ekstraordinære studier eller erhverv. Alle er nogenlunde ens.” Molesworth, Brittish ambassador to Denmark år 1692

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Evne til at udnytte erfaringer,viden og kvalifikationer Er knyttet til handling og ikke kun det at have Kompetence er ikke alene bundet til en person, men også et resultat af en interaktion mellem individ og omgivelser Afhængigt af meningen og motivationen med arbejdet Kompetencer

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Hvem skal vurdere? Hvordan sikre en retfærdig (nuanceret) kompetenceafdækning? Hvornår er der tale om kvalifikationer vs kompetencer? Hvordan få beskrevet potentialet i et menneske? Hvad er kontekstafhængigt og hvad er ikke? Skal det være karaktergivning eller beskrivelser? Hvem skal vedligeholde profilerne? Er kompetenceafdækning nødvendigt for at afdække kompetencebehov? Hvad skal det bruges til? Udfordringer ved kompetenceafdækning

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 (Ubevidst inkompetent) Ubevidst kompetent Bevidst kompetent Bevidst inkompetent Ubevidst inkompetent Kan ikke Vil ikke Nye udfordringer Demotivation Erfaring Læring Feedback Kompetencestigen

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Joharis vindue Det andre serDet andre ikke ser Det du ser Det du ikke ser

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Kompetencebjerget Færdigheder Viden Værdier Selvopfattelse Personlighedstræk Motivation Kan bruge officepakken Statonom uddannelse Familie vs. Job Selvsikkerhed (refleksioner) Er rolig Arbejdsopgaver, løn, Karakter Karakteren Adfærd Opmærksom på kolleger Tanker og følelse Tryg, vil væk

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Jobtilfredshed Antal år i samme job

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Hvad giver mig mening i mit arbejde? Hvad brænder jeg for? Hvad interesserer mig? Hvilke opgaver motiverer mig? Hvilke evner og talenter har jeg? Spørgsmål til kompetenceafdækning

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Udviklings Behov Arbejdsfunktioner Karriere Markedsværdi Personlig udvikling Kan Skal Vil Må

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Regnskab, jura, økonomi, EDB, sagsbehandler, skriftlig formulering, stabilitet, sekretær, embedsmand, Rigsantikvar, personalechef Humor, selvorganiserende, sætte sig mål, arbejde på tværs og adhoc, initiativrig, dynamisk, kreativ, utraditionel (Klods Hans), lyttende, give/modtage feedback, tovholder, fleksibel, service- og kundeorienteret, personaleudviklingschef Gl. kvalifikationskrav Nye kompetencekrav Karakter vs. karakteren

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar ”Faglige veje” -Sagsbehandler -IT -Servicering (kunder/internt) -Kommunikation -Administrativt (løn, personale…) -……… 2.Personligt -Proactiv adfærd -Holde mange bolde i luften -Støtte hvor der er behov -Tovholder -…………. HK kompetenceudvikling

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Kompetencebehov på forskellige niveauer Mål/udford ringer Nye opgaver Opgaver vi skal afgive Kompetence tilførelser Konkrete kompetence tiltag Organi sation Gruppe Individ

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 ”Klogest er den som ved hvad hun ikke ved” Jan Rosenfeldt Gajol poesi

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Søren deler sin viden Søren fortæller og refererer pointer, når han har været på konference Søren interesserer sig for Peters arbejde Søren stiller spørgsmål Søren stiller sig til rådighed for sparring Søren kommer med oplysninger, informationsstumper, artikler, rapporter mm., som Peter kan bruge i sit arbejde Søren er virkelige klog. Men hvordan bidrager han til Peters udvikling? (1)

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Søren kommer med andre perspektiver og skæve vinkler Søren peger på interessante folk og miljøer, som Peter kan have glæde af Søren deler sit netværk Søren tillader Peter at kigge over skulderen Søren tillader Peter at kommentere sit arbejde – og tager hans kommentarer alvorligt Søren er virkelige klog. Men hvordan bidrager han til Peters udvikling? (2)